Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rendera 3d för bio

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är bara lite nyfiken på en sak ..

vilken storlek måste man rendera en 3d sequence för BIO .... altså om filmen skall vissas på bio med 3d effekterna ..

är det 1024p,2048p , 2k eller 4 k ??? eller är det något annat ... ??

//Andy

  • Oregistrerad
  • 2006-04-30 10:56

Hej, jag är inte kunnig på det här, men jag tror inte någon bio sänder i HD här i sverige än så länge, så om du renderar i 1080p lär du vara ganska så säker.

Är du osäker så ska du rendera i minst dubbelt så mycket som du tror. Bättre att ha för hög än för låg.

"Standard for digital postproduction for 35mm is 2K (slightly bigger then HD)."

http://www.3dbuzz.com/vbforum/showthread.php?t=129400

2000 tack ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 01:20

Ehm... det hela beror faktiskt på hur/var du skjuter ut ditt material för Bio. Filmer idag kan vara allt från DV till, tror jag, 6 eller 8K (högst ovanligt dock). Generellt handlar det om HD (720p i USA eller 1080i/p i Europa/USA eller 2/4K. Beror på scenen man jobbar med också. Tror delar av Sagan om Ringen ex. behandlades i 2K, andra i 4K. Jag vet att introt till Swordfish gjordes i 4K (en ganska massiv explosion/motion control/time-lapse rigg)

Då vi gjorde en animation för bio handlade det typ om 2K har jag för mig... men jag tror det var lägre faktiskt.

1080p HD är annars en standard du kommer långt med och som är hanterbart och kompatibel i stort "över allt". 2K får du det lite jobbigare, även om du idag kan jobba med det på en "vanlig" Mac eller PC-burk (krävs givetvis ett kort för det samt en riktigt brutal disklösning).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 01:27

Är du osäker så ska du rendera i minst dubbelt så mycket som du tror.
Låter lite farligt... Jag skulle vända på steken och hitta referenser och se vad som krävs i stället. Annars kommer du få riktigt brutala väntetider i onödan.

Fördelen man har med bio kontra TV är att bio har så pass mycket högre upplösning att man där inte får samma problem med flicker och ali-aising som man lätt får i PAL-upplösning (här pratar jag INTE interlace-flicker problem mediet i sig har, det är en annan femma som också kan få en ligga sömnlös om nätterna ). Det vi ofta gjort med 3DVFX-shots för TV är att jobba med den i minst dubbla upplösningen och sedan skala ner allt efter compositingen är klar. I vissa fall blir det en natt och dag skillnad.

För bio är inte kraven lika höga här (man behöver inte säkert uppsampla så mycket) då man redan jobbar med rel. hög upplösning från början. Men säkert så får man ytterligare lite "umf" i bilderna med godtycklig up/down sampling.

Faktiskt kan man se liknande "problem" i 3D spel, men det är helt annan femma

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-25 12:37

Är det inte bara att slå en signal till vem du nu ska leverera dina 3 klipp till..? Alternativt ringa företaget som skall printa filmrullen och fråga vad de vill ha? 2k brukar (givetvis med en del undantag) vara standard, men det borde vara enkelt för dig att kolla upp. För övrigt är det nog ganska sällsynt att man printar film direkt från 3d renderade filer, vanligtvis går det först geonom compositing- och redigeringsburkar, så bästa tipset kanske är att kolla med folk i den ändan.
/PreRoll

För det mesta är det 2k som gäller när digitala effekter är inblandade. Som Erik nämnde är Sagan om Ringen ett exempel på en effekttung produktion som gjordes i 2k. I pågående projekt hos oss levererar vi våra bilder i 2k (eller närmare bestämt 2048x1168 som sedan croppas om till 2.35 aspect).

Skulle man gå upp till 4k blir det i många fall (för) tungrott i postproduktionsfasen (och därmed dyrare).

1
Bevaka tråden