Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDVD: Problem att koda och bränna

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker bränna en film som jag importerat från videokameran till iMovie och sedan överfört till iDVD. Ibland hänger den sej när den ska koda ljudet, och de gånger den inte gör det lyckas den inte bränna färdigt. Vad är felet?? Skulle förstås ha noterat felmeddelandet men det gjorde jag inte. Jag använde en dvd+R, kan det vara problemet? Hur mycket minne behöver man? iMoviefilmen är på 10,15 gB men projektet i iDVD är på 3,2 Gb. Tacksam för alla ideer om vad jag ska göra, jag har filmat ett bröllop och hade hoppats kunna ge bort filmen innan midsommar....:'(

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-18 20:53

Vad har du för system/iLife version?

Vad använder du för dator?

DVD+R stödjs inte av alla maskiner som Apple sålt faktiskt. Jag har varit med om att just DVD-media kan "bonga" till saker rejält.

Döpte titlen till något mer förklarande

• Oregistrerad
  • 2006-06-18 21:02

Att iDVD projektet är 3,2 GB är normalt. Prova att spara som en skivavbild först (i iDVD gå till Arkiv >Spara som skivavbild). Du slipper förbruka dina tomma DVD skivor. Sen, när det är klart, dubbelklicka på skivavbilden så dyker en vit diskikon upp på skrivbordet. Öppna programmet DVD-spelaren och kolla din film, bild, ljud, kapitlar osv. Om allt ser ut som det ska kan du med programmet Skivverktyg prova att bränna skivavbilden till en DVD. Notera felmedelandet om något händer och fråga här igen. En annan viktig sak är att minst ha 10 eller tom 20 GB lediga i din hårddisk innan du påbörjar bränningen.

DVD+R fungerar på senare macars brännare, vilken modell har du? Kolla här om din mac fixar DVD+R http://www.everymac.com/systems/apple/index.html

Har du uppdaterat iMovie och iDVD? T ex i iLife 06 hade dessa 2 program vissa bug vad gäller ljudet i PAL video (vanligt i Sverige och Europa). Det ska Apple ha ordnat i senaste uppdateringen.

Lycka till...

Tack för hjälpen, jag ska testa det med skivavbilden - blev lite less på alla oanvändbara dvd-skivor - vad ska man ha dem till? Fågelskrämmor??

Jag har en Powerbook G4 1.67, med system 10.4.6. Vad jag förstår ska den väl fixa dvd+r??? Vad behöver man mer veta om datorn? iMovie har jag version 5.0.2 och iDVD är version 5.0.1.

Det kan ju hända att jag hade för lite minne ledigt också. Kan jag kasta imovie-filen när jag har fört över det till iDVD??

Tacksam för er hjälp..

Ursprungligen av Greta723:

Tack för hjälpen, jag ska testa det med skivavbilden - blev lite less på alla oanvändbara dvd-skivor - vad ska man ha dem till? Fågelskrämmor??

Nej men för att skrämma bort rådjur! I våras fungerade det nästan helt hos oss - tyvärr gick de till grannen ...

Häng dem dubbelt (med blanka sidan utåt) och låt dem dingla i träd och buskar!

Har du ingen trädgård så ge dem som julklapp till någon som har det

Blomstuderande
MacWitty

Det funkade alldeles utmärkt med att gå via skivavbild!!

En annan fråga - hur gör man för att få in olika kapitel i filmen, så man kan bläddra genom att spola framåt? Nu hamnade allt i ett enda avsnitt....

• Medlem
  • 2006-07-28 11:53
Ursprungligen av Greta723:

Det funkade alldeles utmärkt med att gå via skivavbild!!

En liten varning dock som jag faktiskt läste i hjälpen, fast det gäller Dual Layer skivor:

Ursprungligen av Saxat från iDVD hjälpen:

"Bränn alltid skivor med dubbla lager direkt från iDVD och inte från en skivavbild. Skivor med dubbla lager som bränts från en skivavbild kan ge problem vid uppspelning, t.ex. att bilden fryser, i vissa DVD-spelare ."

• Oregistrerad
  • 2006-06-19 10:25

Kasta inte iMovie filen förrän din skivavbild/DVD skiva är klar. Det finns två sätt för iDVD att jobba: antingen konverterar den filmen i bakgrunden eller när du startar bränningen - gör skivavbild (kan väljas under inställningar). Då måste iMovie projektet finnas kvar så att iDVD kan jobba med den.

Kapitlarna gör du i iMovie. Du sätter markören där du vill ha nytt kapitel, och så finns det en flik för iDVD bland de andra flikar (effekter, klipp osv). Där kan du sätta kapitlarna med titlar och så. Gör detta sist av allt i redigeringen.

Jag vet inte om du missförstod, mycket minne är bra att ha (RAM) men jag menade hårddiskutrymme, 10 eller 20 GB lediga som iDVD behöver.

Kul att det fungerade till sist, men det borde ha fungerat från början.

Jo, jag antog att det var hårddiskutrymmet som du menade. Det kan hända att det var det som hakade upp sej i iDVD, för jag hade alldeles för lite ledigt.

Tack för all hjälp!!!

• Medlem
  • Kävlinge
  • 2006-07-18 00:11

Problem med att koda och bränna 2

Jag har lyckats göra DVD av mina iMovieprojekt tidigare. De har varit ganska stora med pålägg av ljudfiler från mitt eget iTunesbibliotek (importerat från egna CD), teman och hela baletten. Det var med G4 Quicksilver och MacOS 10.3 ungefär, samt iLife 05. Nu har jag G5 2x2, senaste uppdateringen av MacOS och iLife 06. iMovie har fungerat bra. Möjligen har iDVD haft lite hyss för sig när jag lagt in bilder i temat/vinjetten, men det har gått efter ett par försök. När jag försöker bränna tuggar den igenom kodning av tema och videosekvenserna. När den slutligen slår om till "kodar ljud" låser sig iDVD helt. Jag har tittat igenom ljudfilerna och blivit lite fundersam. Alla ljudspår från iTunes anges som tiff i iMovieprojektet. I iTunes står det AAC. Spelar det ngn roll? Är det viktigt att alla ljudfiler har samma format (tiff, mp3, et c)? Kan jag av misstag ha importerat ljudfiler av olika format? Spelar det ngn roll om ljudfilernas "namn" har .tif på slutet i namnrutan - istället för bara låtnamnet? Är det ett problem att t ex Skywalker ljudeffekten "Xylophone" i inforutans namnruta anges som xylophone.mp3, men att det därunder anges som xylophone.tiff? Apple support säger (gratis) att man ska av- och ominstallera programmen, men det känner jag mig mkt osäker inför. Alternativet att helt göra om ljudpåläggen känns inte heller kul utan att veta om det är klokt eller bara en chansning. Finns det några enkla tester/åtgärder för att hitta felet? Just nu känns det helt hopplöst. Dert går förstås att avnjuta iMovieprojektet i datorn, men där kan det inte ligga permanent. HJÄLP!

1
Bevaka tråden