Hej, Jörgen!
Jag var en av dem som du fick svar av beträffande 400i-modellen.
Även jag har hört att den nya 500-serien har problem men upptag av motorljud, något som även återfinns på 400-serien. Jag kan dock inte säga dig om det är värre än i denna serie eftersom jag inte lyssnat på de nya kamerorna.
I 400-seriens fall så är faktiskt motorljudet störande. Det ligger på en rätt, eller ska jag säga medelhög frekvens vilket gör att man uppfattar ljudet väldigt lätt, tyvärr.
Fördelen med den nya 500-serien är väl den högre zoomen - eller utzoomen. Vet inte åt vilket håll det är, men jag kan passa på att tillägga att jag skulle önskat att min 400: hade bättre vidvinkel vid full utzoomning. Det finns väl vidvinkeladapter att sätta på, men den skulle visst kosta skortan.
Panasonics modellsortiment har jag inte någon större kolla på bortsett från deras VHS-bandare, men jag skulle kika närmare på dem. Vet inte om den serien du nämnde är ny, men i vilket fall som helst så tycker jag att du ska kolla närmare på den.
Intet ont så om Canons kameror, men just detta med dålig utzoom och att miccen lätt plockar upp motorljudet har i alla fall stört mig rätt mycket. Däremot ligger 400:an bra i pris just nu: 8.500:-
Återkom gärna med frågor så ska vi se om vi kan hjälpa dig att finna en bra kamera. Ett annat tips kan vara att gå in på siter med enbart recentioner, det är väl egentligen bara att söka på "review" samt modellnamn. Alternativt så kan du ju kolla om någon har skrivit om modellen på Pricerunner.
Lycka till!
Fredrik