Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Struktur över mina kort i iPhoto?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-12 00:13

Jag drag'n'droppade just ner 12k bilder som jag hade i magiska underkataloger på min gamla pc och nu ligger allt i ett album som heter 'kort'. Dock så verkar jag kunna träffa saker relativt bra när jag söker så någonstans finns ju sökvägsinformationen som fanns ursprungligen kvar.

Hur brukar folk göra när de använder iPhoto? Jag tror just nu det lutar åt att göra om det och dra ett antal mappar för att på så sätt skapa album men det känns lite som man inte utnyttjar vitsen med metadata då. Bör man lägga in 'namn på tilfället' som metadata?

Sist men verkligen inte minst. Jag skulle vilja tagga bilder som av olika skäl inte bör visas ihop. Röjarfesten behöver inte scrolla förbi när jag visar farmor korten från när jag var i någon nationalpark precis som korten på flickvännen inte behöver dyka upp när någon polare vill se korten från en spelning. Finns det inga funktioner för detta (typ, 'visa inte kort som är taggade med X, Y eller Z' utan man får bygga dem själv med lite olika smarta album eller?

Vore trevligt om någon/några postade hur de använder sig av sorteringen. Det var lite lättare att släppa kontrollen över sina mp3:or för ett gäng år sen men metadatan som hör till mina kort är mer eller mindre obefintlig som den är nu...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-12 18:30

Alltså så hemskt svår var väl inte frågan? Jag formulerar om den lite

Hur använder ni iPhoto för att hitta bland era bilder?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-12 19:22

...har sorterat in alla mina bilder i olika album... jobbigt, men värt det!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-12 21:10

Alltså jag kör ju på 'rullar' för den delen, blir inte det samma effekt?

Jag tycker dock det borde gå att tagga lite känsliga bilder och att de inte dyker upp i biblioteket by default.

Eller så får man arra ett annat konto som man växlar till men känns omständigt

• Medlem
  • 2006-07-12 21:26

En sak jag aldrig fattat är varför det inte AUTOMATISKT skapas ett nytt album per bildserie jag importerar från kameran (eller annat ställe). Jag skriver ju ändå vad mappen ska heta som bilderna hamnar i. Skulle det vara så svårt att få ett val att lägga till bilderna till ett album? Eller finns något käckt, snabbt (!!) sätt att göra detta i efterhand.

Vet inte om man kan tagga känsliga bilder i...hmm...tyvärr.

/Fredrik

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-12 23:26

Jag har börjat tagga känsliga bilder med 'Privat' och sen när man skall slänga på slideshowen eller liknande så clickar man alt+'Privat' på nyckelords-filtreringen. Det är ju inte mycket till skydd men om jag vill ha dem i iPhoto och inte ha flera användare så verkar det vara det smidigaste...

Det vore smidigt om man kunde ha en default-filtrering som man explicit fick stänga av...

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-13 09:23

Jag använder mig av smarta mappar, betyg, kommentarer och egna mappar för soritering. Jag har lagt kommentarer och betyg på samtliga mina foton (närmar sig 7000 st). Börja i tid, är mitt tips! Det är kanske lite trist, men gud så suveränt när det är klart!

Du kan ju alltid tagga bilderna som privat som du föreslår, sedan göra en smart mapp som tar med allt utom just den taggen.

Själva biblioteket ska man ju inte vara i så mycket, det blir rätt fort ohanterligt stort. Jag har gjort en smart mapp som talar om ifall en bild inte är "sorterad". Så om jag lägger till en bild och glömmer att lägga den i en mapp, dyker den upp där. Smidigt!

Sedan har jag även smarta mappar för; högsta betyg, utan kommentarer och utan betyg. De två sistnämnda har jag just för att jag inte ska missa att åtgärda bilder.

I övrigt är det mappar och undermappar som gäller.

1
Bevaka tråden