Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport och Appletalk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Trots att det finns massor av trådar om Airportproblem (jo, jag har sökt) så hittar jag ingen som verkar handla om det här problemet:

Jag tryckte i ett Airportkort i min Pismo. Det fungerar uppenbarligen, den hittar basstationen och kommer ut på Internet (via min router) MEN den hittar inte andra Macar på samma nätverk, och den hittar inte skrivaren. Jag har testat både från OSX och OS9, samma problem i båda fallen, medan både G5/Tiger och G3/OS9 anslutna med kabel hittar vad de skall.

Appletalk står naturligtvis inställt på att använda Airport, men den verkar inte komma fram. Finns det något problem med Appletalk och Airport?

Nätverket ser alltså ut så här:

- ADSL-modem till omvärlden (Telia, 8 Mbit)
- Router direkt efter ADSL-modemet
- Airport-basstation på en av routerns portar
- Fysikt nätverk går vidare via switch till flera datorer och skrivare

Det låter lite som om AirPort-stationen startar en egen IP-serie. Kontrollera att det är samma på alla datorerna. Det bör vara 192.168.x.y där x ska vara samma värde i hela nätverket. Skulle det inte vara samma värde stänger du av DHCP-servern i AirPort-stationen och tilldelar manuellt ett oanvänt IP-nummer inom samma serie som de andra datorerna och skrivaren.

Testa även att kontakta de andra datorerna genom att i Väljaren eller Finder "Anslut till server" ansluta direkt med någon av de andra datorernas IP-nummer.

Det verkar som om du har rätt, för precis som du säger brukar adresserna vara 192.168.x.y medan på AirPort är det 10.nånting. Men hur kan då Internet funka?

Stänga av DHCP-server i Airport-stationen låter som ett tips jag inte provat. Tack!

...fast var ställer man in det?

Du stänger av DHCP-servern med verktygsprogrammet AirPort Setup Assistant.

Det som hänt är att du skapat två nätverk som båda har kontakt med Internet men inte lika bra kontakt med varandra. Din AirPort fungerar då som en router och inte bara som en switch.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-14 15:24

Om din router är DHCP-server så kommer det inte att funka att köra på manuella IP-ummer under airporten heller. Vad du behöver få Airporrten att fatta är att den inte ska etablera ett eget nät utan att den ska ligga under routerns DHCP. Nu vet inte jag om Airport stödjer sån teknik. Alternativet vore att göra tvärsom, att sätta airporten före routern och låta airporten dela ut IP-nummer och få routern att förstå att den inte ska dela ut IP utan bara kanalisera vidare. Frågan är om dina burkar klarar av sådana typer av inställningar.

1
Bevaka tråden