Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X är segt. Gör jag fel, eller ska det vara så här?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-07-17 09:31

Har nyligen köpt mig en MacBook 1.8 med 512 MB RAM. Innan den hade jag en TiBook på 550 MHz. Jag upplever dock inte att prestandan har ökat nämnvärt i OsX snarare tvärsom.

Programmen i sig känns rappare, Flash fungerar i Safari mm MEN OsX känns inte något snabbt alls, Spotlight tar en evighet på sig - om det fungerar öht, dockan fryser, exposé reagerar inte.

Tittar jag på aktivitetshanteraren så blir jag mörkrädd, 9 GB i virtuellt minne - jo jag vet att UNIX arbetar annorlunda, men ska verkligen en banal sak som widgeten ShowOff ta 500 MB virtuellt minne - vad gör den med allt detta virtuella minne? Det verkar nästan som om det minsta virtuella minne en process kan ha är 3-400 MB. Likaså så ligger Microsoft AU Daemon och norpar 500 MB virtuellt minne - eller låg rättare sagt, den autostartas inte längre.

Det lediga fysiska minnet brukar finnas runt 10 MB med ett program öppet. Att starta frontrow tar i runda slängar 30 sekunder, för att sen få igång en låt eller titta på en bild så är det minst en minut till. Jag överförde hela mitt konto från TiBooken med hjälp av guiden, kan detta vara spöket - ersätts några inteloptimerade filer med gamla PPC-filer?

Någon som har en idé vad jag kan göra för att få MacBooken att flyta på när jag använder den?
-Mats

något är defenitivt fel .... frontrow skall inte ta mer än 0.5 sek att starta

om jag var du skulle jag läga över allt viktigt du vill spara på en skriva och formatera samt ominstallera hela din MacBook med installations DVD:n du fick med maskinen ...

jag har själv mkt dåliga erfarenheter av att överföra konton....

Innan du formaterar kan vi ju försöka lösa problemet på något annat sätt. Testa att skapa ett nytt användarkonto i Systeminställningar > Konton. Logga ut och logga sedan in med det kontot och se om det är likadant då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 10:17
Ursprungligen av MatsS:

Tittar jag på aktivitetshanteraren så blir jag mörkrädd, 9 GB i virtuellt minne - jo jag vet att UNIX arbetar annorlunda, men ska verkligen en banal sak som widgeten ShowOff ta 500 MB virtuellt minne - vad gör den med allt detta virtuella minne? Det verkar nästan som om det minsta virtuella minne en process kan ha är 3-400 MB. Likaså så ligger Microsoft AU Daemon och norpar 500 MB virtuellt minne - eller låg rättare sagt, den autostartas inte längre.

Det lediga fysiska minnet brukar finnas runt 10 MB med ett program öppet. Att starta frontrow tar i runda slängar 30 sekunder, för att sen få igång en låt eller titta på en bild så är det minst en minut till. Jag överförde hela mitt konto från TiBooken med hjälp av guiden, kan detta vara spöket - ersätts några inteloptimerade filer med gamla PPC-filer?

Det virtuella minnet ett process har är det minne den kan adressera. Nu är det ju så att de flesta program drar in en hel binge delade bibliotek i sitt adressutrymme. Det gör ju att programmens adressutrymme blir stort, men å andra sidan så är ju en stor del av detta minne delat med många andra program.

Att du har 9GB virtuellt minne betyder väl endast att detta är summan av det virtuella minnet hos alla processer. Mycket av detta minne räknas ju flera gånger om det delas mellan processer.

Du säger att du har 10MB ledigt minne med ett program öppet. Hur menar du då? Att endast ett fönster syns på skärmen? För att se listan över alla processer din dator kör så titta i Aktivitetskontroll och lista alla processer. Då ser du mer än ett program, eller hur?

För att dra ner minnesförbrukningen bör du avsluta program du inte använder. Observera att det inte räcker med att stänga programmets fönster, avsluta med kommando-Q. Se efter i aktivitetshanteraren vilka program du kör.

Du bör också överväga att ta bort widgets som du inte använder eller är stora.

I sista hand kan du överväga att köpa mer minne, eftersom 512MB kan vara lite snålt i dagens samhälle.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-07-17 10:43

Låter konstigt att det virtuella minnet räknas dubbelt, eller mer ändå -men samtidigt så förklarar det ju det höga värdet.

Var luddig när jag syftade på "endast ett program" - jo jag menade endast ett fönster, sen har jag ju även några program ligger i bakgrunden som RSS Menu, Missing Sync, Growl. Men sen är ju inte alla processer något som man kan välja att starta.

Vad snor rosetta mest, minne eller processorkraft? Det finns ju ett par PPC processer som ligger och kör (som jag inte klarar mig utan).

Ligger frontrow och körs i bakgrunden hela tiden eller bara när man startar det?

Widgets har jag plockat bort alla utom vädermackapären.

Funderar starkt på en ominstallation - finns det någon bra guide som hjälper till med backup av mailen,itunes,iphoto mfl.? Men jag switchade ju tillbaks till macen just för att jag tröttnat på att installera om datorn stup i kvarten så helt sugen på ominstallation är jag inte.

Och angående att 512 MB RAM ska vara för lite, varför i hela norrlands insjöfiske så säljer apple en dator med för lite minne?
-M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 12:46
Ursprungligen av MatsS:

Och angående att 512 MB RAM ska vara för lite, varför i hela norrlands insjöfiske så säljer apple en dator med för lite minne?
-M

512 MB RAM räcker gott för Svensson som aldrig installerar några extra program och kör Mail och surfning. Att ha endast 512 MB hjälper till att hålla priset nere.

Någon som kör RSS Menu, Missing Sync, Growl, extra widgets, har konto på 99mac, etc, hör till de 10% av Mac-kunderna som använder Macen lite mer och dessa borde fundera på att skaffa mer minne!

P.S.
En ominstallation tror jag är helt onödigt. Kolla däremot igenom vilka program du har startade och stäng ner de du inte behöver.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-07-17 13:19
Ursprungligen av pesc:

Någon som kör RSS Menu, Missing Sync, Growl, extra widgets, har konto på 99mac, etc, hör till de 10% av Mac-kunderna som använder Macen lite mer och dessa borde fundera på att skaffa mer minne!

Förvisso är fallet kanske så, men samtidigt så tycker jag att kan man köra QT filmer i HD upplösning utan minsta problem så borde inte OSX vara segt, så vitt jag har förstått så har alltid (iaf sedan NextStep) OS'et haft högsta prioritet bland processer, just för att det ska vara snabbt och flyta på. För att förtydliga det hela, programmen fungerar bra - utmärkt tillochmed. Det är allt inbyggt mullemeck i systemet som segar - spotlight, dockan, frontrow (är det ett program eller en del av systemet?), exposé, ctrl-klick osv. .

Citat:

En ominstallation tror jag är helt onödigt. Kolla däremot igenom vilka program du har startade och stäng ner de du inte behöver.

Been there - done that. Det var då de flesta widgeterna försvann, och MS AU Daemon.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 11:15

Hur mycket minne hade du i TiBooken? Vilket OS? 512 MB tycker jag känns som praktiskt minimum med Tiger.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-07-17 11:53
Citat:

Hur mycket minne hade du i TiBooken? Vilket OS? 512 MB tycker jag känns som praktiskt minimum med Tiger.

Jag hade / har 386 MB i TiBooken.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-17 12:15

Håller med dig MatsS fattar inte varför Apple säljer datorer med 512mb minne, det är för lite och det påverkar prestandan rätt markant. Även om du har något annat fel skulle jag rekomendera dig att köpa mer minne. Rosetta tar massa minne så försök minimera PPC program som körs.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-17 12:35

Jag har fattar varför de säljer dem med 512 mb minne. Och det beror på att alla gnäller över priserna. Det är deras sätt att hålla nere priset någorlunda, samtidigt som de som har lite mer vett än svensson-prisjägaren inser att man måste välja till mer minne.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-17 17:36

Fattar inte att alla klagar på minnet! Jag har en iMac G5 med 512, och den funkar perfekt! Många program på (iPhoto, iTunes, Safari, Mail, Pages, iCal Adium etc etc) och det funkar helt perfekt! Till och med Photoshop + Garageband på samtidigt funkar bra, och de är som bekant minnesslukare. Dock blir det något långsammare med Photoshop, men knappast så att hela datorn segar ner totalt...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-17 17:37

PS. Mycket perfekt det blev ovan.

1
Bevaka tråden