Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammalt iPhoto-bibliotek till nytt...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-08 19:47

Hej!

I familjen har min far en Mac Mini med ett stort bibliotek av bilder i (cirka 6000st). Han har dem i iPhoto.

Jag har en iMac G5 plus ett tomt iPhoto bibliotek som jag gärna skulle vilja fylla med min fars bilder. Vilket är då det smartaste sättet att få över hans bilder till min dator?

Jag tänkte använda en extern disk till detta jobb, och min fråga är helt enkelt om det är bäst att kopiera mappen iPhoto (den som oftas brukar hittas i mappen "Bilder"), för att sedan länka den mappen från den externa disken till mitt eget bibliotek. Eller, ska jag bara kopiera över bilderna från iPhoto, för att sedan lägga in dem i mitt bibliotek? Vilket är bäst?

Eller ska jag gå på den tredje lösningen, och ta bilderna från min fars PC? Eller ska jag helt enkelt kopiera bilderna från hans bibliotek när det är utdelat (när det syns i källlistan i mitt iPhoto)?

En sista fråga är om det funkar bra att ha bildbiblioteket på en extern disk? Backup kommer kännas överflödigt, då min far har dem på minin i tv-rummet och på sin PC.

Tack på förhand!

/Adam

Prova göra enligt länken nedan.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93603

Så skulle iaf jag göra. Kopiera Library-mappen till nya disken och använd sen den.

Att ha bilderna på extern disk funkar hur bra som helst.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-08 20:16

Pefekt! Tack för svaret! Två frågor dock:

1. Detta påverkar väll inte det gamla biblioteket något (jag skulle inte tro det, men man vill ju vara säker... )

2. Om jag skulle koppla ur min disk, då kommer mitt iPhoto (om jag förstår det rätt) bara fråga efter biblioteket. När jag sedan tar in disken igen (och startat om iPhoto) så kommer det vara precis som förut. Eller?

Tackar ännu en gång för svaren, och hoppas att jag får ordning på dessa frågor med.

/Adam

1. Vilket gamla bibliotek menar du? Det på din pappas dator eller nåt du redan har på din iMac? När jag tänker på det spelar det ingen roll för alla ändringar görs i det bibliotek du valt i iPhoto. Allt annat förblir orört.

2. Precis. Kopplar du ut disken och startar iPhoto så får du frågan om du vill leta reda på biblioteket. Kopplar du sen i disken och startar iPhoto igen öppnas biblioteket.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 00:35

Med gamla biblioteket mena jag min fars, ursäktar för att jag var otydlig där. Det jag mest ville fråga var om något blir skadat av min fars bibliotek när jag kopierar det, och det skulle förvåna mig om det hände...

Tackar iaf för alla svar jag har fått!

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-09 07:30

Nä, det behöver du inte oroa dig för. Du arbetar ju med en kopia, dvs originalen är orörda.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 10:27

Perfekt! Då är alla mina frågor besvarade, och det jag ska göra nu är att beställa hårddisken.

Tackar för all hjälp!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 21:56

Kommer det vara stor skillnad om jag har USB istället för FireWire? Kommer det helt enkelt vara snabbare vissning avbilderna med FireWire?

USB2 HiSpeed antar jag du menar. Men nja, skillnaden kommer nog inte bli särskilt stor. Nog för att FW är snabbare men för såna här ändamål skulle jag tro att du inte märker nån skillnad.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 23:40

Tack! Då vet jag precis vilken jag ska välja!

1
Bevaka tråden