Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Toast 7.0 Sense Key = MEDIUM ERROR...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-04 15:45

Hej. hade tänkt arkivera lite bilder på en DVD-skiva (Fujifilm DVD-R) och öppnade som vanligt Toast, la in en skiva i datorn och tryckte på bränn. men det gick inte. felmeddelanden:
The drive reported an error:
Sense Key = MEDIUM ERROR
Sense Code = 0x73, 0x03

jag har försökt bränna olika mappar. mapparna jag försökt bränna är inte större än 3Gb. försökt från hårddisken och från servern. men det fungerar inte. vet någon vad detta kan bero på?

tack!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-04 19:11

Kan det vara att du köpt en skiva som är gjord för t.ex. 16ggr, och brännaren bara kör 8ggr?

Toast brukar ju känna igen vilken hastighet skivan klarar. Jag har då kunnat bränna med skivor som har högre hastighet än vad brännaren klarar. Vad jag dock upplevt är att Apples brännare är vääääldigt kinkiga på vilka skivor man kan använda. Trots att jag bara köpt märkesskivor funkar vissa bara inte.

Vad har du för dator/brännare Lena?

Vad du kan prova är att byta märke på skivor. Eller varför inte ladda ner Toast 7.1 och kolla om det hjälper:
http://roxio.com/en/support/toast/software_updatesv7.jhtml

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-04 19:36
Ursprungligen av LenaH:

Hej. hade tänkt arkivera lite bilder på en DVD-skiva (Fujifilm DVD-R) och öppnade som vanligt Toast, la in en skiva i datorn och tryckte på bränn. men det gick inte. felmeddelanden:
The drive reported an error:
Sense Key = MEDIUM ERROR
Sense Code = 0x73, 0x03

jag har försökt bränna olika mappar. mapparna jag försökt bränna är inte större än 3Gb. försökt från hårddisken och från servern. men det fungerar inte. vet någon vad detta kan bero på?

tack!

Det kan vara det gamla vanliga.
Det vill säga, menyraden i Toast ->Recorder ->Recorder settings -> Advanced och klicka sta på "Buffer underrun prevention".

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-04 19:39

Det kan också vara för att du har en äldre Mac som bara kan bränna - (minus) -skivor.

• Oregistrerad
  • 2006-07-05 16:38

Jag har haft liknande problem, och jag tror det beror på skivorna. Byt skivmärke är nog det bästa tipset. Ett annat kan vara att uppgradera brännarens firmware, men det kan vara lite meckigt om man har en brännare från Apple.

Jag är erfaren av att brännare brukar göra småfel när man brännar på högsta hastigheten, så jag brukar alltid hålla mig nåt steg under det som går.

Min kan bränna i 12x, men jag misstänker att mycket handlar om marknadsföring så jag använder alltid 8x istället, funkar klockrent.

1
Bevaka tråden