Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jordproblem

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2002-07-03 21:11

Har varit duktig och dragit om sladdar här hemma, kopplat in datorn och tillbehör på ett jordat uttag. Problemet är att min förstärkare är ojordad (pappas gamla Tandberg från -78...). Följaktligen uppstår ett mysigt jordbrum så fort jag ens tänker på att sätta i ljudkablarna i Macen. Provade att via en liten hemmagjord kabel stoppa i förstärkaren brevid datorn i den jordade, men med samma resultat...

Tror ni det finns någon lösning? Några fler "fulknep"? Kan en kunnig människa möjligtvis modifiera förstärkaren så den blir jordad?
Och, behöver datorerna vara anslutna till jordat uttag, har hört lite olika genom åren...

Ska tillägga att det inte brummar när jag kör allt ojordat...

[ 03 Juli 2002, 21:23: Meddelandet ändrat av: Clas ]

Har du provat att leda chassi jorden från den till något annat ställe..har ofta det problemt i studion med gammla prylar man testar,då löser det sig ofast om man kopplar en liten koppar sladd till chassit o sen till nått som går till jord..testa det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clas:
Har varit duktig och dragit om sladdar här hemma, kopplat in datorn och tillbehör på ett jordat uttag. Problemet är att min förstärkare är ojordad (pappas gamla Tandberg från -78...). Följaktligen uppstår ett mysigt jordbrum så fort jag ens tänker på att sätta i ljudkablarna i Macen. Provade att via en liten hemmagjord kabel stoppa i förstärkaren brevid datorn i den jordade, men med samma resultat...

Tror ni det finns någon lösning? Några fler "fulknep"? Kan en kunnig människa möjligtvis modifiera förstärkaren så den blir jordad?
Och, behöver datorerna vara anslutna till jordat uttag, har hört lite olika genom åren...

Ska tillägga att det inte brummar när jag kör allt ojordat...

Vad jag har hört måste du jorda skärmen för att TCO99 eller motsvarande ska funka för strålning osv. DVS kör du ojordad skärm strålar det för fullt!

Japp det stämmer det där med att brummet försvinner med utebliven jord. Har en god vän som provade allt innan han provade att tejpa jordkontakterna på hans Imac och tillika stereo...Har varit i kontakt med diverse folk inom elektronikvärlden men ännu inte fått någon riktigt bra förklaring till det hela...

• Medlem
  • Skänninge
  • 2002-07-04 11:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Deelay:
Har du provat att leda chassi jorden från den till något annat ställe..har ofta det problemt i studion med gammla prylar man testar,då löser det sig ofast om man kopplar en liten koppar sladd till chassit o sen till nått som går till jord..testa det.

Ahh... förstod just vad den skruven var till för... (chassijorden)

Provade att koppla den till elementet och brummandet minskade betydligt men inte helt. Kan man koppla den direkt till ett jordat uttag?

Du skall nog försöka lägga den på samma jord som övrig utrustning. Annars kommer potentialskillnaden mellan de olika "jordarna" orsaka brum likväl. Har ingen riktigt bra idé om hur man skall lösa det i ditt fall dock...

Du skall nog försöka lägga den på samma jord som övrig utrustning. Annars kommer potentialskillnaden mellan de olika "jordarna" orsaka brum likväl. Har ingen riktigt bra idé om hur man skall lösa det i ditt fall dock...

Jag har haft jättestrul med brum och kör numera från ett ojordat uttag, men med jordade grenuttag där både stereo- o datordelar är anslutna. Jag har sen dragit en kopparsladd fr grammofonens o rullbandspelarens jordpunkter till ett av grenuttagets jordbleck. Det funkade till sist o tog bort allt brum.

Låter som en lysande hardwire-lösning!!

Så länge det inte blir en firewire så...

• Medlem
  • Skänninge
  • 2002-07-04 23:07

Nuså, har lyckats (nästan) bli av med brummet nu! Har lyckates jorda förstärkaren. Varför är det inte gjort från början kan man ju funderar på? Gick det inte på 70-talet?

Jag måste dock dra ur radioantennen också för att få det helt tyst när jag vill ha ljud in på datorn, men det får man väl tåla kanske...

Tack för all hjälp!!!

1
Bevaka tråden