Kenny,
Det handlar inte om att du kanske gör något fel just innan det hänger sig. Det kan vara något helt annat som du gjort eller inte gjort långt tidigare och som man inte direkt kopplar samman med hängningen.
T.ex. kan fonter som folk använder fungera klockrent i en massa program. Men så efter ett halvår ska man köra fonten i ett nytt program, åsså hänger det sig.
M.a.o. det kan vara i princip vad f-n som helst. Kanske du använder ett hack i Camino, typ det där som installerar nya ikoner? Kanske har du ett hack i Finder som påverkar? Kanske har du en korrup mp3 fil i iTunes bibliotek? Jag säger inte att det måste eller bör vara nåt av dessa, men det är exempel på orsaker.
Det kan givetvis också vara ljudkortet som du nämner, eller nån inkompatibilitet mellan det och nåt annat.
Vad jag menar med att det tar ett tag innan man lärt sig alla trix är alltså att man så småningom läser och hör vad man bör undvika, man man bör göra osv. På så sätt undviker man en massa problem som den relativt nye Macägaren tyvärr råkar ut för.
Om du flyttar plisten, så kan du tappa en del inställningar. Det varierar från program till program vad dom lagt där. Somliga har knappast nån inställning alls där (typ Camino tror jag). Men testa. Går det åt helsike så lägg tillbaka den bara.
EDIT: Om du testat Cocktail eller liknande utan att det blivit bättre kanske du ska testa DiskWarrior som (enligt mig) är otroligt bra att rätta till bl.a. filstrukturen i Mac OS X och ett verktyg som den seriöse Macägaren icke skola lefva förutan.