Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att bränna DivX-rullar till en DVD-skiva med SuperDrive?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har några frågor som jag funderat över. Det är så att jag undrar om man kan bränna DivX-rullar med iDVD 2, så de hamnar på en DVD-skiva som går att köra i DVD-spelaren.

Jag väntar på min nya iMac, men jag har aldrig ägt en mac så jag är lite "grön" på området.

Jag har provat iDVD 2 lite grann i en datoraffär, och fattar hur man ändrar teman och lite sånt. Man kan ju också importera foton osv..

Men går det att importera en DivX-film i iDVD 2, eller måste man omvandla dvix:en till något annat format först? Vilka filmformat går att importera i iDVD 2?

Det vore rätt smidigt om man kunde bränna 5-6 divx-filmer på en DVD, och göra lite flashiga menyer så man välja vilken film man vill se och se den på TV:n.

[ 28 Juni 2002, 15:37: Meddelandet ändrat av: grand_master ]

Glömde att fråga en till grej!

Alla filmformat som man kan importera i iDVD 2, omvandlas väl automatiskt till MPEG 2 eller "DVD-format" när man bränner DVD:n? Sen är det väl bara och slänga in den i DVD-spelaren till TV:n och kolla.

Vet inte hur det fungerar i iDVD 2.. Men vad jag fattar så är väl tiden man ha begränsad i iDVD2?

I vilket fall som helst. Det ska bara vara att tuta och köra. Om du har en DivX codec installerad i systemet.

Men att tänka på är att filmen redan är komprimerad och att du nu igen komprimerar den. Så du får sämre kvalité än innan.

Du kan ju inte köra 5-6 DivX rullar på en DVD.. Högst en. Knappt det med iDVD.. Filmerna blir ju omvandlade till MPEG2 varav filstorleken bli ett par GB stor..

[ 30 Juni 2002, 22:48: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Idvd accepterar endast dv som käll format , inga andra quicktime format

/Johanw

Jag har då bränt ett par trailers i .mov med iDVD och det gick då bra.

Detta var iofs med iDVD 1.0, men det bör väl nugera även med iDVD 2.

Bla brände jag trailern med Scary-Movie

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nicke30:
Jag har då bränt ett par trailers i .mov med iDVD och det gick då bra.

Detta var iofs med iDVD 1.0, men det bör väl nugera även med iDVD 2.

Bla brände jag trailern med Scary-Movie

Vilka filmformat kan man importera till iDVD 2 då?

iDVD 2 accepts movies in QuickTime format, which is supported by most video editing and creation tools. Still pictures can be in any QuickTime-compatible format, such as PICT, TIFF, or JPEG. If you´re using iMovie 2, there´s even a special option to save your movie in the format that´s correct for iDVD 2. Note that iDVD 2 does not support MPEG movies as source material.

• Medlem
  • 2002-07-03 23:45

Om man kör DivX:en genom DivX Doctor II först då? Då blir det ju en .mov

Nån som testat?

Men det är ju bara att testa.. Tar högst 10 sek..

• Medlem
  • 2002-07-05 11:43

Alla kanske inte sitter med iDVD 2... Tänkt på det?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: eQ:
Alla kanske inte sitter med iDVD 2... Tänkt på det?

Hehe... ja, faktiskt tänkte jag på det. Men eftersom iDVD 2 följer med maskinen och verkar vara rätt lätt att använda, så undrade jag om det gick att bränna DivX:arna i det programet.

Fast det kanske finns bättre program för att bränna DVD:s?

Är det nån som kör Toast 5? Jag läste att man kunde bränna DVD:s i det programet, fast går det göra menyer och så? Har det rent av mer funktioner för DVD bränning, än iDVD 2?

Toast gör DVD RAM. D.v.s bara data. Men jag har svårt att se några vinster med att bränna en DIvX film på DVD. 1. Kvalitén blir usel eftersom du komprimerar något som redan är komprimerat 2. Fortfarande så kan du bara ha en film per DVD 3. För att få någorlunda kvalité så får du använda DSP. Men då måste du ställa en rätt så hög bitrate. Varav DVD spelaren kan komma tt få problem med att hålla frameraten uppe. D.v.s den kommer hacka.

• Medlem
  • Piteå
  • 2002-07-05 18:46

de som skulle vara bäst är ju att bränna in divx´anra som data, men då får du ju inte några flashiga menyer ochså kan du inte se filmerna i dvd´en.

Men är det inte tv-out på Globe´en?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stash:
de som skulle vara bäst är ju att bränna in divx´anra som data, men då får du ju inte några flashiga menyer ochså kan du inte se filmerna i dvd´en.

Men är det inte tv-out på Globe´en?

Nepp, ingen tv-out på Globen. Det finns nån "mini-VGA" kontakt som man kan spegla den befintliga skärmen med.

Jag hajar inte varför mac-versionerna av Geforce inte har tv-out. Ett vanligt GeForce2 MX till PC kostar runt 500-700 spänn och har tv-out.

I min AMD 1.3GHz hade jag GeForce2 MX med S-VHS tv-out. Nvidia drivrutinerna till Windows är faktiskt riktigt jäkla bra. Det fanns alla möjliga inställningar för tv-outen där, och om man körde på bästa på alla inställningar, så blev det riktigt bra när man körde en Divx och koppla datorn till tv:n.

Fattar inte varför det ska vara så jävla svårt att få till tv-out till Geforcekort för macen.

Citat:

Nån som testat?

nja, det blir mov med 3ivx formatet det blir inte "äkta" mov (quicktime)

Det är banne mig näst intill omöjligt, jag har prövat allt.... Jag har använt Final Cut 3 och DVD Studio Pro men dessa program accepterar inte de skitformat som man hittar på nätet (divx, SVCD, VCD), dessa filer är muxade, det finns ett GNU program som demuxar men det är så instabilt så det är näst intill värdelöst. Sen är det ofta ljudet som ställer till det, är det inte Mp3 så är det i nåt annat skitformat, i studio pro och FCP3 så är det enklast att jobba med okomprimerade ljudfiler. Om du hittar ett sätt att bränna ut filerna till en DVD-skiva som sedan går att spela upp på DVD:n så vore jag intresserad av att veta hur du gick tillväga, lycka till !!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: screwpull:

Citat:

Nån som testat?

nja, det blir mov med 3ivx formatet det blir inte "äkta" mov (quicktime)

?
Öhh.. Så är det med alla filmer. Quicktime har ingen egen codec som heter MOV.. Det är bara en container för olika codecs...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Det är banne mig näst intill omöjligt, jag har prövat allt.... Jag har använt Final Cut 3 och DVD Studio Pro men dessa program accepterar inte de skitformat som man hittar på nätet (divx, SVCD, VCD), dessa filer är muxade, det finns ett GNU program som demuxar men det är så instabilt så det är näst intill värdelöst. Sen är det ofta ljudet som ställer till det, är det inte Mp3 så är det i nåt annat skitformat, i studio pro och FCP3 så är det enklast att jobba med okomprimerade ljudfiler. Om du hittar ett sätt att bränna ut filerna till en DVD-skiva som sedan går att spela upp på DVD:n så vore jag intresserad av att veta hur du gick tillväga, lycka till !!

Hehe... på så vis. Ska det vara så jäkla svårt att få en divx-rulle på en DVD-skiva?

Det var ju nästan bara det jag hade tänkt använda min SuperDrive till. Jag har ju ingen DV-kamera, så vad ska jag bränna då... photon kanske.

Jag ska leta runt lite på nätet och se om jag kanske hittar ett litet "hackerprogram" som fixar biffen.

• Medlem
  • 2002-07-05 23:57

Om jag har förstått det rätt så vill ni bränna CD-skivor till DVD så ni kan se filmerna med en DVD-spelare på en TV, Right?

Då finns det bara ett alternativ, transcoda filmen, divx/3ivx, Sorenson, realmedia eller vad den månde vara till mpeg2 eller mpeg 1 eftersom DVD-spelaren inte förstår nått annat..

Det innebär en generationsförlust (sämre Kvalité) samt att du bara får plats med en film/cd..( mpeg 1 får du plats med mer, men ger mycket sämre kvalité)..

Enda vettiga sättet är att använda iDVD...

Demuxa en DivX? Nja, ljuspåret är ju separat så det är ju inga problem..Alltså du behöver ju inte demuxa den..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Demuxa en DivX? Nja, ljuspåret är ju separat så det är ju inga problem..Alltså du behöver ju inte demuxa den..

Nej så klart, men det är väl allmän kunskap... men SVCD så klart vilket är det enda format värt att bränna ner på en DVD.

1
Bevaka tråden