Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvångsavlutning riktig skit?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-28 00:21

Hej

ÄR det nån annan än jag som har problem med att när man måste tvångsavsluta ett program så funkar det ALDRIG som det ska?

När jag fick min mac för någon månad sen funkade det skitbra.. nu är det sämre än windows motsvarighet..

jag tvångsavlustar ett program (ibland hänger det sig ju trots allt).. men programikonen ligger kvar i docken och indikerar att programmet är igång. Processen finns inte kvar om jag kollar i aktivitetskontrollen, men jag kan ändå inte starta programmet igen..

Det är otroligt störande faktiskt..

Kenny

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-28 07:31

Det är inget jag har erfarenhet av... oftast är det absolut inte några problem med att tvångsavsluta program. Det är ju inte precis så att man måste göra det flera gånger om dagen heller.

Har väll hänt att man måste tvångsavsluta samma program två gånger innan systemet "fattar" men på andra försöket försvinner det oftast. Om inte så brukar det som sista åtgärd gå bra att döda skiten i aktivitetskontrollen.

I några få undantagsfall är det Finder som ballat ur och då har omstart varit den enda möjliga lösningen. Detta är dock extremt ovanligt.

Hänt mig några gånger senaste tiden med iTunes. Bara omstart hjälpte. Första gången i min 3-åriga Mac-karriär jag varit med om det. Lite oförklarligt...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-28 08:15
Ursprungligen av kenny:

Hej

ÄR det nån annan än jag som har problem med att när man måste tvångsavsluta ett program så funkar det ALDRIG som det ska?

När jag fick min mac för någon månad sen funkade det skitbra.. nu är det sämre än windows motsvarighet..

jag tvångsavlustar ett program (ibland hänger det sig ju trots allt).. men programikonen ligger kvar i docken och indikerar att programmet är igång. Processen finns inte kvar om jag kollar i aktivitetskontrollen, men jag kan ändå inte starta programmet igen..

Det är otroligt störande faktiskt..

Kenny

Så ska det inte vara. Om ett program hängt sig så ska det fungera alldeles utmärkt även efter tvångsavslut. Men det finns ju ett undantag, och det är nog vad som gäller för dig:

Om ett program börjat knasa på allvar, och det är detta som orsakar hängningen och tvångsavslutningen, så försvinner ju inte felet bara för att man tvångsavslutar. Då måste du försöka åtgärda felet.

Du kan ju börja med att lägga ut programmets "plist-fil" (som finns i Library/Preferences) till skrivbordet (ifall du vill lägga tillbaka det) och testa. Programmet skapar då en ny plist-fil. Om den gamla var korrupt, så brukar det fixa det mesta.

Sen kan du fixa behörigheter (med t.ex. skivverktyget). Men troligen måste du nog installera om programmet helt och hållet.

Eftersom du bara haft Macen en månad så kan det ju hända att du kanske inte skött datorn som den ska skötas, eller gjort nåt annat som man inte bör göra, och att detta kanske ligger till grund för problemet. Det är absolut ingen kritik, utan snarare logik; det tar ett tag innan man lärt sig alla trix.

Det beror ju också på vad det är för program? Fix/trix/hack/okända/beta/alfa-program kan ju bete sig lite hur som helst...

• Medlem
  • 2006-06-28 11:33

hej hej

oftast är det itunes som hänger.. men det har hänt nångång att camino hängt sig också..

i ärlighetens namn så tror jag inte det beror på att jag gör något fel, igår bara hängde det tex sig när jag surfade i itunesaffären.. problemet är att jag inte riktigt noterade när det hände första gången.. så jag vet inte exakt om jag gjort nått speciellt då.. det har även hänt någon enstaka gång att allt har hängt sig.. det enda som hjälper är att stänga av datorn med strömbrytaren på baksidan.. igår försökte jag stänga av den via menyn eftersom bara itunes hängt, men då stannade den vid den blå skärmen och snurran, så jag fick stänga av den med våld..

eftersom det oftast är itunes som hänger så KAN jag tänka mig att det har att göra med mitt digidesign-ljudkort.. deras programvara för intel är nämligen första versionen och det är inte helt omöjligt att den är lite halvdan.. coreaudio drivrutinen fungerar tex inte alls har jag hört, men jag använder inte den för itunes.. men dock..

men om jag flyttar plistfilen, då tappar jag alla mina inställningar i programmet va?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-28 12:11

Kenny,

Det handlar inte om att du kanske gör något fel just innan det hänger sig. Det kan vara något helt annat som du gjort eller inte gjort långt tidigare och som man inte direkt kopplar samman med hängningen.

T.ex. kan fonter som folk använder fungera klockrent i en massa program. Men så efter ett halvår ska man köra fonten i ett nytt program, åsså hänger det sig.

M.a.o. det kan vara i princip vad f-n som helst. Kanske du använder ett hack i Camino, typ det där som installerar nya ikoner? Kanske har du ett hack i Finder som påverkar? Kanske har du en korrup mp3 fil i iTunes bibliotek? Jag säger inte att det måste eller bör vara nåt av dessa, men det är exempel på orsaker.

Det kan givetvis också vara ljudkortet som du nämner, eller nån inkompatibilitet mellan det och nåt annat.

Vad jag menar med att det tar ett tag innan man lärt sig alla trix är alltså att man så småningom läser och hör vad man bör undvika, man man bör göra osv. På så sätt undviker man en massa problem som den relativt nye Macägaren tyvärr råkar ut för.

Om du flyttar plisten, så kan du tappa en del inställningar. Det varierar från program till program vad dom lagt där. Somliga har knappast nån inställning alls där (typ Camino tror jag). Men testa. Går det åt helsike så lägg tillbaka den bara.

EDIT: Om du testat Cocktail eller liknande utan att det blivit bättre kanske du ska testa DiskWarrior som (enligt mig) är otroligt bra att rätta till bl.a. filstrukturen i Mac OS X och ett verktyg som den seriöse Macägaren icke skola lefva förutan.

• Medlem
  • 2006-06-28 12:15

ja jag får väl testa.. det hänger ju inte sig skitofta, så det är väl bara att vänta och se..

några speciella hack eller sådär har jag dock inte installerat eftersom jag är helt allergisk mot sånt, jag har ju kört pc hela mitt liv och jobbar som tekniker, så jag vet vad som händer med en dator som kör tvivelaktiga programversioner..

men jag kan ju testa detdär med plistfilen ändå, det är ju ett sätt som jag inte direkt är van vid att lösa fel på.. så det kan ju mycket väl hjälpa..

1
Bevaka tråden