Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket ram ska man beställa till MBP?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-05-18 13:06

Jag har tänkt beställa en MBP den kommande veckan, och chansa på att jag får ett bra ex.
Det jag grubblar över är om jag ska beställa 512 från AS, och sen köpa 1gb till och sätta in själv, eller om det är smartare att köpa 2x512 från AS och köra med det. Hur mycket skillnad blir det om man inte har 2 minnen av samma typ. Är det smartare att köpa 1.5gb?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-18 13:33

Du märken ingen skillnad på om du kör dual channel (två likadan a minnen) eller blandar. Kör med 512 + 1024MB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-18 14:31
Ursprungligen av tobhas:

Du märken ingen skillnad på om du kör dual channel (två likadan a minnen) eller blandar. Kör med 512 + 1024MB.

Är du säker på det??

En kompis hade 1 1 gig och satte i ett till utav annat märke. Till följd att datatn dog och fick lämnas in på service!

Apple sa då att man inte ska använda 2 olika hasighter och inte från 2 olika tillverkare!

Mitt förslag är att du köper det billigaste från apple 2 x 256 och kastar ut det direkt och köper 1 st 1 gigs moduler hos din närmsta apple återförsäljare.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-05-18 14:49
Ursprungligen av atomlab:

Är du säker på det??
Mitt förslag är att du köper det billigaste från apple 2 x 256 och kastar ut det direkt och köper 1 st 1 gigs moduler hos din närmsta apple återförsäljare.

Man kan tyvärr inte välja 2x256, utan 1x512 är minsta, därefter 2x512 osv.
Att kasta ut 512 direkt känns ju inte lika bra, när jag kan köpa till ett 512 och använda mig av det. 2x1gb känns för dyrt i dagsläget, så det står mellan 2x512 eller 1x512 och 1x1gb.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-06-29 18:08
Ursprungligen av etna:

Man kan tyvärr inte välja 2x256, utan 1x512 är minsta, därefter 2x512 osv.
Att kasta ut 512 direkt känns ju inte lika bra, när jag kan köpa till ett 512 och använda mig av det. 2x1gb känns för dyrt i dagsläget, så det står mellan 2x512 eller 1x512 och 1x1gb.

Alla MacBook från Apple Store levereras med 2 x 256 för att få Dual Channel-prestanda. Se:

http://www.apple.com/se/macbook/specs.html

eller klicka på beställning så ser ni det. Det handlar alltså om att "slänga ut" 2 st 256:or om man köper 512 MB.

Ursprungligen av gurne:

Alla MacBook från Apple Store levereras med 2 x 256 för att få Dual Channel-prestanda. Se:

http://www.apple.com/se/macbook/specs.html

eller klicka på beställning så ser ni det. Det handlar alltså om att "slänga ut" 2 st 256:or om man köper 512 MB.

Jag tror att det var MacBook Pro, inte MacBook, som det talades om i denna tråd. (Se även forumets namn )

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-06-29 23:02
Ursprungligen av tageborg:

Jag tror att det var MacBook Pro, inte MacBook, som det talades om i denna tråd. (Se även forumets namn )

Ber om ursäkt.. Är så insnöad på MacBook själv att jag inte såg det lilla P:et i MBP. Det pratades om Dual Channel ovan också, lurade mig.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-05-18 13:39

Ok, tack för svaret.
Då är det bara skärmvalet kvar

Jag ser ingen anledning att snålla när du ändå köper en dyr och grymt bra bärbar dator ... tryck i så mycket minne du har råd med och lått Apple installerat det ..

Jag har hört om aldeles för många som f*kt sig vid minnes installation och jag vet inte hur garantierna ser ut ... man vet aldrig när man behöver sin garanti ...

men oavset så är MYCKET minne A & O så tryck i så mkt sin plånbok tillåter ..

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-18 16:41

Är väldigt enkelt att installera minne, tar mindre än 5 minuter. Enligt mätningar märks inga skillnader om man blandar tillverkare/storlek. Kör man minne i olika hastighet kommer båda modulerna köras i den lägsta. Datorn ska under inga omständigheter dö av minnesbyte eller fel specifikationer av minne. Då har man med antagligen större problem än minnetsfabrikanten. Min dator dog av värmebölja. Jag rekommenderar att ni köper minnet i butik eller minne som garanterat ska fungera till intel maccar, t.e.x hos macoteket, det fungerade utmärkt för mig. Lycka till.

Jag har 2Gb RAM i min MacBook Pro 2.0Ghz och den är grymt snabb. Till och med Photoshop och Illustrator är snabba och jag märker ingen jätteskillnad jämfört med min G5 2.0 dual.

Det var många spridda bud i den här tråden, den bringade ingen klarhet i mitt datorköp, hur var det nu? Om jag köper en MBP med en 512a i och sedan petar i en TwinMOS 512a (med samma hastighet), kommer jag få dual channel prestanda då trots att det är olika märken?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-28 10:35

en fin ide att sälja sitt överblivna 512a minnen, eller köpa, här på 99mac, till de som vill köra 2*512.. såg att det fanns minst två som redan säljer sina minnen.

Det var en rätt bra idé faktiskt, det blir väl lite cirkulation på 512orna...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-29 17:16

Har just uppgraderat till 2GB och det är en himla skillnad jämfört med 1GB som jag hade tidigare. Parallels går t.ex. rasande snabbt nu ...

Angående garantier så försvinner dem inte av att man sätter i minnen på egen hand, det är iallafall vad personalen på Apple Center i Lund sa när jag kollade upp det.

1
Bevaka tråden