Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Enklaste/bästa sättet att öka kontrasten är att dra upp en s-kurva i kurvor. Ju brantare kurva desto högre kontrast. Var dock uppmärksam på att hög kontrast i de mellangrå tonerna, det är där kontrasten är mest synlig, ofelbart leder till lägre kontrast i hög och/eller lågdagrar. Med andra ord, hög kontrast leder till att du tappar detaljer i de ljusaste eller mörkaste områdena. Det fina med kurvverktyget är att du kan finlira dig fram till bästa tänkbara kompromiss.
Eller om du fotar RAW kan du skapa trevliga s/v-bilder direkt ur rawkonverteraren din på samma sätt som channel mixer funkar i Photoshop (ungefär).
Annars har Aliens Skins ett rätt sjust plugin som heter Exposure som du kan leka rätt mycket i. Där kan du simulera olika filmers korn med mera också. Det tråkiga är att det ej har fördelen som channel mixer (och andra justeringslager) har att man kan justera inställningarna i efterhand. Finns en 30 dagars att ladda hem gratis och prova.
Exposure har visst samma möjlighet som channelmixer, om du går in på "color" så finner du inställningarna där.
Du kan även använda dig av selective color och ändra de reglagen för att framhäva mer av en nyans.
Jo jag är medveten om att reglagen finns, det jag menade var att du ej lägger Exposure som ett justeringslager. Du kan inte gå in och justera dina inställningar i ett senare skede vilket du kan om du skulle lägga ett justeringslager med Channel Mixer. Fördelen med Exposure är ju att du kan lägga olika mycket korn i bilden i låg-, mellan- och högdagrar. Jag vet då inget enkelt och snabbt sätt som man kan göra det på med endast PS standardgrejer.
Precis som The imaging factorys BW plug har haft i 5år typ, funkar grymt bra! Man kanske även ska kolla in exposure, har bara haft sjuk svårt för alien skin plugins..
Har provat alla alienskin plugins, den enda som ger mig något är Exposure. Har saknat program där man kan simulera naturligt brus. Visst, man kan köra på förinställda filmer men det finns åtskilliga inställningsmöjligheter. Minst lika kraftfullt som PS, fast liter mer översiktligt.
Ett annat bra program är Power Retouche till PC. Vet inte om det finns till MAC.
Det finns ett verktyg i Aperture som heter "Monochrome Mixer", där kan man blanda kanaler för att få mer stuns i bilden. Fungerar väl helt ok, klart bättre än att bara dra bort all färg i "Desaturate", men jag tycker det blir snyggare resultat i PS.
Russel Brown på Adobe har en del bra tutorials också och en del script man kan ladda ner för att automatisera i PS. http://www.russellbrown.com/
Här finns en Video tutorial för färg konvertering till svartvitt: http://av.adobe.com/russellbrown/ColortoBW.mov
Är ny på digital kamera och framkallning - har därför en fråga. Vart ligger gränsen för svartnivå och vitnivå för printning.
edit: Alltså vid PS trixande