Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kaos med iView Media Pro 3 bildbibliotek!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-05 12:56

Jag skaffade nyligen iView Media Pro 3 och upptäckte till min stora förtjusning att man kunde samla ihop alla bilder till en mapp. Jag som alltid har ogillat iPhotos sätt att importera bilder körde genast igång.. Visst funkade det bra, men problemet var att den raderade alla original (vilket jag hade valt) och sparade lågupplösta versioner av alla bilder i den nya mappen. Om man tittar i resp. bilds info så står det tex 2,5 mb, men det originalet hittar jag inte. Om man öppnar bilden från iView så får man lågupplöst version. Nu har jag alltså en mapp med lågupplösta thumbnails (85mb) och en libraryfil (7mb), från att tidigare ha haft ca 500 mb bilder.. Vad göra?!

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-05 13:03

Om bilderna inte finns lokalt lagrade på din dator eller anslutna externa diskar så finns det bara thumbnails i mappen med arkivet.
Se upp med vad du gör när du flyttar bilderna via iViews dialogrutor. Man kan välja på flera alternativ då.
Själv tycker jag att IVMP är en lysande lösning, men man kan göra bort sig om man inte ser upp.

• Oregistrerad
  • 2006-07-05 13:09

Alla bilder importerades ifrån Bilder, så det känns högst orimligt att Iview skulle ha tagit bort alla original. Det känns som att den borde lägga högupplösta original i foldern och tumnaglarna i biblioteksfilen.. Hursomhelst måste man ju komma till originalet om man öppnar bilden från iView, men det gör man inte.. Shit!

Ursprungligen av themos:

Alla bilder importerades ifrån Bilder, så det känns högst orimligt att Iview skulle ha tagit bort alla original. Det känns som att den borde lägga högupplösta original i foldern och tumnaglarna i biblioteksfilen.. Hursomhelst måste man ju komma till originalet om man öppnar bilden från iView, men det gör man inte.. Shit!

iView importerar inga filer på det viset som iPhoto gör. iView gör en katalog över de bilder du har. Den katalogen kan du ha sparad på din hårddisk även om dina bildoriginal ligger på en dvd eller extern hårddisk. Du kan bläddra i katalogen utan att ha direkt tillgång till originalen. Det är programmets idé.

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-05 13:14

Du måste väl veta var du hade originalfilerna? iView tar inte bort några filer.
Kan du öppna filerna med Photoshop via iView?

• Oregistrerad
  • 2006-07-18 20:05

.. fast i det här fallet har ju iView raderat originalen helt. När jag valde "skapa katalog och radera källfilerna" förutsatte jag att den skulle samla ihop bilderna till en katalog. Vem f**n vill ha en katalog med massa lågupplöst skrutt?

Ursprungligen av themos:

.. fast i det här fallet har ju iView raderat originalen helt. När jag valde "skapa katalog och radera källfilerna" förutsatte jag att den skulle samla ihop bilderna till en katalog. Vem f**n vill ha en katalog med massa lågupplöst skrutt?

iView suddar inga filer. Detta står att läsa i bruksanvisningen:

Citat:

Understanding catalogs
When you add files to a catalog, MediaPro stores a thumbnail of each file, as well as information about the file and its location on your disk. This way you can search and organize iView MediaPro catalogs, even when your original files are not present. For example, they may be stored on a CD-ROM that is not in the computer. But you can still view thumbnails of those files and information about the media in the catalog. Because media files are not embedded in the catalog, iView MediaPro will need access to media files in order to display them in larger sizes, such as Media View, Light Table and Slide Shows. If you delete a media file on the desktop or a disk, it cannot be recovered through a MediaPro catalog. A catalog only contains information about the file, not the file itself. Adding files to an iView MediaPro catalog does not move or modify the original media.

Raderingen måste nog ha skett på något annat sätt.

edit: grammatik

1
Bevaka tråden