Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte tömma papperskorgen

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har inte kunnat tömma min papperskorg sedan början av det här året. Det står ingenting när jag försöker tömma den, det händer bara inget. Kan tömma den med terminalen, men det är jobbigt, speciellt nu när jag har skaffat en extern hårddisk så att det blir två kataloger att ta bort filer från. Secure empty trash funkar också, men det tar för lång tid när det är stora filer i papperskorgen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-24 22:20

Jag är ju tyvärr bara turist i macvärlden men jag hittade ett program som heter onyx som städar bort det mesta....

Onyx tar bort filerna från ~/.Trash, men inte från papperskorgen som finns på den externa disken. Är ju jobbigare att starta onyx och tömma papperskorgen med det än att göra det med terminalen också.

OnyX kan mycket mer än så. Prova att köra igenom de olika rensningarna (men ta inte för mycket) och se om något kan hjälpa till att lösa problemet.

En gång hjälpte det för min del att helt enkelt skapa en ny papperskorg. mkdir .Trash, alltså.

Mest låter det som att du har problem med behörigheterna. Är de reparerade?

Ursprungligen av Björn Malmehed:

En gång hjälpte det för min del att helt enkelt skapa en ny papperskorg. mkdir .Trash, alltså.

Mest låter det som att du har problem med behörigheterna. Är de reparerade?

Testade att göra en ny, nu tar den bort filerna direkt när jag drar dem till papperskorgen. Får väl vara nöjd med det, slipper ju tömma den i alla fall :). Har reparerat behörigheterna också, det var det första jag testade när papperskorgen slutade funka.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-25 08:21

Jag har haft en fil i papperskorgen i något år som inte heller går att radera: 'papperskorg_1.png'

Har testat det mesta men får inte bort denna (är någon gammal Palm-fil från 2001). Felmeddelande blir så här: 'papperskorg_2.png'
(Dyker dessutom upp tre gånger.)

Jag ser visserligen att det är ett paket, men har försökt att packa upp detta utan att lyckas. Några tips?

Ursprungligen av uptown:

Jag har haft en fil i papperskorgen i något år som inte heller går att radera: 'papperskorg_1.png'

Har testat det mesta men får inte bort denna (är någon gammal Palm-fil från 2001). Felmeddelande blir så här: 'papperskorg_2.png'
(Dyker dessutom upp tre gånger.)

Jag ser visserligen att det är ett paket, men har försökt att packa upp detta utan att lyckas. Några tips?

Kolla i Systeminställningar > Konton > Ditt konto > Startobjekt om det finns något i listan som har att göra med Palm. Ta bort det med minusknappen, inte genom att bocka av det i listan. Logga ut. Logga in. Sedan går det förhoppningsvis att plocka bort.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-25 09:56
Ursprungligen av Björn Leander:

Kolla i Systeminställningar > Konton > Ditt konto > Startobjekt om det finns något i listan som har att göra med Palm. Ta bort det med minusknappen, inte genom att bocka av det i listan. Logga ut. Logga in. Sedan går det förhoppningsvis att plocka bort.

Tack för tipset, men detta har jag faktiskt kollat och det finns inget Palm där. Faktum är att jag aldrig någonsin haft Palm installerat på maskinen. Filen kommer från Dokument-mappen där jag hade Palm från en gammal maskin.

Gör en Arkiv/Install om det inte hjälper med att Reparera Skivbehörighet.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-04 22:17

Det finns en tangentbordskombination som tvingar en papperskorgstömning, har för mig det är shift-option-command-backspace.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-08-08 08:27

Åh, nu blir jag nostalgisk! Det här låter som på den "gamla goda tiden". När man hade den ruskiga mängden internminne av hela 4mb och hårdisken tymde 180mb. Mycket då ett tag men det innebar att man hade en hel drös olika burkar eller löstagbara skivor med dokument. Då gällde det att rätt burk var ansluten när man tömde papperskorgen annars gick det inte. Ibland kunde det hjälpa om man höll in "alt" och klickade på töm papperskorgen. Sen var man tvungen att tänka på att filen man slängde inte var större än internminnet. Men såna problem har väl ingen idag?

1
Bevaka tråden