Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med programmet av imovie! Hur gör jag?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-06 08:59

har programmet imovie och ska göra en kort fil. har gjort mina scener, och har dragit ner dom så att jag kan lägga dom på tidsramen. och har lagt till mina övergångar o effekter. men hur kan jag se på alltihopa?? då jag trycker på rullafilmen så visas bara klipp efter klipp inget av text o effekter...?? vore tacksam på savar snarast, har bråttom!!:) mvh susan

Det kan vara så att du markerat ett visst klipp. Nu var det länge sedan jag körde iMovie men försök att avmarkera det. jag tror att det gick om man klicka någon annanstans på tidslinjen. Du ser att du har markerat ett klipp om den blå tidslinjen under fältet där filmen visas är obruten. Om det finns små linjer i den där klippen byter och där text finns så är det omarkerat.

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-06 10:09

hej igen, har kollat det du sa men d enda som fungerar e övergångar mellan klippen. ingen text ingen effekt av bild osv...har du fler förslag?? jag vet alltså inte hur jag ska lägga in det i filmen, hittar ingen knapp och kan inte dra det till klippen...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-06 10:44

misstänker att du måste rendera ut din film?

Jobbar du med klipp (filmsymbolen) eller i tidsaxeln (klock-symbolen)? Om med klipp: En liten röd pinne i klippen visar var filmen spelas. Markera flera klipp mha att klicka på dem med shift intryckt. I filmvisningsfönstret är det den upp och nedvända triangeln (vit/silver) som visar var filmen spelas. Den kan du flytta vart du vill i filmen. I tidsaxeln fungerar det på liknande sätt. För att se många scener (i tidsaxeln) så se till att "slidern" längst ner till vänster är maxad till vänster. Effekter fras fram till mellan scener/klipp. De flesta av dessa effekter renderas meddetsamma?

Här finns några enkla exempel på hur man gör i iMovie:
http://www.apple.com/ilife/tutorials/imovie/index.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-06 11:41

Senaste ScreenCastsOnline går igenom hur man arbetar med iMovie. 30 minuters instruktionsvideo.

http://www.screencastsonline.com/sco/Shows/files/category-5.html

Just denna kostar $4.99 om du inte är medlem i SCO för 25$ per halvår.

1
Bevaka tråden