jaja du menar så..
jo det är klart.. vid fest kanske cerwin vega passar bättre.. men det LÅTER fanimig inte bättre.. men det är helt klart sant som du säger, på längre avstånd tappar monitorerna lite av charmen..
men jag hade event monitorer innan som också låg kring 14000 eller nått då, och dom körde jag till min hembio med väldigt gott resultat.. oftast håller man sig (iaf i min värld ) inte längre än 2-3 meter från högtalarna.. oftast mindre.. och då funkar monitorer fortfarande rätt shysst..
det jag gillar så otroligt mycket med riktiga monitorer är att man kan dra på en helt annan volym utan att bli trött i huvudet så snabbt som med "vanliga" högtalare.. de tär inget man kanske märker direkt, men när man sitter och lyssnar på musik i monitorer och tyker "shysst", så inser man när man ska säga något till personen sidan om i soffan att man måste vråla.. heh .. men det kanske är jag som upplever det så.. men just transperensen i riktiga monitorer är så otroligt skön.
men som du säger, jag är också (ganska nybliven) apple-freak.. så jag ska inte säga att det aldrig kommer bli en ipod hifi här hemma :). men jag tycker likförbannat den är för dyr.. och jag upplever den som lite otymplig eftersom den är byggd i ett stycke.. men jag har ju aldrig testat ha en sån hemma.. så jag vet inte..