Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vhs till dvd

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att det går att föra över från dv-kamera till datorn och sen bränna till dvd vet jag. Men kan man föra över VHS till en gammal Mac 6500/300. Och sen lägga över filmfilen (filerna) till en "riktig" dator med firewire och sen bränna dvd? Blir kvaliten i så fall mycket sämre än om man kör VHS via analog in på en dv-kamera och sen till firewire-macen?

• Oregistrerad
  • 2003-02-10 23:04

Ev. skillnader i kvalitet kommer att bero på den omvandlare från analog till digital som används i respektive fall, 6500 vs. DV-kamerans omvandlare, efter det är ju allt digitalt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-11 10:50

Det beror helt på 6500:ans hårdvara... Ett problem du KAN råka ut för är om den maskinen kör med en egentillverkad codec som inte finns till OSX (antar du tänkt göra DVD i OSX

).

En ny DV-omvandlare idag är enormt mycket bättre än en DV-omvandlare från första generationen som kom för två år sedan. Det är troligt att en ny DV-converter gör jobbet bättre.

Tänk på saker som ljudsynk o dyl. som var ett problem vet jag med "tidig" videoutrustning för konsumenter. Att gå direkt från VHS -> FireWire/DVD maskinen känns smidigare om du kan göra så.

En fråga som hör till ämnet lite: Kan man lämna in VHS band och få dem till DVD någonstans? Vad kostar det i så fall?

Vi vill gärna göra en digital kopia på gamla familje-videoband innan de typ går sönder.

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
En fråga som hör till ämnet lite: Kan man lämna in VHS band och få dem till DVD någonstans? Vad kostar det i så fall?

Vi vill gärna göra en digital kopia på gamla familje-videoband innan de typ går sönder.

Ciryon

Jag kan göra det. Du kan höra av dig om du vill...
//joakim

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-11 11:26

Jag kan förmedla kontakt med en VHS<->DV-band-apparat.
Den klarade dessutom att ta NTSC-VHS-band till PAL-DV-band!

Jag kom på att jag har ett fabriksmonterat Avid cinema-kort i datorn med dess AV-in- och utgångar. Kan ett sånt kort underlätta och förbättra kvaliten?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-11 13:58

Problemet med AVID Cinema är om det kör med sin egna AVID-codec (vilket jag mycket väl kan tänka mig när det gäller AVID). Det är inte alls säkert att du kan konvertera från denna codec till MPEG2, i varje fall inte på ettt smidigt sätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-11 14:06

Cyron: Jag skulle kunna göra det också på jobbet.

Bollman: Fixar den det bra/korrekt? Vad är det för maskin?

Vi har en världsvideo här som konverterar NTSC/SECAM/PAL till och från varandra hur som helst, men det blir inte perfekt. I stort sätt alla DV-converters idag har vällen stöd för PAL och NTSC (man får manuellt välja vilken standard), men det är inte många som klara av att konvertera PAL <-> NTSC.

Till Erik.dv och er andra.
Jag har för mig att det går att exportera till .mov eller QT från en Avidfilm. Åtminstone .mov-formatet borde väl gå att lägga i iDVD för konvertering till Mpeg2? Eller vad tror ni. Blir det i så fall sämre och sämre kvalitet, när man konverterar många gånger?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-12 12:59

Att du man få ut en .mov betyder inte att du kan använda den på vilket dator som helst som har stöd för QuickTime. Ändelsen ".mov" markerar bara att det är en QuickTime-fil, men det säger ingenting om innehållet som kan vara mp3-ljud, acc-ljud, Sorenson 2 video, Sorenson 3 video etc... Man måst skillja på filtyp och codec.

Kan du från redigeringsmaskinen som har AVID-kortet exportera till varfritt QuickTime-format så är ju det bra. Bäst är ju att köra ANIMATION 100%, men då får du en fil som heter duga i filstorlek. Konverterar du till ett KOMPRIMERAT format (typ DV, JPEG, Soreson) så får du garanterat en kvalitétsförsämring. Hurvida den märks eller ej är en annan femma...

1
Bevaka tråden