Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få Samba shares att automatiskt montera varje gång man startar datorn?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-16 15:30

Mörrn.
Jag har en server ståendes som jag använder för lite dittan som datten, men mest som filserver. Då jag är en nyligen emigrerad switcher ifrån XP samt det faktum att resterande datorer i huset fortfarande använder XP så är Samba det protokoll som jag använder för att dela ut mina filer inklusive filmer, musik etc.
Att montera dessa i Macbooken är inga som helst problem, utan problemet är att jag måste göra om det varje gång jag sätter datorn i vila. Det är rätt eneverande, då iTunes klagar direkt då locket fälls upp att den inte hittar någon musik, Frontrow inte hittar mina filmer etc.

Frågan är såldels, går det att säga till OSX att den alltid skall montera nätverksenheter så fort den vaknar så jag slipper göra det manuellt varje gång?

Det finns en diskussion på Mac OS X Hints om användandet av Automount som en lösning på problemet. De har också en hel del andra förslag. Hoppas att det fixar det för dig.

• Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-16 20:53

Tack för hjälpen!
Jag lyckades att få allting monterat när man startar upp datorn, men så fort den sätts i viloläge är jag så illa tvungen att montera dem manuellt. Det går förvisso att lösa med Applescript, men jag vill ha en aningen smidigare lösning där jag slipper klicka varje gång jag fäller upp locket på datorn,
Någon annan som har tips?

EDIT:

Hittade följande information som verkar vara den perfekta tattarlösningen för mitt problem.

Citat:

I pretty much always have my home file server mounted via samba (automount/dynamic) on my laptop. The problem is that samba and other network shares usually don't play nice after a sleep, causing me to manually remount the shares. This is especially the case when my ip changes. My solution is to use the sleepwatcher daemon (download) to run commands just before sleep and after wake.

By unmounting your network shares just before sleep, your system won't have to deal with lost connections when it wakes up. Additionally, when your system wakes up, the sleepwatcher daemon will run your wakeup script, which can remount your network shares. sleepwatcher daemon Here are the steps:

1. Install sleepwatcher.

2. Make a shell script in your home directory named .sleep. I just unmount my network mounts in this script. Make sure you chmod it to at least 700; 755 is OK, too. Here's the script:

logger -t sleepwatcher "unmounting serv"
umount /Network/Servers/servh/data

3. Make a shell script in your home directory named .wakup. Since this script might run before the network comes back up, I use a trick to pipe the command to a backgrounded bash prompt with a sleep 10 command. chmod this one to 700 or 755 as well:

echo 'sleep 10
logger -t sleepwatcher "remounting serv"
ls /Network/Servers/servh/data' | /bin/sh&

The logger lines help you see what's going in system.log. Since my mount is dynamic, a simple ls is enough to tell automount to mount it.

Problemen är nu bara, hur fan skapar jag ett shellscript? Hur fan sätter jag CHMOD på 700; 755? Och finns det ingen enklare lösning på detta problem, då det tar runt 10 sekunder att lösa det under Windows?

Senast redigerat 2006-06-16 21:10
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-06-19 07:40

öppna terminalen och när du är i hemkatalogen (där du börjar som standard) skriver du:
nano .sleep
Då startar editorn nano. Klistra in texten där. Spara med Ctrl + W.
upprepa samma med .wakup

Sedan skriver du:
chmod 700 .sleep
chmod 700 .wakup

1
Bevaka tråden