Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lista dåliga saker med macbook..

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-13 16:15

saknar dock en delete-knapp precis som många andra. hade också hellre sett två musknappar.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-13 16:21
Ursprungligen av bj8:

saknar dock en delete-knapp precis som många andra. hade också hellre sett två musknappar.

Det är trots allt en apple-dator vi talar om här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-13 23:08

Enda nackdelen jag ser än så länge är moo'andet.

Ursprungligen av pcw:

Enda nackdelen jag ser än så länge är moo'andet.

Det är lite irriterande men bara om det är någorlunda tyst i övrigt. Att höra fläkten slå av och på är sämre än att höra den när den går för jämnan.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-07-14 00:02

Jag har mängder med problem med min Macbook, men de mest alarmerade är

1. Den startar lite titt som tätt när den känner för det oavsett ifall den är avstängd eller ligger i viloläge. Flera gånger har den vart igång i väskan utan att jag har märkt det och när jag väl tar upp den är både väskan och Macbooken riktigt varma, fläktarna går på för fullt och batteriet är närmast tomt.

2. Den får Kernel Panics lite titt som tätt när man drar ut USB enheter altertivt Ljudsladdar.

3. Den repas något så utav helvete lätt. Alla andra bärbara maskiner som jag har haft är det bara att slänga i ryggsäcken och gå iväg med. Med Macbooken är jag tvungen att linda in den i en handuk för att den inte skall repas sönder.

4. Den har nu dött helt och visar bara en bunt med vertikala linjer mot en vit bakgrund så fort man försöker starta den.

Det värsta är att jag inte är ensam om problemen, utan det är många som rapporterar om samma fel lite varstans.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-07-14 10:18

* Defekt tangentbord på det första exemplaret som levererades + att TNT lämnade kartonger innehållande 2st MacBook, ute i regnet utan att avisera leveransen(!).

* Inget "riktigt" grafikkort

* Inget inbyggt modem ( en bärbar dator skall ju kunna användas överallt)

* Färgen - Man inser snabbt att handhygienen borde förbörbättras

En annan dålig sak är att grafikkortet är så uselt att det inte går att köra exvis Battlefield2 i windowsläge.

Det enda jag har upptäckt med min MacBook än så länge, har bara haft den i ett dygn, är att det titt som tätt börjar brusa rejält ur högtalarna. Det hjälper inte att dra ner volymen utan nu får jag köra med ett par hörlurar inkopplade för att få tyst på den. Det verkar påverkas av vilka program man har igång. Första gången jag hörde det så hade jag PhotoBooth uppe men när jag stängde det så blev det helt tyst. Vart dock ingen skillnad nästa gång när jag startade och stängde PhotoBooth. Blir heller ingen skillnad om jag kör med eller utan strömkabel. Lite irriterande men ingen större kris.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-07-18 01:57

1. Den mooar. Dvs. fläkten spinner upp och stannar och spinner upp och stannar...
2. När magsafen är inkopplad hörs ett oregelbundet tjut.
3. CapsLock-tangentens lysdiod flimmrar ibland.
4. Piltangenterna måste man ibland trycka flera gånger på innan de fungerar. (Jag trycker, men det händer inget).
5. En utav gummitassarna på undersidan är något intryck i själva chassit.
6. Jag sätter tummen på kameralinsen varje gång jag lyfter upp skärmen.
7. Den tar flera sekunder på sig att gå ner i viloläge.
8. Att klicka genom att "tapa" med fingret på styrplattan fungerar inte ordentligt. Ibland när man inte vill klicka så klickar den och ibland när man vill klicka så tror den att man inte vill klicka.
9. Betraktningsvinkeln på skärmen är lite väl dålig.
10. Den blir aldrig helt tyst. Alltid är det nått jäkla surr. Min gamla PowerBook G4 var knäpptyst.

Jag har en 2.0GHz, 1GB ram 80GB HDD.

Ang. att det tar flera sekunder att gå in i vila: skriv

sudo pmset -a hibernatemode 0

i terminalen. Då försvinner safe sleep, men använder du inte den funktionen så kan du lika gärna spara de sekunderna.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-18 12:43

Ah, underbar tråd att läsa när man precis beställt en själv

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-07-18 15:31

Skickade tillbaka min 1,83Ghz idag... - Först så var tangentbordet trasigt, därefter började hela datorn bete sig konstigt och stänga av sig lite hur som helst

Måste säga att kvalitets-kontrollen hos Apple har blivit betydligt sämre de senaste åren...

Och då lägger vi till min då som stänger av sig själv när den blir glödhet!:(

Skit att man ska behöva vara försökskanin på en helt ny modell!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-18 19:55

sventa46> ringer du apple care så säger dom att det är normalt med så varm dator iaf hände det mig.

Bevaka tråden