Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det som gör OSX småsegt?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-13 13:47

När jag arbetar snabbt i Illustrator, släcker/tänder lager byter verktyg, ritar mm. så
är det hela tiden en seghet som är sååå frustrerande. Det känns som att datorn
inte riktigt hinner med. Det är inga stora tidsintervall vi pratar om men de finns
där hela tiden! Och de har funnits sedan jag skaffade datorn. Varför är det så?
Kan man göra någonting åt detta som t.e.x byta hårddisk till en 10000rpm?
(sitter på en G5 2ghz dualcore 2,5ram OSX10.4.6)

• Oregistrerad
  • 2006-06-13 13:54

Adobe? Illu. är ju en gammal OS 9 applikation. Har de överhuvudtaget optimerat all kod för OSX? tror knappast det. Det är en tung app. med många, många, kodrader.

Adobes program känns tyngre och slöare ju senare version man använder. Undrar hur t ex Photoshop 5.5 eller Illustrator 8 känns i hastighet nu för tiden (på dual/quad G5:or) jämfört med CS2. Kanske kan vara värt att prova, fast man missar ju en hel del bra, smidiga funktioner som man inte vill leva utan. :/
Jag uppfattar det också som att dem inte optimerat programmen för OS X. För om man jämför med andra tunga programvaror så känns Adobes produkter snäppet segare.
Hoppas dem kan få till mer optimerade program nu när nya Macarna kör intel. Ser fram emot CS3.

• Oregistrerad
  • 2006-06-13 14:55

Bara att vänta då... Jag hoppas verkligen adobe lägger tid på att verkligen optimera för intel och inte göra nått halvdant... Man lever ju med adobe i alla dess former 8 timmar om dagen...

Finns det något annat bra vectorbaserat illustrationsprogram som funkar bättre på osx? Jag har aldrig prövat nått annat än illustrator, men kan jag få bort den där sega känslan är det kanske värt att byta.

• Oregistrerad
  • 2006-06-13 15:02

Det finns väl några stycken men inget i klass som Illustrator. Beror på vad du vill göra. Det finns många enkla för små illustrationer. Omni Graffle är en trevlig lite sak som är förvånansvärt användbar för enklare illustrationer. Haft stor nytta av det.

• Oregistrerad
  • 2006-06-13 16:53
Ursprungligen av kjelle:

Det finns väl några stycken men inget i klass som Illustrator. Beror på vad du vill göra. Det finns många enkla för små illustrationer. Omni Graffle är en trevlig lite sak som är förvånansvärt användbar för enklare illustrationer. Haft stor nytta av det.

Tack för tipset. Jag kollade lite på Omnigraffle, det verkar vara mest för diagram och liknande, men jag sitter mest och illustrerar karaktärer/miljöer/objekt på frihand med mitt wacom så jag söker nog något annat. Freehand verkar ju inte vara så optimerat det heller, men man kanske skulle pröva det ändå...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-13 15:46

Adobe bryr väl sig inte så mycket om att optimera sina program för Mac OS X. Se till att de fungerar sedan är det bra typ. Att CS3 kommer att kännas snabbare på Intelmaccar tror jag nästan uteslutande kommer att bero på att att det är så pass mycket snabbare processorer.

• Oregistrerad
  • 2006-06-13 15:58

Håller med acke. Det finns ingen idag som anser sig ha "råd" att göra ett jobb de kan vara stolta över. Det går utför med mänskligheten...

Halvt på skämt och halvt på allvar: FreeHand 3.1 från 1991 är ett snabbt och rappt program! Tyvärr fungerar det bara "sådär" under Classic och man kan inte tilldela mer minne än kanske 27 MB (Man kan ge mer men programmet tycks inte kunna utnyttja det). Rekommenderas att köra under en "ren" OS9-boot på en lite nyare G4 - uj vad det går!

Sedan har det bara gått utför med FreeHand - FH8 är extremt lättkraschat, FH10 småbuggigt och MX har jag aldrig riktigt förstått mig på (övriga versioner har jag inte använt). Samtliga lider tyvärr av dåligt/obefintligt Unicode-stöd . För att fullt ut kunna skriva och jobba med ex-vis kinesiska behöver man den lokaliserade versionen.

Det är sorgligt men sant att nya program är otroligt illa optimerade. Tyvärr hjälper inte Classic, för Classic segar ner OSX något hemskt, och på Intel finns den inte alls. Gamla program körs bäst i OS9. Det är synd att Apple inte fixat en bättre miljö för dessa utmärkta program. Det går, men de har inte brytt sig.

I min erfarenhet blir OSX också långsammare med tiden, ju längre det är sedan förra omstarten. En gång när jag tyckte att det var lite väl löjligt långsamt på min G5 med 1 Gb minne så provade jag att starta om - och det hjälpte, plötsligt gick det behagligt snabbt igen. Så en omstart om dagen (eller åtminstone veckan) är bra för magen/Macen.

Ursprungligen av oee:

När jag arbetar snabbt i Illustrator, släcker/tänder lager byter verktyg, ritar mm. så
är det hela tiden en seghet som är sååå frustrerande. Det känns som att datorn
inte riktigt hinner med. Det är inga stora tidsintervall vi pratar om men de finns
där hela tiden! Och de har funnits sedan jag skaffade datorn. Varför är det så?
Kan man göra någonting åt detta som t.e.x byta hårddisk till en 10000rpm?
(sitter på en G5 2ghz dualcore 2,5ram OSX10.4.6)

Mer minne skulle nog inte skada och en 10.000 eller 15.000 rpm disk är inte heller fel, (dock väsnas de lite mer)

Sen kan vissa ändrade inställningar i OSX och Illustrator snabba upp en del. Liksom något filstädprogram som xupport eller cocktail.

Småtips som kan hjälpa jätte lite:

- Ha inte uppe Navigator-paletten
- Visa inte thumbnails i Layer-paletten
- Visa inte thumbnail i Appearance-paletten
- Visa inte thumbnail i Transparency-paletten
- Göm andra program

hi-5!

1
Bevaka tråden