Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook (Juni 2006)

Tråden skapades och har fått 240 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja nu har jag också fått fram min tracking:

06 jul 06 32 05 Flight Booked Asus Alpha, Shanghai 11 jul 06
05 jul 06 00 04 Picking confirmed, EDI received Asus Alpha, Shanghai
05 jul 06 30 64 Departed from source Asus Alpha, Shanghai 11 jul 06
05 jul 06 30 63 handover at supplier Asus Alpha, Shanghai 13 jul 06
05 jul 06 30 61 Consignment Booking received from supplier Asus Alpha, Shanghai 13 jul 06

Gah! Vilken olidlig väntan, men än inga hang-ups i alla fall.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-06 23:26

Ringde TNT tidigare idag och de sa att dem skulle leverera min macbook imorgon på förmiddagen. Om dom gör det kommer det alltså ha tagit TNT 3 dagar att leverera från arnheim till Lund i sverige vilket enligt mig är bra!
Kühne & Nagel får däremot underkänt. Flight booked i 4 dagar innan jag fick Flight departed!

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-07-07 09:52

min vanliga tur..

beställde både en macbook samt en airport extreme basstation.
Dom har nu skickats och är i sverige.. bara det att dom skickats till två olika ställen.. det ena paketet får jag idag.. och det andra är fast i göteborg över helgen.

Kan nästan slå vad hur mycket som helst att det är datorn som är i göteborg och så kommer budkillen framåt lunch med en liten box airport i

/Daniel

Ursprungligen av nysta:

min vanliga tur..

beställde både en macbook samt en airport extreme basstation.
Dom har nu skickats och är i sverige.. bara det att dom skickats till två olika ställen.. det ena paketet får jag idag.. och det andra är fast i göteborg över helgen.

Kan nästan slå vad hur mycket som helst att det är datorn som är i göteborg och så kommer budkillen framåt lunch med en liten box airport i

/Daniel

Så trist! Hoppas verkligen dator kommer först!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-07 10:01

Åhh vad kasst... typiskt att de ska strula...

När tror ni den kommer till Helsingborg?

07 jul 2006 10:50 Amsterdam Consignment Received At Transit Point
05 jul 2006 18:15 Suzhou Shipped From Originating Depot
05 jul 2006 10:42 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Bor nära helsingborg så jag antar att det går rätt fort, när den väl kommer dit.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-07 11:14

Så! fick min macbook för ca en timme sen! skriver från den nu!

Ursprungligen av Naw:

Så! fick min macbook för ca en timme sen! skriver från den nu!

Måste vara en skön känsla efter en lång väntan!

  • Oregistrerad
  • 2006-07-08 09:10

Frågan är om jag ska starta en tråd "T F A S B N MB - Juli" eller om jag ska posta här..
Iaf! Beställde min MB nu i förrgår, pengarna drogs från mitt konto igårkväll, och nu är det ju helg och grejer så de bör få in och börja behandla beställningen i början av nästa vecka. Skumt hur olika leveranstider ni har verkar det som, jag är nyfiken på hur fort jag får min :]]

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-08 09:56

Nu äntligen sitter jag vid min MacBook. En underbar lite maskin. Proppat den full med ram-minnen så nu går den som en skållad bäver.

Dett var min rutt med TNT.
06 jul 2006 14:30 Consignment Deliverd
06 jul 2006 11:45 Gothenburg Out For Delivery
05 jul 2006 17:45 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
04 jul 2006 19:05 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
04 jul 2006 11:17 Amsterdam Consignment Received At Transit Point
02 jul 2006 14:13 Suzhou Shipped From Originating Depot
01 jul 2006 15:08 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Jag fick datorn en dag tidigare än vad de hade räknat med. Så mina erfarenheter av Apple och TNT är bara bra. Förutom den totallt super-igen-rökta-damen-som-snart-om -inte-redan-har-lungcancer-telefonisten på TNT inte skulle vara så bitter och trist i telefon. Ok hon sa precis vad jag så på tracking sidan, när jag ringde dit så trodde jag man kunde på lite "inside-info" men icke. Hon var bara bitter och sur.

Ja ja, jag ska inte gnälla

Det var ganska stora problem att få i minnena i datorn. Efter första försöket så startade inte datorn allas och svettningarna kom forsande ner för pannan. Men efter att bekräftat med orginal minnena att datorn funkade så gav jag mig på det igen. Efter att nästan tryckt sönder dator ( som det kändes iallafall ) och båda tummarna så var de på plats och den startade upp som vanligt. Sen dess har det bara varit en dans på roser. Har kört Parallel Desktop med Win XP (spelat poker, parallel fixade inte prestandan för detta by the way), testa mitt Final Cut Express, Shake, LiveType och Soundtrack så var jag RIKTIGT nöjd. Det är en sjuk dator i ett litet format. Värmen är inget problem tycker jag, jag har köpt en Rain Design iLap och detta är en manick jag rekommenderar de som inte sitter vid ett skriv bord att investera i. Kanon smidig och den leder värmen från datorn effektivt bort från ändlare delar omkring ljumsk-området ;). När jag pressar prollen på 60-75 % i Parrallel så ligger jag på 70-73 grader. Ok det är ganska varmt men inget som stör mig. Tangentbordet är fortfarande så svalt att man kan obehindrat skriva på det och handlovs stöden känns inte varma alls. Det är den vänstra över delen av tangentbordet som är varmt.

Ja ja. Det var min första reflektioner och mina erfarenheter av Apple och mitt första "privata" Mac-köp.

Take Care och njut av sommaren och din MacBook i solen, för det ska jag.
MVH
Andreas

  • Oregistrerad
  • 2006-07-08 14:51
Ursprungligen av azon:

Nu äntligen sitter jag vid min MacBook. En underbar lite maskin. Proppat den full med ram-minnen så nu går den som en skållad bäver.

Dett var min rutt med TNT.
06 jul 2006 14:30 Consignment Deliverd
06 jul 2006 11:45 Gothenburg Out For Delivery
05 jul 2006 17:45 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
04 jul 2006 19:05 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
04 jul 2006 11:17 Amsterdam Consignment Received At Transit Point
02 jul 2006 14:13 Suzhou Shipped From Originating Depot
01 jul 2006 15:08 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Jag fick datorn en dag tidigare än vad de hade räknat med. Så mina erfarenheter av Apple och TNT är bara bra. Förutom den totallt super-igen-rökta-damen-som-snart-om -inte-redan-har-lungcancer-telefonisten på TNT inte skulle vara så bitter och trist i telefon. Ok hon sa precis vad jag så på tracking sidan, när jag ringde dit så trodde jag man kunde på lite "inside-info" men icke. Hon var bara bitter och sur.

Ja ja, jag ska inte gnälla

Det var ganska stora problem att få i minnena i datorn. Efter första försöket så startade inte datorn allas och svettningarna kom forsande ner för pannan. Men efter att bekräftat med orginal minnena att datorn funkade så gav jag mig på det igen. Efter att nästan tryckt sönder dator ( som det kändes iallafall ) och båda tummarna så var de på plats och den startade upp som vanligt. Sen dess har det bara varit en dans på roser. Har kört Parallel Desktop med Win XP (spelat poker, parallel fixade inte prestandan för detta by the way), testa mitt Final Cut Express, Shake, LiveType och Soundtrack så var jag RIKTIGT nöjd. Det är en sjuk dator i ett litet format. Värmen är inget problem tycker jag, jag har köpt en Rain Design iLap och detta är en manick jag rekommenderar de som inte sitter vid ett skriv bord att investera i. Kanon smidig och den leder värmen från datorn effektivt bort från ändlare delar omkring ljumsk-området ;). När jag pressar prollen på 60-75 % i Parrallel så ligger jag på 70-73 grader. Ok det är ganska varmt men inget som stör mig. Tangentbordet är fortfarande så svalt att man kan obehindrat skriva på det och handlovs stöden känns inte varma alls. Det är den vänstra över delen av tangentbordet som är varmt.

Ja ja. Det var min första reflektioner och mina erfarenheter av Apple och mitt första "privata" Mac-köp.

Take Care och njut av sommaren och din MacBook i solen, för det ska jag.
MVH
Andreas

Om jag förstår det där rätt så fick du din alltså på en vecka?! =D OMG, nu börjar jag hoppas >< ;D

Ursprungligen av Limepuff:

Om jag förstår det där rätt så fick du din alltså på en vecka?! =D OMG, nu börjar jag hoppas >< ;D

fick min på 7 dagar från o med det att jag beställde den.så visst kan det gå snabbt, men kollar man beställningstrådarna här på 99mac.se så visar det att det är långt ifrån säkert att det går så snabbt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-09 18:08
Ursprungligen av Limepuff:

Om jag förstår det där rätt så fick du din alltså på en vecka?! =D OMG, nu börjar jag hoppas >< ;D

Det stämmer bra. Beställde på fredag förmiddag fick den torsdagen efter, mindre än en hel vecka då asså

Lycka till.

Nu sitter jag också och vänter på en. 1.83 med 1GB minne.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-09 15:16
Ursprungligen av bjelkeman:

Nu sitter jag också och vänter på en. 1.83 med 1GB minne.

Fick min med en sådan konfiguration i fredags. Har lekt med den hela helgen och jag upphöjer Macbooken till skyarna! Fantastisk dator som är extremt prisvärd. Nu är det bara att hoppas att den inte börjar gulna...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 12:09

Oh yes.. Dock sinkar det ju hela förloppet att jag beställde på torsdagkväll, pengarna drogs från mitt konto fredagkväll och sedan var det ju helg så beställningen behandlas först från apple idag antar jag. Hus har ni gjort, betalat när paketet kommit eller i förväg? Vet inte varför jag valde att betala i förväg, det brukar ju vara allmänt korkat ifall paketet försvinner.. Men iaf..

Ursprungligen av Limepuff:

Oh yes.. Dock sinkar det ju hela förloppet att jag beställde på torsdagkväll, pengarna drogs från mitt konto fredagkväll och sedan var det ju helg så beställningen behandlas först från apple idag antar jag. Hus har ni gjort, betalat när paketet kommit eller i förväg? Vet inte varför jag valde att betala i förväg, det brukar ju vara allmänt korkat ifall paketet försvinner.. Men iaf..

nu kan du ju i o för sig inte betala när paketet komemr när du köper av apple, då de inte erbjuder postförskott. men jag betalade med kreditkort, beställde fredag morgon, pengarna drogs direkt, eller snarare så "bokas" de av apple. när sen när paketet kommer (i mitt fall fredagen därefter, 7 dagar senare) så dras de verkligen. men på ditt kontoutdrag ser det ut som om det drogs direkt när du beställde.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 17:32
Ursprungligen av Baltazar:

nu kan du ju i o för sig inte betala när paketet komemr när du köper av apple, då de inte erbjuder postförskott. men jag betalade med kreditkort, beställde fredag morgon, pengarna drogs direkt, eller snarare så "bokas" de av apple. när sen när paketet kommer (i mitt fall fredagen därefter, 7 dagar senare) så dras de verkligen. men på ditt kontoutdrag ser det ut som om det drogs direkt när du beställde.

Men suck. Jag borde ha gjort så helt enkelt. För banken behandlar det över typ 3 dar. Imorrn alltså typ, tidigast! Kanske onsdag. Och från det minst en vecka. Blä. Men jaja, vi snackar ändå om 1-2 veckor, tycker jag inte är värt att gnällas om.. Folk i den här tråden har haft rätt shysst höga förväntningar på att få hem något från Kina på typ, två dar ;D

Boppidoo, ska göra ett litet besök på Applecenter i luleå på onsdag och bara känna atmosfären... Mumma

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 17:33

Men suck. Jag borde ha gjort så helt enkelt. För banken behandlar det över typ 3 dar. Imorrn alltså typ, tidigast! Kanske onsdag. Och från det minst en vecka. Blä. Men jaja, vi snackar ändå om 1-2 veckor, tycker jag inte är värt att gnällas om.. Folk i den här tråden har haft rätt shysst höga förväntningar på att få hem något från Kina på typ, två dar ;D

Boppidoo, ska göra ett litet besök på Applecenter i luleå på onsdag och bara känna atmosfären... Mumma

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-07-10 17:52

Nu äntligen sitter man och skriver på sin sproilans nya macbook
det strulade lite med TNt och dom skickade det fel osv.. men åkte till gbg nu på semestern och hämtade upp datorn där.

tycker tangentbordet är skönt men lite ovant att skriva på.

tyckte den vart ganska varm uppe i vänstra hörnet.. får se hur det känns när jag börjar pressa datorn lite mer.. men har inte datorn i knät så ofta så det är nog inget som kommer störa så mycket..

/Daniel

Jag fick min MacBook idag!! Skriver från den just nu. Beställde den den 2 juli och den kom idag den 10 juli så det tog 8 dagar sammanlagt. Helt ok tycker jag! Och vad det gäller datorn är jag mkt nöjd!

  • Oregistrerad
  • 2006-07-11 12:49

(Mitt första inlägg någonsin här på 99mac, har lurkat några månader nu)

Nu sitter jag iaf och väntar på en 2.0 vit standard-modell. Släppte iväg beställningen för ca 10 minuter sedan. Nu börjar den eviga väntan med sömnlösa nätter och sega dagar. Ska bli riktigt spännande att följa den nya familjemedlemmens väg!

Nu borde det inte vara långt kvar:
10 jul 06 90 75 truck arrived at final destination Asus Alpha, Shanghai 11 jul 06
10 jul 06 86 14 booking slot obtained NLAMS07 10 jul 06
10 jul 06 30 10 departed direct NLAMS07 11 jul 06
10 jul 06 40 69 accept scanned at EDC NLAMS07 11 jul 06
10 jul 06 40 60 Arrived at EDC NLAMS07 11 jul 06
07 jul 06 32 55 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai 11 jul 06
06 jul 06 32 05 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai
05 jul 06 00 04 Picking confirmed, EDI received Asus Alpha, Shanghai
05 jul 06 30 64 Departed from source Asus Alpha, Shanghai 11 jul 06
05 jul 06 30 63 handover at supplier Asus Alpha, Shanghai 13 jul 06
05 jul 06 30 61 Consignment Booking received from supplier Asus Alpha, Shanghai 13 jul 06

Har dock inte fått fram någon tracking hos TNT ännu men den borde väl dyka upp snart. Hur lång tid borde det som mest ta nu när TNT fått datorn? Jag bor i Östersund så det är en bit att färdas, tror ni att jag får den innan helgen?

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-07-11 22:05

du borde få den på fredag.. om dom inte gör som med min.. skickar fel

/Daniel

Nu vill jag ha lite sympati. Jag beställde min MacBook dagen efter de lanserades. (När var det?) Den har fortfarande inte kommit. Är det så för alla er också som sitter och tok-trackar och gör inlägg om precis var i världen er dator befinner sig? Har alla väntat så sjukt jävla länge som jag så är det ju absurt!
WANTED: Svart MacBook 2.0, 512 MB ram, 120GB hd.

Edit: Jag gjorde just en fejkbeställning på AppleStore. Där står det 3 dagars leverans! Vad fanken är det som gör att de inte kan leverera till min butik på flera veckor (månader snart!) ? Det är ju grymt oschysst mot butiken (och mig) !
Om vi kunder snart bara kan handla på AppleStore kommer det att grusa Macens spridning, sanna mina ord... En stor del i "den nya framgångsvågen" är ju att det finns macar att kolla in, att klämma på, och att bli förälskad i (nåja) i en butik på stan. Fattar de inte de? Kortsiktigt korkat beteende.

Senast redigerat 2006-07-11 22:53
Ursprungligen av sjovall:

Nu vill jag ha lite sympati. Jag beställde min MacBook dagen efter de lanserades. (När var det?) Den har fortfarande inte kommit. Är det så för alla er också som sitter och tok-trackar och gör inlägg om precis var i världen er dator befinner sig? Har alla väntat så sjukt jävla länge som jag så är det ju absurt!
WANTED: Svart MacBook 2.0, 512 MB ram, 120GB hd.

Edit: Jag gjorde just en fejkbeställning på AppleStore. Där står det 3 dagars leverans! Vad fanken är det som gör att de inte kan leverera till min butik på flera veckor (månader snart!) ? Det är ju grymt oschysst mot butiken (och mig) !
Om vi kunder snart bara kan handla på AppleStore kommer det att grusa Macens spridning, sanna mina ord... En stor del i "den nya framgångsvågen" är ju att det finns macar att kolla in, att klämma på, och att bli förälskad i (nåja) i en butik på stan. Fattar de inte de? Kortsiktigt korkat beteende.

svårt o få tag på 120 diskar kanske? ringt apple o frågat? har din butik tryckt på lite?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-11 23:17

*klappar snällt på huvudet*

Tackars sjovall :[ Typ DET var kass leveranstid om något. Plötsligt ska jag sluta klaga..

Hm... jag funderar lite över en sak. Om man kollar runt i den här tråden på folks Tracking status hos TNT så är det första stoppet oftast Suzhou men på min står det bara detta. Men i vilket fall, den skeppades alltså iväg från Eindhoven 23.35 igår. Nu är bara frågan hur lång tid det tar att få den upp till Östersund.

TNT Tracking:
11 Jul 2006 23:35 Eindhoven Shipped From Originating Depot
11 Jul 2006 16:38 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
11 Jul 2006 16:37 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-12 12:13
Ursprungligen av peter_lubeck:

Nu är bara frågan hur lång tid det tar att få den upp till Östersund.

Jag tror den kommer till helsingborg ikväll någongång, sedan kommer den ta sig norrut över natten, jag skulle tro att du kommer ha den imorgon eller på fredag.
Detta är min rutt, pratade med TNT via mail imorse. De säger att den ska komma idag (bor i karlstad). Det borde betyda att med lite flyt kommer ditt paket imorgon.

12 Jul 2006 06:38 Orebro Out For Delivery
12 Jul 2006 06:34 Orebro Import Received
11 Jul 2006 21:34 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
10 Jul 2006 23:02 Eindhoven Shipped From Originating Depot
10 Jul 2006 05:28 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
10 Jul 2006 05:25 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-12 15:01

muahahah, min macbook har kommit... kommer med en review inom kort.

Bevaka tråden