Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja Förvalsprogram för .zip och .jpg?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Då jag packar upp en zip-fil öppnas den ibland av BOMArchiveHelper.app, medans vissa andra .zip-filer öppnas med StuffitExpander. Finns det något sätt att tala om för OS X att alla .zip önskas öppnas med BOMarchiveHelper.app och aldrig med StuffitExpander - utan att avlägsna Stuffit...

Likaså öppnas vissa .jpg med Förhandsvisning medan vissa andra .jpg öppnas med Photoshop. Jag hade gärna velat att alla .jpg öppnas med Photoshop som förval. Hur gör man det och kan man göra det?

Välj en zip/jpg i findern och visa info på filen, väl där ställer du in vilket program den ska öppnas med och klickar på knappen "ändra alla".

Ursprungligen av m_beckman:

Välj en zip/jpg i findern och visa info på filen, väl där ställer du in vilket program den ska öppnas med och klickar på knappen "ändra alla".

Usch så pinsamt av mig *skäms* Jag känner till det sedan länge åravis tillbaka att man kunnat gå in och göra så för enstaka filer, men av någon dumkorkad anledning så har jag aldrig lagt märke knappen "ändra alla" som finns precis under det *pinsamt, pinsamt* :">

Jag rekommenderar RCDefaultApp, en fri inställningspanel som ger betydligt bättre kontroll över hur filändelser, creator/type, url-scheman osv kopplas till olika program i Mac OS X.

Skälet till att vissa .jpg öppnas med Photoshop kan vara att de har en annan creator/type än dina andra .jpg-filer. Detta är en kvarleva från Mac OS 9 (som på just denna punkt faktiskt är bättre än OS X) och vissa program skriver fortfarande ner den informationen.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag rekommenderar RCDefaultApp, en fri inställningspanel som ger betydligt [...]

tack för det tipset Adrian. Jag ska ta och ladda ner programmet och testa det senare idag. Verkar trots allt rätt trevligt eftersom det verkar ge mer kontroll över de flesta filänelserna

Alfacat... varför föredrar du den inbyggda uppackaren boomarchive?
Har du inte tröttnat på att kasta zip-filen efter uppackning?

Stuffit Expander kan ta bort mellanlagrade filer när den packar upp. Gå in i Expanders Preferences och klicka i "Delete after expanding". När man då packar upp en zip-fil så får man kvar resultatet och zip-filen är automatiskt borttagen.

Jag föredrar boomarchive, om det inte hade varit så buggigt. Markerar man en bunt zip-filer och väljer att expandera alla så startas varsin boomarchive-process för varje zip-fil och man kan nästan garantera att man får error på någon av dessa, trots att de går utmärkt att packa upp varförsig. Stuffit Expander köar upppackningen och tar en fil i taget, vilket känns smartare.

Men annars så skulle jag inget hellre vilja än kasta ut Expander för gott, det är smidigare med en inbyggd funktion. Och jag vill *inte* att originalfilen ska kastas bort automatiskt, jag vill ha kontroll över det själv. Men det är ju jag det.

1
Bevaka tråden