Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskkrasch(hjälp)!?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Min andra hårddisk(ej systemdisk) i min G5:a vägrar starta. Vid uppstart ger systemet ifrån sig en serie av signaler i omgångar. I övrigt så startar allting upp som det ska. Varken "Skivverktyg" eller "Diskwarrior" hittar disken över huvud taget. Panik. Jag saknar givetvis också backup på just denna disk...

Hjälp! Vad göra?

Tack...

/Marcus

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-15 15:15

Hur många signaler är det? Kan betyda många olika saker.

Jag skulle prova Data Rescue II. Finns en demo på hemsidan.

Det är två signaler(eller rättare sagt en serie av signaler), dels direkt vid uppstart, och därefter igen efter kanske 10 sec. Data Resque ser enheten, men registrerar den som tom(dvs. att den inte innehåller någon data). Jag har testat att göra diskkontroller med de verktyg som finns, men programmet verkar inte komma åt innehållet på disken. Jag har också provat att byta plats på systemdisken och denna andra disk, men resultatet är detsamma. Jag börjar bli riktigt orolig att det är ett allvarligare hårdvarufel. Känns fördjävligt med en disk om är ett år gammal(ny!).

• Oregistrerad
  • 2006-07-15 16:52

När det är 2 signaler vid uppstart brukar det vara ram minnet det är fel på.

B.D

Det låter som att signalerna kommer ifrån hårddisken... Kan det vara möjligt?! Jag har testat att plocka ur mina tredjepartsminnen(Kingston), men problemet kvarstår. Visst, det kan vara originalminnena, men jag har inga andra problem med datorn eller systemet, så det verkar inte troligt att det är minnena...

1
Bevaka tråden