Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man begränsa programs processorbelastning?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-07-05 15:57

Jag har ett PPC-program, McFlashX, som suger musten ur datorn. Det blir extra påtagligt när jag kör det på min test-Intelmaskin. Kan man tilldela program processorkraft så att det inte ligger på nära max hela tiden.
Dumpen är från programmet när det just har startats, inga fönster är öppna, inga sökningar gjorda, ingenting. Det pendlar mellan 98,1 och 99.9 procent.

Du kan ju prova prioritera ner processen med nice i terminalen.
kolla >man nice

  • Medlem
  • 2006-07-05 16:59

terminalen är ond.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-07-05 17:27
Ursprungligen av Baron:

terminalen är ond.

Nej då, den är bara lite selektiv med vem den blir vän med.

För övrigt är kommandot för att omprioritera en redan startad process 'renice', inte 'nice'. ('nice' används för att starta en process med en viss prioritet)

Om man söker på 'renice' på ex. MacUpdate så får man en rad träffar med program som erbjuder ett grafiskt gränssnitt till kommandolinjeverktyget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-11 11:08
Ursprungligen av Baron:

terminalen är ond.

Vill man kunna göra någonting utöver vad andra programmerare redan har tänkt måste man lära sig använda terminalen. Det gör livet SÅ mycket lättare, att kunna köra lite kommandon och scripta. Men som sagt, det kräver tid...

  • Medlem
  • 2006-07-05 19:09

Jag får igång Process Wizard, men det ger ingen effekt på just det här problemet.

Ursprungligen av Baron:

Jag får igång Process Wizard, men det ger ingen effekt på just det här problemet.

Nej den kommer nog plocka all CPU den får, men har den låg prioritet kommer andra program få tillgång till CPUn istället. Så löser inte det problemet så vette tusan vad som gör.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-07-05 19:36
Citat:

terminalen är ond.

Hehehehe fruktansvärt roligt

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-11 10:28

Jag har bara en g5 1,8 med en processor. Så när jag t.ex. renderade filmer med FCP blev datorn i princip värdelös för andra jobb. Jag höll på att få spader.

Sen skaffade jag "Renicer" http://www.northernsoftworks.com/renicer.html och fastän det givetvis inte är helt perfekt, så är det nu oerhört mycket bättre. Rekommenderas.

1
Bevaka tråden