Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatering och ominstallation av OSX - att tänka på?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 22:11

Tänkte att jag skulle formatera om och installera OSX pånytt i min macbook, där det ju kommer förinstallerat (har digital bacilskräck samt ett stort kontrollbehov).

Är switcher och enbart formaterat och ominstallerat OS på pc tidigare.
Vad bör man tänka på när man gör detta på macen?!
Finns allt med på skivan man fått med datan (inkl. drivrutiner program så som Safari, Imovie HD osv) ex?

Finns egentligen ingen anledning till det om allt funkar, men om du absolut vill så varför inte passa på att välja bort onödoga språk och skrivar-drivrutiner?

• Oregistrerad
  • 2006-07-09 22:28
Ursprungligen av Stefan Swales:

Finns egentligen ingen anledning till det om allt funkar, men om du absolut vill så varför inte passa på att välja bort onödoga språk och skrivar-drivrutiner?

Visste att jag skulle få detta svar
men vad ska jag säga: har hjärnspöken som jag bara kan få bort med en formatering och ominstallation, först då kan jag veta om dasboard verkligen ska ta 4 sec att ladda grafiken första gången man kör den efter en omstart ex. Eller huruvida logic verkligen ska behöva ge mig ett system overload medelande nån gång då och då när jag knappt gjort något eller tycka att det finns en konflikt mellan ljudkort och midikeyboard var femte gång jag startar det.

Dashboards sega uppstart beror väl på att widgetarna hämtar info på nätet. Lösningen är väl att inte starta om datorn hela tiden. Logic och det andra kan ju beror på de programmen, inte så mycket på om systemet är fräscht installerat eller inte. Men jag vet hur det är om man är van att köra Windows XP.
Jag ominstallerade min PowerBook nyss (efter ett par års flitigt användande). Skönt att rensa ut allt skräp, men inte så mycket skillnad i pigghet.

När man blivit Macägare ska man lämna PC-tänket.

Man formatterar ytterst sällan i Mac

Om du ska formatera så kan du väl passa på och göra nåt kul - skriv nollor på hela disken först Det borde tillfredsställa ditt underhållsberoende. Om man har Windows så är det lätt att bli beroenda avv dessa rutiner. Måndag: Ad-ware-scanna. Tisdag: Virus-scanna. Onsdag: Uppdatera kritiska säkerhetsfel i IE. Torsdag: Defragmentera. Fredag: Lösa hårdvarukonflikt. Lördag och söndag: Formatera och installera om hela klabbet. Typ.

När man går över till Mac så kan man nästan sakna dessa små rutiner. OCD eller nåt?

Tänk på att du slipper hålla på att uppdatera ditt virusskydd dagligen.
Har haft mac sedan 1992, och aldrig haft behov av virusskydd

Ursprungligen av papawasarodeo:

digital bacilskräck samt ett stort kontrollbehov

Vi tillhör nog samma släkte

Vad bör man tänka på när man gör detta på macen?!

Starta från CD-skivan som följde med datorn och välj Skivverktyg i menyn efter att du valt språk.

Finns allt med på skivan man fått med datan (inkl. drivrutiner program så som Safari, Imovie HD osv) ex?

Det har varit lite olika genom tiderna, "återskapa program" återställer datorn med allt innehåll så som det såg ut när du köpte den. Ibland har man också fått med separata installationsskivor för systemet och vissa program. Kör programuppdateraren ett par gånger efter att du är klar, det kommer att finnas ett tjog uppdateringar att köra.

Man behöver sällan formatera en Mac för att den ska fungera felfritt, men ibland händer det - formaterade faktiskt min iBook idag eftersom filstrukturen dök och inte gick att rädda med Skivverktyg. Hade säkert gått att fixa med något överkursprogram, men jag hade ändå inget viktigt på den burken.

Däremot är det ju en bra idé att formatera någon gång om året för att reclaima sin hårddisk från all shareware och annat onödigt skräp man samlat på sig. Det är lite som att skaka mattor och dammsuga golven och inget man ska vara rädd för, även om det säkert är jättemanligt att aldrig formatera eller starta om

Ni säger att det inte finns så stor mening i att hålla på att ominstallera Mac OS X, men när man fått en ny dator och installationen tar upp 16 gb så kan det väl finnas en anledning? Som det är nu så är redan 20 gb upptagna av min MacBooks 74 totala, och det känns ju lite surt. Jag vill gärna veta hur mycket jag kan spara på att installera om Mac OS och välja bort de saker jag inte kommer att använda. Nån som kan svara på det? Är det dumt att göra det på något vis? Ska man köra på grundkonfigurationen och försöka rensa med hjälp av program istället?

Tacksam för svar!

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-15 13:48

Jag gjorde en ren ominastallation (inte för att systemet var segt eller så, men för att jag var tvungen att testa vissa saker från grunden). Efter att ha valt bort alla skrivardrivrutiner och att sedan ta bort iLife-paketet m.m. har jag för mig att jag hamnade på runt 3.6GB för installationen av OS X 10.4. (är inte helt säker på siffrorna och kan inte kolla, då jag har iBooken kvar på jobbet.

Garageband tar stor plats med alla sina tillbehör.
Har man ingen användning för det så är det bara att välja bort.
Alla språk förutom engelska och svenska, sparar drygt 1 GB

• Oregistrerad
  • 2006-07-15 21:57
Ursprungligen av Pocahontas:

Garageband tar stor plats med alla sina tillbehör.
Har man ingen användning för det så är det bara att välja bort.
Alla språk förutom engelska och svenska, sparar drygt 1 GB

Frågan är hur det är med alla garageband instrument i logic om jag väljer bort garageband. Finns dem på logic-installationen, eller kräver de att garageband är installerat?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-16 09:18

Jag är väldigt ny på mac osx. Därför undrar jag hur man tar bort onödiga paket? tex. språk, skrivardrivrutiner och dylikt.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-16 09:24

Klicka bara på knappen anpassa i installationsguiden. Sedan är det bara att ta bort tillvalen genom att bocka av dem. Jag tar alltid bort skrivardrivrutiner (minus Canon som jag håller mig till) och alla språk utom svenska. Man spar massa plats på det sättet.

Språk kan man förresten plocka bort i efterhand med hjälp av Monolingual. Var dock noga med att du vet vad du plockar bort.

1
Bevaka tråden