Här är mina två cent, eller tio öre...
Skärm: Kan du stå ut med en Dell på skrivbordet så kör på deras 20,1", den är riktigt bra. Själv klarar jag inte av det utan skulle gå på en Apple 20" alu, bara för att slippa den anskrämliga baksidan på dellskärmen och för att appleskärmen är riktigt läcker att arbeta vid hela dagarna, såväl skärmytan som utanför.
Tangentbord och mus: Skulle köra på Logitechs nya vita tangentbordskombo med mus S530, trådlöst men med någon slags dongel, för att slippa ha den kopplad till MBP:n skulle jag komplettera med en Kensington USB hub, kupolvarianten med 7 portar. Där skulle jag även koppla in andra nödvändiga saker som kortläsare, iPod etc. samtidigt som jag fortfarande skulle klara mig med en sladd till macbooken förutom strömmen (och kanske ljudet) = större chans att du orkar ta med dig datorn hemifrån.
Högtalare: Om du kan sträcka ut budgeten till 2500:- skulle jag gå på ett Logitech Z-5500, förvisso ett 5.1 system så det blir mycket kablar, men jag har audiofilvänner som allvarligt funderat på att sälja sina system och "byta ner sig" för att mitt Z-5500 låter riktigt bra och kostar inte mycket, högtalarna är inte helt anskrämligt fula heller men basen tar enorm plats (kan iofs låta därefter också)... Skulle du inte vilja ha 5.1 och alla kablar som det för med sig skulle jag gå på ovanstående tips med ett par schyssta monitorer, kanske kopplade till någon gammal men god förstärkare som kan hittas för en rimlig penning på blocket? Med fördel gömd under skrivbordet... Logitech Z-2300 verkar vara ett annat alternativ, skulle tro att det är ett 2.1 system som motsvarar Z-5500.
Skulle eventuellt avsluta hela skapelsen med ett iCurve, men med en 20" skärm bredvid kanske inte det är riktigt lika akut.
Hoppas du blir hjälpt på nåt litet sätt, sitter själv och funderar över ungefär samma fråga, väntar mest på lönen så jag kan börja bygga