Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vet jag min skrivares IP-nummer?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har anslutet en Epson Pro 5000 till mitt nätverk. Installerat Gimp-Print och Ghostprint.

Men för att lägga till skrivaren i PrinteCenter behöver jag veta IP-nummer på skrivaren och Kö-namnet.

Hur får jag reda på detta? Eller hur ställs det in?

Har testat att gå till 127.0.0.1:631 men även där behövs IP-nummret fattar jag det som...

/Brake6

Finns inget sådant configprogram till skrivaren du kan köra från din dator? I dessa brukar man kunna ställa in ip och så. Annars kan man på hp´s skrivare, med nån rätt enkel knapptryckning, få ut en statussida utskriven där allt sådant står. Kanske finns liknande på epson?
Kika i manualerna till din skrivare eller på webben.

Mig veterligen så måste denna skrivare ha en mjukvaru RIP för att fungera i nätverk som skickar utskrifterna till skrivaren som är seriellt ansluten. Kan inte så mycket om Gimp print och Ghostprint för att veta hur desssa fungerar.

Men IP adressen du undrar över kan man inte ställa på denna skrivare, men man kan ha en dator som är ansluten till skrivaren där IP adressen till den datorn är det du ställer in på dina klienter som ska skriva ut. Lycka till.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Arch@ngel:
Lycka till.

Tack (det kan troligen behövas). Skall försöka få nån form av konfig-sida...

/brake6

räcker det inte att sätta skrivaren i datorn med 10.2 och dela ut skrivaren på det sättet? hur cleant som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-06 01:00

Hej Hej!
Jag tror att om du har ett nätverkskort (EPSON TYPE B) i Epson 5000 skrivaren så ska det finnas en liten liten liten svart knapp på nätverkskortet på printen. Tryck in den och ha lite papper i skrivaren så kommer du att få två fina ark med all info om skrivaren och nätverkskortet!
Jag kan bara säga att av egen erfarenhet att Gimp Print är väldigt slött, det tog mej 1 1/2 timme att skriva ut en PSD fil på 45MB till ett A3+
Det funkar doc,,,,, men väldigt långsamt, håller själv på att ska testa PowerRipX.
Kolla här

Fred

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fredric:
Hej Hej!
Jag tror att om du har ett nätverkskort (EPSON TYPE B) i Epson 5000 skrivaren så ska det finnas en liten liten liten svart knapp på nätverkskortet på printen. Tryck in den och ha lite papper i skrivaren så kommer du att få två fina ark med all info om skrivaren och nätverkskortet!
Jag kan bara säga att av egen erfarenhet att Gimp Print är väldigt slött, det tog mej 1 1/2 timme att skriva ut en PSD fil på 45MB till ett A3+
Det funkar doc,,,,, men väldigt långsamt, håller själv på att ska testa PowerRipX.
Kolla här

Fred

Kanontips! Skall försöka hitta den lilla knappen. OCH testa PowerRIP X som verkar mycket intressant.
(Någon uppdatering från Epson lär väl aldrig komma).

/Brake6

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-06 11:01

Lycka till!
Jag har terroriserat Epson och fick till slut prata med någon som verkade ha lite koll på Mac ((inte supporten alltså)), och han sa att dom kommer att ta fram drivar till 5000 & 5500 skrivarna för OSX,,,,,,, hur man ska tolka det vet man inte riktigt,,,
Jag satt och försökte testa PowerRip igår kväll men jag har inte fått det att funka ännu!
Det vore kul att höra om dina resultat med gimp print osv, så vi håller denna tråd levande en stund!

Fred

Har du skrivare inlagda, men inte minns ip-numret på dem så kan man se dessa om man väljer Om den här datorn (Apple-menyn) -> Mer info... och sen klicka Skrivare. Tog mig typ 1 timme att hitta detta, då det av någon absurd anledning är omöjligt att hitta skrivarnas IP i de olika Skrivar-inställnings-program >:( Klumpigt Apple.

Diskussionen är 3 år gammal, jag hoppas att det löste sig

1
Bevaka tråden