Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar Photoshop på MacBook?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-07-19 22:00

Jag måste få igång Photoshop på min MacBook så snabbt som möjligt.

Jag skall resa bort i arbetet och måste ha Photoshop för att kunna göra mitt arbete.

Att installera Boot Camp och sedan installera Windows XP och sedan Photoshop känns lite bökigt. Finns det några andra sätt?

Hur fungerar Windows XP på en MacBook?
Flyter det på bra?

Ehh.. va?

Du menar att du bara har en Windows-version av Photoshop? Ja visst kan du köra XP och ditt Photoshop, men jag skulle ju rekommendera att du fixar en Mac-version.

Kör man Photoshop låter inte Windows-version som en dålig ide.

Det lär gå bra mycket snabbare i Windows eftersom det körs native där. I Mac OS körs det ju via Rosetta som iofs inte är så illa men det är klart snabbare om man bootar upp i Windows.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2006-07-19 23:50

Alltså, ta det lungt nu. Jag har haft min mac i knappt en månad.

Jag har fått höra att det inte finns någon PS-version att köra på en Macbook pga dual prollen? Så vad jag fattat så måste man köra windowsversionen?

Förklara snälla!

Jo, man kan köra Photoshop på både MacBook och MacBook Pro i Mac OS X. Photoshop är dock skrivet för PowerPC och inte Intel-processorn. Därför körs Photoshop emulerat. Det kommer att gå långsammare än normalt, men det kommer att gå. Photoshop startar som vanligt och alla funktioner fungerar som de ska. I och med Photoshop CS3 kommer det däremot att gå i full hastighet.

2mkr du kan välja mellan

Photoshop för Windows
- Bootcamp där datorn startas om för att köra Windows
- Parallells Workstation som gör det möjligt att köra Windows i ett fönster inne i Mac OS X. Det finns trådar om detta så sök i forumet.

Photoshop för Mac OS X
Körs i emulerat läge på Macbook = trögjobbat.
Nästa version CS3 av PS kommer att vara optimerad för Intel.
CS3 kommer ut första halvan av 2007 sägs det.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-20 07:36

Jag har läst att Photoshop CS2 skulle gå snabbare i Windows i Parallels än i OS X. Jag tycker dock hastigheten i OS X är helt godkänd för mina syften, d.v.s. mindre justeringar av icke-enorma bilder, så om du inte gör tunga operationer och/eller arbetar med stora bilder så är det ju smidigare att köra i OS X. Sen vet jag inte hur det praktiska funkar med licenser för Photoshop till det ena operativsystemet om man har till det andra.

Photoshop CS2 ska gå långsamt under rosetta säger alla, men vad innebär det? Om jag sitter på en P4 1,8 GHz med 768 MB PC133 och 64 MB GeForce 4 MX och har lyckats hanka mig fram i Photoshop där. Nog sjutton skulle Photoshop gå rappare på en MBP?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-20 08:55

Photoshop CS2 under Rosetta på en MacBook med 2 GHz Intel Core Duo-processor går lite långsammare än native på en PowerBook G4 med 1,5 GHz PPC G4-processor.

Men bara lite långsammare. Och då måste jag påpeka att det inte alls är så slött att köra Photoshop på en 1,5 GHz G4. Det är en helt OK hastighet.
Så kör med Mac-versionen definitivt! Det lär vara otroligt osmidigt att behöva krångla med två OS bara för den saken. Du kommer säkert att spara mer tid på att slippa byta OS och flytta dina filer fram och tillbaka än du sparar på att ha en lite snabbare Windows-version.

• Oregistrerad
  • 2006-07-20 14:28

pssst; och så är det mkt mkt skönare att jobba med macversionen än pc..

(typ stor annledning till varför jag köper mac....)

Photoshop CS3 ftw!

Allting är relativt... att emulera tar prestanda men om processorn är 5 ggr snabbare så jämnar det så klart ut sig och man får status quo. Det jag gissar att 2mkr jämför med är prestandan på sin PC så då kanske man får ha båda alternativen öppna. Han får väl testa vad som funkar bäst.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-20 18:07

använder man sök så ska vi se att man finner ett par trådar om detta

Jag har Photoshop Elements här hemma där jag har en Intel-iMac och det funkar bra. Visst är min G5a på jobbet snabbare (vanliga CS2 där) men det funkar bra att jobba genom Rosetta också. Jag har inte gjort några ingående tester med jättestora bilder, men för enklare arbeten så är det inga problem.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-21 00:31

Jag tycker att Photoshop via Rosetta är äckligt mycket slöare än native på PowerBook 1.5. Men så beror det ju på vilken storlek på bilder man jobbar med också.

Har MacBook tillräckligt med "horse power" för PhotoSchop CS ?

Christer i Texas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-21 01:38

ChristerinTexas: Nej

• Medlem
  • 2006-07-21 08:32
Ursprungligen av 20Hz:

ChristerinTexas: Nej

I så fall har ju inte någon Intel Mac det...

Jag har testat lite snabbt, och kom fram till att det är lite segare än min Powerbook generellt (17" 1,5). Dvs helt klart användbart. Jag vet professionella repros som sitter med G4 QS 733 (en helt klart rumphuggen dator).
Jag testade en Macbook pro, men skillnaden mot en Macbook borde vara marginell. Minnet tror jag spelar en stor roll. Rosetta verkar sluka en del.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-21 11:45
Ursprungligen av stfm:

I så fall har ju inte någon Intel Mac det...

Jag har testat lite snabbt, och kom fram till att det är lite segare än min Powerbook generellt (17" 1,5). Dvs helt klart användbart. Jag vet professionella repros som sitter med G4 QS 733 (en helt klart rumphuggen dator).
Jag testade en Macbook pro, men skillnaden mot en Macbook borde vara marginell. Minnet tror jag spelar en stor roll. Rosetta verkar sluka en del.

Tills Adobe fått upp arslet ur vagnen och släppt CS3 (1 kvartalet 2007) så kommer det gå enormt mkt snabbare. Att de äntligen envisats om att bygga om all kod är förhoppningsvis det bästa de kan göra för hela deras packet är som ett korthus.

Inte på någon intelmac fungerar Photoshop eller någon av Adobes produkter speciellt bra. Visst sitter man med små bilder á några mb så fungerar det. Men jobbar du med tryck och dy. så märker du direkt att det inte ens går att jobba effektivt. Jobbar själv på en av Sverigies större reklambyråer och det är en mening med att de inte bytt ut våra (kreatörernas) datorer ännu. December månad pratas det om.

Jag sitter själv på en Macbook Pro hemma och även en Powerbook. Då jag ska jobba så blir det tyvärr gamla pärlar PB 15" 1.5 ghz och inte Macbooken. Ska man ens orka sitta och vänta med något mindre badbollar så är det minst 1 gb ram som gäller.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-21 12:34

Med 2 GB RAM i MacBooken så går det åtminstone i godtagbar hastighet, med 512 MB gick det mesta outhärdligt långsamt, speciellt om man gjorde flera saker samtidigt.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-21 13:13

Jag kör Photoshop CS2 på min nya iMac 2.0 MHz / 2 GB RAM. Trots att det rullar genom Rosetta så går det rappare än på min PB Titanium 800 MHz
(jag jobbar med 7-8 mpix RAW-filer - där går gränsen för vad man står ut med - batchar man kan man köra på nätterna när man slaggar

Jodå, man väntar verkligen på CS3...men man kan hanka sig fram med Rosetta-lösningen - det gick trots allt bra att jobba med liknande prestanda för några år sen på dom snabbaste datorerna som fanns då. Allt är relativt. Allt.

1
Bevaka tråden