Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komprimera video tutorials rätt?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-06-21 06:40

Halloj!

Jag funderar på att sätta ihop några video tutorials med Snapz, men vid några enkla tester visar det sig att t.ex. Sorenson 3 ser bra ut på macen men blek i windows med Quicktime.
Kör man samma fil med VLC i windows är färgerna nästan för mustiga.
Detta fenomen verkar hända med andra codecs med, är det en QT player bugg eftersom det ser bra ut i VLC?

Senaste inställningar jag körde som gav helt ok bild/ljud/storlek var:

Sorenson 3
10 rutor/s
Miljontals färger+
Kvallitet - Mellan
800 kbit/s

AAC, mono, 22.050khz, normal, 48 kbit/s

Så vad/hur är det bästa rekommenderade sättet att få bra videos att se likadana ut i Mac/PC i Quicktime?

Har vi några proffs i frågan? :rolleyes:

Mvh

Johny

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 09:37

Att få bilden se likadan ut på Mac/PC är svårt om inte omöjligt. Man får göra sitt bästa för att kompensera för skillnaderna mellan Macen's default gamma på 1.8 och PCn's 2.2. Generellt blir saker mycket mörkare på PC. Sorenson är dessutom "plågad" av detta.

Jag skulle tippa på att det är bättre att spela in dina tutorials i ett mindre komprimerat format - photo jpeg ex. Sedan redigera ihop det och sist komprimera det för visning. Om något skulle jag rekommenderat h.264 då det blir grymt mycket bättre kvalité än Sorenson 3.

Ska du köra Sorenson förresten bör du verkligen skaffa Sorenson Video Pro, det blir som natt o dag i komprimeringskvalité (igen, h264 som är gratis med QuickTIme kommer ge dig bättre resultat men kräva QT7).

Tillbaka till ljushetsfenomentet så vet jag inte... Det kan vara så att du har en ICC-profil påslagen på Macen som gör att det alltid ser rätt ut där. PC:n har en felaktig ICC-profil som QT för Windows respekterar och färger blir inte rätt. VLC skippar kanske färgprofil och det blir ganska mörk (vilket det borde bli jämfört med Macen).

• Medlem
  • Tyresö
  • 2006-06-21 17:15

Erik!

Jag har kört kalibreringsverktyget på Mac'en och Adobe gamma kalibreringen på PC'n ett foto ser nu hyggligt lika ut på bägge burkarna, PC monitoren är visserligen gammal så jag är medveten om att den kankse inte riktigt är kapabel till rätt färg/kontrast.

H.264 ser bra ut på Mac'en med ljus/blek/kontrastfattig ut i QT på PC'n men helt rätt i VLC.
Konstigt att QT visar H.264 material annorlunda på PC'n och att VLC visar rätt.. QT är ju trots allt en Apple produkt och att den beter sig annorlunda mellan olika system är ju lite konstigt.
Just nu ser Sorenson 3 mest rätt ut på bägge systemen även om färgmättnaden och kontrasten är lägre på PC'n.

Det får väl bli just den kompromissen.. bra i Mac och lite mesigare i PC men ser ändå ok ut.

Kul nog så bygger Sorenson video 3 på en tidig spec på H.264...
Johny. Har du prövat på fler PC:s? Din kalibrering på windowsburken kanske är lustig?

• Medlem
  • Tyresö
  • 2006-06-23 04:52

Christopher...

Jo 1 annan pc.. och det ser likadant ut där.. så även om huvud pc'ns skärm är aningen kontrast och färgfattig så verkar den stämma hyffsat mot min andra pc.
Lite knasigt att det ska behöva vara olikheter mellan systemen på ganska enkla saker som bilder och videos.
För egen del lär det bli mer mac och mindre pc i framtiden.. men den stora massan har tyvär pc/win så man måste ju se till att saker ser ok ut även på den plattformen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-23 11:22

Fast det är inte så konsigt att saker ser annorlunda ut. Olika skärmar renderar saker olika och då är målet att man i systemet har ett färghanteringssystem som kompenserar det.

Windows kör som standard med gamma 2.2, MacOS 1.8. Det kommer generellt vara mörkare bild på en PC OM man inte sitter i färghanterad miljö - då ska inte det spela någon roll.

Men av min erfarenhet verkar färghantering ≠ Windows direkt.

1
Bevaka tråden