Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbordsnavigering i formulär

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-14 07:21

Som switcher störs jag ganska mycket av att formulär i OS X - såväl i Firefox som i "vanliga" program (t.ex. när man konfigurerar ett nätverk) - inte verkar stödja vettig tangentbordsnavigering.

Ta http://cgi-lib.berkeley.edu/ex/simple-form.html som exempel. Med tabb-tangenten kan jag hoppa mellan textrutorna, men hur kommer jag till drop-down-rutan och radioknapparna utan att använda musen?

En annan sak, som inte visar sig i Firefox utan bara i Cocoa-formulär(?), är hur det inte verkar som man kan växla värden i en drop-down-ruta med enbart tangentbordet. Om jag öppnar upp t.ex. rutan för "Location" i nätverksinställningarna, så kan jag stega mellan alternativen med piltangenterna och välja markerat alternativ med Enter - men när jag valt det alternativet förlorar rutan fokus, så jag måste så vitt jag vet klicka på rutan igen för att kunna ändra den. Detta är ganska osmidigt, särskilt om man vill testa flera alternativ snabbt, typ olika typsnitt på en text.

Det är tradition på Mac man måste ha en mus och det är tradition på PC att man skall kunna klara sig utan mus och använda tangentbord i stället. Olika filosofier helt enkelt. Gilla läget!

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-14 19:28
Ursprungligen av Taz_1999:

Det är tradition på Mac man måste ha en mus och det är tradition på PC att man skall kunna klara sig utan mus och använda tangentbord i stället. Olika filosofier helt enkelt. Gilla läget!

Nej, det läget gillar jag rakt inte. Jag hade fått intrycket att OS X var mer tangentbords-fiend-vänligt än Windows. Trist värre.

Om det är som Taz_1999 säger, känner någon till något program som gör livet lättare för oss som skyr pekdonet?

Kryssa för "Alla reglage" under Systeminställningar->Tangentbord och mus->Kortkommandon

Det borde göra så du kommer åt det mesta, åtminstone i cocoabaserade program.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-14 19:50
Ursprungligen av imladris:

Kryssa för "Alla reglage" under Systeminställningar->Tangentbord och mus->Kortkommandon

Det borde göra så du kommer åt det mesta, åtminstone i cocoabaserade program.

Underbart, tack! Funkade jättebra, både för att kunna tabbnavigera och för att kunna ändra värde direkt i en selectruta. Inte riktigt lika smidigt som i Windows - man får pila sig till nästa alternativ och trycka enter, snarare än att bara pila - men bra nog.

Funkade i Firefox också, och selectrutan uppför sig då som i Windows.

1
Bevaka tråden