Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sitx hjälp mig hur gör jag för att öppna?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-30 23:58

Hur gör jag för att öppna en .sitx fil ?? snälla jag är ny på mac hur gör jag ???

• Medlem
  • 2006-07-01 00:00

det är ett komprimeringsformat. Öppnas med Stuffit Expander som finns på http://www.stuffit.com/detect_expander.html

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-01 00:16

tack installerar det nu tackar så mycket

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 11:24

Jo, Stuffit Expander var i många, många år "The Application" för att packa upp någonting över huvud taget i MacOS, länge var Stuffit Expander nästan lika viktigt som webläsare på datorer, men med senare versioner av OSX har ZIP-filer (och några till format) gått att packa upp direkt i Findern, samt konceptet med att leverera mjukvaran i skivavbildningar, näst intill fullständigt konkurrerat ut SIT andra stuffit-format.

• Medlem
  • 2006-07-01 11:30

Det är väl i första hand att bandbredden har ökat som har gjort behovet av komprimerade filer har försvunnit, gissar jag.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-01 12:06

Det är nog bra att "komprimera" filerna annan man skickar dom - oavsett bandbredd - då kommer dom fram som dom är och cybergeggan har inte pillat sönder dom
.dmg är väl också komprimerat?
Jag kör ZIP - då slipper man kompatibilitetsproblem.

• Medlem
  • 2006-07-01 12:14

.dmg är inte komprimerat, vad jag vet. De .zip:ar jag gör blir sällan mindre i storlek än originalet. Det brukar däremot mina .sit* bli om inte innehållet redan är komprimerat.

Min expander vägrar!

Har en gammal G4 men med senaste OS (10.4.6) Nu har min Stuffit Expander fått för sig att den inte skall expandera någonting! Oavsett vilken typ av fil det än är!!
Har installerat om - har tittat efter alternativ (BOMAchiveHelper fungerar ju bara för en del typer - hur ställer man föresten in mål på BOMAchiveHelper?)
Jag får alltid felmeddelandet
"An error accurred attempting to expand "file name". Unexpected Stuffit Engine internal error"
Har någon haft samma problem?

Ursprungligen av Baron:

.dmg är inte komprimerat, vad jag vet. De .zip:ar jag gör blir sällan mindre i storlek än originalet. Det brukar däremot mina .sit* bli om inte innehållet redan är komprimerat.

.dmg har möjlighet att använda komprimering. Genom t ex OnyX kan man även lägga till fler komprimeringsalternativ. Här är hela listan från Disk Utility.

• Medlem
  • 2006-07-07 09:30

Senaste systemversionen är 10.4.7, men jag tror inte att det har nån betydelse.

Vad är det du har installerat om? Systemet eller Expander? Är det det ena kan du kanske pröva även det andra.

Jag har bara uppdaterat mitt OS (det är visst 10.4.7 ser jag), det kan ha varit vid den uppdateringen som Expander slutade fungera - har ny-installerat Stuffit Expander. Vill helst inte ominstallera Mac Os X
Finns det inget alternativ till Expander?

• Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-07-07 10:59

Med tanke på hur mycket mindre en skivavbild är en det den innehåller, så måste det väl vara komprimerat? Dessutom refereras de ofta till som "Compressed disk image".

Skivavbildningar är normalt komprimerade, men hur mycket det komprimeras beror alltid av innehållet. Är det mycket komprimerade data i materialet (JPEG mm) så händer inte så mycket, men är det mycket textfiler så komprimeras det mycket mer.

1
Bevaka tråden