Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa bolaget för att framkalla/printa digitala bilder?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har några frågor kring framkallning av digitala bilder.

Vart lämnar ni in era bilder för framkallning?

Jag har provat att göra det genom Apples service i iphoto - det fungerar bra men tar lite tid samt är rätt dyrt - och ibland med sämre resultat. Jag har dock inte testat funktionen för stillbilder utan enbart böcker. Har ni testat funktionen genom Kodak?

Sen undrar jag vart eller om man kan få bilderna printade på matt fotopapper?

Hur går ni tillväga med era bilder - har ni några tips att delge er.

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-07-13 10:06

Min absoluta favorit är Crimson färglabb. Där kan du i stort sett välja alla parametrar själv. Dessutom gör det väldigt billiga förstoringar. Jag tycker att de håller bra kvalitet och är prisvärda. www.crimson.se

Hur snabbt levererar dom?

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-07-13 16:26
Ursprungligen av draags:

Hur snabbt levererar dom?

Ordinarie prislista säger över dagen, om man kan tänka sig att vänta 3-4 dagar får man 25% rabatt, självklart tar det väl någon dag extra om de skall postas om man inte har möjlighet att hämta hos dem. Själv brukar jag skicka in det på kvällen/natten och hämta dagen därpå strax innan klockan 17. Super tycker jag!

Jag har kört en del småkopior och mindre förstoringar.från Fuji.se. Helt ok kvalitet med tanke på att det är för konsument, och bara några dagars leveranstid. (Fuji har till skillnad från OnOff, Siba, Extrafilm m.fl. ett system för bilduppladdning som funkar med mac).

För svart/vitt så är Crimson för ett självklart val. De kör äkta S/V process på Ilford papper i en av sina Lambda maskiner. Blev väldigt nöjd med kvaliten på mina S/V bilder jag beställde därifrån. Färgbilderna är jag dock inte helt nöjd med. Då skrev jag på deras Lambda 400/105. Jag skulle gärna även se att Crimson erbjöd fler softproof profiler för deras maskiner och papper.

Kör du Crimson Prefix blir det rätt billigt också, släng ihop alla bilder på ett stort ark och skär själv i efterhand.

Nästa gång ska jag prova Prolabbet tänkte jag, kanske någon som kan ge lite feedback på dem?

Ursprungligen av pertoyra:

Nästa gång ska jag prova Prolabbet tänkte jag, kanske någon som kan ge lite feedback på dem?

Jag brukar köra Prolabbet då jag tar ut förstoringar, just för att jag väljer allt själv, utan att
något automatiskt system går in och korrigerar fäger osv.

De gånger jag har printat ut på Prolabbet har jag valt att köra efter att man gör allt själv, välja färgprofil DPI, rätt upplösning osv. Mina erfarenheter med Prolabbet har varit mycket bra.

Det går att beställa hem en Referensbild gratis så att man kan kallibrera skärmen så att utskriften blir samma färger som det är på skärmen

Crimson frontweb .pro är det bästa av dom jag har testat. Har bara haft problem med dom en gång och det var en bild som var vikt. Mailade dom och då skickade dom en ny bild gratis. Kvaliteten är väldigt bra.

Jag har också hört gott om Prolabbet, men aldrig testat dom.

Hur är dessa ställen alltså Crimson el Prolabbet i jämförelse med tex Expert butiken nere på gatan?

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-07-13 20:19

Vet inte riktigt med tex Expert, men jämfört med Colormailer så tycker jag att det blev både bättre och billigare. Men det beror väl vad du har för krav. Det finns ju Odenlab också om du vill ha fler alternativ

proprint.se, tycker kvalitén på deras kopior är mycket bra. Man kan dessutom välja att få bilderna på matt papper mot en avgift.

proprint kan leverera till hela sverige, men bor man i Umeå så kan man oftast hämta bilderna samma dag som man skickade in beställningen. Oftast tar det endast några timmar.

Har för mig att jag läst att de blivit bäst i test någonstans också, men jag kommer inte ihåg var

Ursprungligen av staed:

Har för mig att jag läst att de blivit bäst i test någonstans också, men jag kommer inte ihåg var

Jajemensan, både en och tio gånger de senaste åren

De gånger jag framkallat papperskopior på Proprint har jag varit nöjd.

Senast redigerat 2006-07-14 21:12

På Crimson kan man också välja matt/ blank.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 09:42

Diabolaget (http://net.diabolaget.se/sections/index.php) har jag testat en del och det blir fina bilder där. De har även matt papper att välja på.

Instämmer om Proprint, särskilt nöjd är jag med färghanteringen som är i stort sett perfekt (och som jag vet att de lägger stora resurser på). Framkallar alltid mina papperskopior där och blir lika nöjd varje gång. Men jag borde kanske skicka iväg några svartvita bilder till Crimson bara för att testa, visste faktiskt inte att de erbjöd riktig s/v-framkallning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 20:33

Crimson!! Inget att snacka om skulle jag säga! Och man kan inte jämföra expert med dessa labb, helt olika nivåer. Crimson riktar sig mot Pro, ligger dörr i dörr med YFO mm..
Sedan så har väl Procenter har väl tagit över Prolabbets digitala del..

Jag har ett antal mellanformat neg - vart kan man få dem till digitalt format?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 10:59

Jag har en Imacon
Annars så kan www.crimson.se // www.dox.se // http://www.prolabbet.se/digitalt/scanning/ säkert hjälpa dig. Dock så kostar det en hel del, så om du inte är ute efter den absolut bästa PRO kvaliten, så kanske det räcker med att köpa en vanlig flatblads scanner som fixar mellanformat och en sån kostar nada numera..

Vi har en scanner på jobbet - hur kan jag se om den kan köra mellanformat?

Fick mina test bilder från Crimson. Det gick både snabbt och det blev bra som jag ser det.

Jag såg nu att Crimson har fler alternativ att beställa från.

En express och en del som är för proffs - då en aningen dyrare.

Har ni testat bägge?

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-07-18 23:44

Jag kör på den som heter Frontweb Pro, jag tror att det är så att man får fler alternativ att välja på jämfört med Express. Den som heter Prefix är bra att ha om man skall köra ut stora förstoringar på Lambda eller vill ha andra specialare som tex. montering på kapa.

Jag skickade också efter testbilder från Crimson för några månader sedan och måste säga att det var de sämsta skräpbilder jag sett! Jag förstår inte ens hur ett proffslabb kunde skicka ut dessa. Kvaliten var urusel, en av bilderna var fulla med JPG-artifakter och bandningar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-19 10:30
Ursprungligen av pertoyra:

Jag skickade också efter testbilder från Crimson för några månader sedan och måste säga att det var de sämsta skräpbilder jag sett! Jag förstår inte ens hur ett proffslabb kunde skicka ut dessa. Kvaliten var urusel, en av bilderna var fulla med JPG-artifakter och bandningar.

Hur se de bilderna ut om du skickar dem till ett annat labb?
JPG-artifakterna kanske du har åstadkommit själv?

Ursprungligen av Konrad:

Hur se de bilderna ut om du skickar dem till ett annat labb?
JPG-artifakterna kanske du har åstadkommit själv?

Nej, bilderna var en av deras testbilder som man kan beställa på Crimsons webbplats. Jag beställde deras "En meter lambdaprov" samt en bild på en pojke (ja du kan ju själv se). Hur kan man överhuvudtaget skicka en dylik bild som testutskrift? Bilden har ju till och med fått färgskiftningar i grönt och lila på grund av den grova komprimeringen. Pinsamt i mitt tycke. Visst, utskriften blir aldrig bättre än originalet men varför i hela friden använder man ett sådant skitmaterial till fil när det antagligen är förstagångskunder som kommer beställa testutskriften. Det ger ju inte direkt ett proffsigt intryck.

Draags: Det var som sagt deras egna testutskrifter som var av usel kvalite. Den printtjänst jag själv har använt hos dem är Prefix. De svartvita bilderna blev som sagt riktigt fina, färgbilderna blev bra men saknade den där riktiga skärpan. Men har inte så mycket att jämnföra med på de bilderna då jag bara skrivit ut dem hos just Crimson, kan vara jag som lagt lite väl lite skärpning på dem också. Ska prova lite olika ställen och jämnföra resultatet (när jag får råd...).

Det låter inte bra pertoyra. Var det till express eller pro?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-19 14:14

Prolabbet är bra, har iofs bara använt dem för print av svartvitt från mellanformat, men alltid med goda resultat. Har hört goda saker om Odenlab också, men aldrig provat dem.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-07-19 20:45

Har använt Crimson Frontwebb pro för 70x100 bilder och Fotolabo för mindrebilder 75x50 och neråt. Nu har Fotolabo blivit uppköpta och deras bilder kan bara beställas i 10x15 storlek. Så jag började testa andra labb.
Skickade samma bildfil till ProPrint och ProCenter/i can och Crimson Frontwebb pro.

ProPrint och ProCenter levererade identiskt lika kopior.

Crimsons var ok men om man granskade och jämförde hade Crimsonsbild en aningen mindre skärpa och svag färgmoare på en del av bilden(kylflänsar på en mopedmotor) ...det var en svartvit bild så det såg lite konstigt ut.

ProPrint var snabba men 3 gånger dyrare än Crimson.

ProCenter hade nästan samma pris som Crimson men ett krångligare eller simplare system för bildbeställning. Man gör iordning bilden i rätt storlek och konverterar med ProCenters iccprofil bilden och ftp:ar till deras server. Sedan skickar man ett mejl med beställningen med precisa mått och antal mm. Lite krångligt kändes det men jag kommer nog ändå att använda mig av ProCenter hädanefter.

Har nu testat Crimsons svart-vita kort - dom blir bra men det är fasiken inte billigt - 65:- för ett kort - hua.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-08-10 14:27

Jag testade www.framkalla.com efter läst testet i MacWorld nr5 -05, de hade lika bra kvalité som Prolabb enligt dem.

De har hypersnabba leveranser (har alltid fått dagen efter) och bra priser!

Saxat från hemsidan:
Bäst i test
I tidningen Allt om digitalfoto nr 3 -04 fick vi "Bästa Bilder".
I Macworld nr 5 -05 fick vi "Bästa köp".
I M3 Digital World nr 8 -05 var vi topp.
I Pc för all nr 3 -06 fick vi " Bäst i test".
I Kamera&Bild nr 2 -06 kom vi med i topp 5.
Rekommenderad av Allt om PC Nr 8- 2006.

Bevaka tråden