Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program liknande Picasa för Mac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-24 16:35

Hej!

Jag vet att det här har tagits upp, både av mig och andra tidigare och vid ett flertal tillfällen, men eftersom jag fortfarande inte funnit något program som gör vad jag vill - så ställer jag frågan en gång till.

Finns det något program som gör det som Picasa för PC klarar av, dvs dels katalogisera bilder med möjligheten att scrolla och förstora dessa snabbt? Programmet ska även, precis som Picasa, klara av att rotera bilder, justera färger och nivåer snabbt och enkelt (korrigera bild, nästa - korrigera denna, nästa...).

I exempelvis Photoshop Elements 4 så måste man ju ha igång två olika program: Bridge och Photoshop, en där jag ser bilderna och ett program där jag gör alla små justeringar. Jag tycker det här känns grymt onödigt.

För er som inte testat Picasa, men har möjligheten antingen på er Intel Mac eller på en PC - installera programmet och se vad jag menar. Det här är inget avancerat program, men det är upplagt på ett sätt som jag älskar!

Vad har jag att välja på?

/Fredrik

Fixar inte iPhoto alla dessa grejer? Kanske den inte uppfyller dina krav på katalogisering?

Annars brukar väl iView Media Pro nämnas som ett bra alternativ.

• Medlem
  • 2006-06-24 18:54

iPhoto är ju rena sirapen på min iBook G4 (och även på snabbare G5 maskiner från vad jag fått höra). IVMP är ju tyvärr för dyrt för mig. =/

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2006-06-24 20:07

Senaste versionen av iPhoto glider iaf på fint på min iBook G4.

• Medlem
  • 2006-06-24 23:46

Gör den det? Hur fint då? När du ändrar färger osv så lär den vara som sirap.

/fredrik

Ps. Vad finns det annars, tror jag provat allt!
Ds.

• Oregistrerad
  • 2006-06-25 00:29
Ursprungligen av Nifo:

Gör den det? Hur fint då? När du ändrar färger osv så lär den vara som sirap.

/fredrik

Ps. Vad finns det annars, tror jag provat allt!
Ds.

Nej då, det flyter på ganska fint. Hur mycket RAM har du och vilken version av iPhoto kör du?

Måste faktiskt hålla med där. Senaste iPhoto (06) flyter riktigt bra på min iBook 1.2'a med 512 i ram.

• Medlem
  • 2006-06-25 09:54

Konstigt, så inte på min 1.2'a

Vad menar du med "flyter riktigt bra" ?

Hälns. Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 14:05

Aperture gör ju det du vill men då pratar vi en annan liga applikationer kanske och inte ett program som flyger fram på en G4 iBook.

iPhoto har jag personligen aldrig gillat, men version 6 ska enligt alla jag pratat med vara enormt mycket bättre prestandamässigt än tidigare.

iView Media Pro vet jag kompisar som kör framför såväl Bridge, Aperture och iPhoto.

Sen finns Graphic Converter men jag vet inte hur bra arbetsflöde vi pratar om där.

• Medlem
  • 2006-06-25 20:55

Kikade på Picasa igen, och jag vette sjutton om jag inte råkat installera min gamla version ('05) när jag testade. Tyckte väl att jag inte märkte nån skillnad i prestanda *skratt*. Jo - det är stor skillnad.

/Fredrik

1
Bevaka tråden