Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraftigare program för organisation av bilder?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle behöva tips på ett program för att organisera alla mina bilder. Jag tycker att iPhoto är väldigt bra, men jag har fortfarande inte lyckats sätta keywords på bilder. Det finns kategorier, men det räcker inte på långa vägar. Låt säga att jag har bilder på 500 olika personer i biblioteket, då verkar det orimligt att ha en kategori för varje person.

Jag har även testat Lightroom och den gillar jag skarpt, där finns möjligheten till både keywords och kategorier. Problemet är att det är en beta som kommer att kosta alldeles för mycket när den väl slutar fungera.

Någon som har några tips? Bäst vore helt enkelt om jag har missat något med iPhoto

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-15 11:48

Titta på iView Media Pro.
Funkar bra för mig som hanterar en massa bilder.

http://www.iview-multimedia.com/

Hur mycket är du beredd på att lägga på en programvara som kan göra detta? För knappt 500 kan du skaffa iView media (Pro-versionen kostar knappt 2000).

Själv skulle jag rekommendera Aperture, fast det beror ju lite på vad du behöver göra med dina bilder och hur många du har. Är det absolut bara nyckelord du är ute efter så kanske du vill testa Keyword Assistant for iPhoto eller iPhoto Keyword Tool.

Aperture verkar trevligt, men som jag förstår rätt så fungerar inte det på intel macarna, samma sak gäller Keyword Assistant. Jag har inte testat iView Media Pro, men ska testa demo versionen först. Tack för tipset! Jag tycker att det är synd att apple har missat en bra keyword funktion i iPhoto..

Ursprungligen av Larssonen:

Aperture verkar trevligt, men som jag förstår rätt så fungerar inte det på intel macarna, samma sak gäller Keyword Assistant. Jag har inte testat iView Media Pro, men ska testa demo versionen först. Tack för tipset! Jag tycker att det är synd att apple har missat en bra keyword funktion i iPhoto..

Aperture fungerar på Intel-Mac, enligt Tech Specs på http://www.apple.com/se/aperture/.

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-15 12:17

Har man mycket bilder så blir iPhoto jobbig när databasen växer.
Aperture finns för IntelMacar tror jag bestämt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-15 18:12
Ursprungligen av Larssonen:

Jag skulle behöva tips på ett program för att organisera alla mina bilder. Jag tycker att iPhoto är väldigt bra, men jag har fortfarande inte lyckats sätta keywords på bilder. Det finns kategorier, men det räcker inte på långa vägar. Låt säga att jag har bilder på 500 olika personer i biblioteket, då verkar det orimligt att ha en kategori för varje person.

Skriv in namnet på personen i fritextrutan som finns till varje bild.

Själv använder jag inte funktionen "nyckelord" i iPhoto, utan skriver in egna nyckelord (platser, namn, föremål) i fritextrutan. Då blir det enkelt att söka.

Tips:
Markera flera bilder och välj i menyn: Bilder->Ändra flera... (Ange kommentarer som...)

Här kan du lägga in kommentarer för flera bilder samtidigt. Genom att klicka i rutan så läggs dessa kommentarer till de kommentarer som redan finns för bilderna.

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-16 08:32
Ursprungligen av pesc:

Skriv in namnet på personen i fritextrutan som finns till varje bild.

Själv använder jag inte funktionen "nyckelord" i iPhoto, utan skriver in egna nyckelord (platser, namn, föremål) i fritextrutan. Då blir det enkelt att söka.

Tips:
Markera flera bilder och välj i menyn: Bilder->Ändra flera... (Ange kommentarer som...)

Här kan du lägga in kommentarer för flera bilder samtidigt. Genom att klicka i rutan så läggs dessa kommentarer till de kommentarer som redan finns för bilderna.

Hej, jag testade detta. Verkar enkelt, snabbt och smidigt.
Men hur gör jag när jag ska söka en bild från t.ex. Kreta 2006?

Yes!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-16 13:21
Ursprungligen av Yes:

Men hur gör jag när jag ska söka en bild från t.ex. Kreta 2006?

Yes!!

(1)
Klicka på triangeln framför Bibliotek. Då får du upp underbibliotek, ett för varje år.
Välj biblioteket för år 2006. Skriv "Kreta" i fritextsökrutan.
Klart!

(2)
Skapa en smart album och ange datum till 2006 och kommentar skall innehålla "Kreta".
Klart!
Dessutom kommer nya bilder från fler resor till Kreta som du gör i år att automagiskt komma in i albumet då du märkt upp fotona.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-07-16 13:36

Utan att ha tittat närmare på tipsen ovan så undrar jag om något av detta stöder metadata som finns i andra bilbehandlingsprogram. Det händer ju att man flyttar på bilder eller ger bort m.m.

• Medlem
  • Haninge
  • 2006-07-16 13:51
Ursprungligen av Sten_n:

Utan att ha tittat närmare på tipsen ovan så undrar jag om något av detta stöder metadata som finns i andra bilbehandlingsprogram. Det händer ju att man flyttar på bilder eller ger bort m.m.

Om ditt arkivprogram kan definera IPTC-core-fälter kan du skriva in ditt metadata till dessa fälter. All sådan data kan "resa" med bildfilen om du väljer att ditt arkivprogram ska bädda in IPTC-data i originalet istället för att behålla det i arkivdatabasen. Jag själv skriver först allmän metadata (kontakt, copyright, osv) och bäddar in och skriver sedan privat metadata (ranking, labeling, osv) som sedan stannar i databasen.

Arkivprogrammer som kan skriva IPTC-information är: iView Media Pro 3, Extensis Portofolio, ACDSEE, Filemaker, Cumulus.

Om du vill studera fenomenet närmare gör du det lämpligen på:
http://www.thedambook.com/

Mikkel Örstedholm

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-16 01:49

PhotoMechanic eller Adobe Bridge skulle kunna vara något.

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-11 14:09

Hej Larssonen!

Jag har två kurskamrater här på Umeå Universitet som just hållit på med att göra ett plugin till iphoto för att hantera keywords. Den heter keyword manager och finns att ladda ner här:

http://www.bullstorm.se/KeywordManager.php

Du borde verkligen testa den. Jag är säker på att du hittar den funktionalitet som du är ute efter.

1
Bevaka tråden