när du kört ifconfig i terminalen så letar du upp där det står "inet 192.168.0.100" där ipadressen då kan vara olika såklart..
om du börjar uppifrån så kommer nätverkskorten ett efter ett..
antagligen är din kabelanslutning en0: och så kommer massa text.. sen kommer en1: som antagligen är ditt eventuella airport.. så är det i mitt fall..
sen är det ju dock så att vpnklienter ofta skapar ett virtuellt nätverkskort.. jag är inte helt säker på om alla gör det, men ciscos klient gör tex det.. så då kan man anta att du ska ha ytterligare enX: enheter.. jag har tex även en1: som är min parallels virtuella adapter..
hur som helst, i de som är uppkopplade och har fått en ipadress så har du just "inet" följt av en ipadress..
i någon av dom så ska du ha fått en ipadress som stämmer överens med nätet på ditt jobb.. för att kolla det förutsätter det ju såklart att du vet vad era nät har för ip..
jag kan ta mig själv som exempel..
om jag kör vpn mot mitt jobb (detta gäller på pcn, har aldrig gjort det på min mac).. så får jag två ipadressen.. först får jag från mitt hemnätverk eftersom jag är ansluten till det för att kunna köra vpn ut.. så mitt vanliga nätverk har en 192.168.0.X-adress..
mitt virtuella vpn-nätverkskort får sedan en ipadress av mitt jobb.. exempelvis 192.168.218.X.. genom att kolla på näst sista gruppen siffror kan jag ju se att det är rätt eftersom jag vet hur det ser ut internt på kontoret..
normalt sett ska du iofs inte behöva bry dig om dessa problemen, men det är ett sätt att felsöka vart problemet ligger..
om du har några andra nätverksenheter som du har monterade mot en server på ditt jobb som du använder när du är på kontoret, så kan du ju ansluta din vpnklient och testa öppna den.. funkar det så kan man ju anta att det är fel på servernamnet eller servern du blivit ombedd att ansluta till i detta fallet..