Det finns flera sätt men jag tror att lösningen är att kombinera Automator och Applescript. Men det beror förstås på vad du vill göra, vilket du inte skriver så mycket om.
Både Automators arbetsflöden och Applescripts går att spara som egna program och sådana kan sedan tex
* Vara ett program som öppnas när du loggar in i datorn (Äpplet > Systeminställningar > Konton > Startobjekt )
* Schemaläggas att köras på bestämda tider med iCal som nämndes (man väljer programmet under påminnelsen för en ny händelse) eller någon grafisk variant på Cron (kolla på versiontracker efter Cron och de grafiska varianter som finns på detta universella unixprogram för att köra saker i datorn på bestämda tider)
* Startas genom att man dubbelklickar på det.
Då du kan prata med flera program med Applescript än med Automator och du kan lägga in Applescript i Automator så tror jag att du direkt kommer att behöva göra det för att skapa ett arbetsflöde. Automator verkar bara kunna prata med Apples programvaror plus några till och jag som arbetar mycket med FileMaker, Adobe-program behöver förstås göra arbetsflöden som pratar med dem också, vilket man kan göra med Applescript.
Så lär dig gärna lite Applescript för att kunna göra riktigt roliga arbetsflöden som har med databaser att göra.