Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Älskar Dictionary.app - finns ett liknande svensk-engelskt lexikon?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God natt eller god morgon alla Börjar med gympapasset (denna dag blir det ett pass språk, toppat med översättning.

Fler och fler uppdrag jag får i mitt arbete involverar att översätta engelska till svenska. Och lika så åt andra hållet: Att ha ett pålitligt lexikon kommer alltså vara ovärderligt för mig.

Dictionary.app (ordboken) förbluffar mig nåt enormt och jag använder den mer och mer för varje dag som går - Apple skulle kunna skryta mer om det här kompetenta programmet. Kolla ordet "basic" (du får upp både det riktiga ordet och programmeringsspråket, förkortningen, "BASIC"). Slå upp "dictionary" - ordet finns så klart förklarat, och under finns "dictionary attack" (som koncist förklarar det fenomenet).

Utöver det tycker jag den är snygg, snabb och läcker - avskalad men innehåller ändå bilder på få ställen - och där de finns gör de sitt jobb. Skriv Sweden och se kartan, t.ex. Dictionary innehåller alltså mer än "rena och vanliga" ord - har t.ex. Concise Oxford English Dictionary här hemma (i bokform) och den är inte alls av samma kaliber, varken vad gäller upplägg eller ordförråd (även om den är mäktig, den med).

Dictionary kopplar ju upp sig och innrhåller alltid uppdaterad information: New Oxford American Dictionary blir genomsökt samtidigt som Oxfords American Writer's Thesaurus (om man valt "US English diacritical" som standrad). Synonymer, illustrationer, bra,utförliga och snyggt presenterade förklaringar...En avskalad och genomtänkt känsla helt enkelt, dubbelklick på ord för att komma vidare. --> Och list- och sökfunktionen passar åtminstone mig som handen i handsken!

Nu lite frågor: Fanns något liknande för svenska SAOL eller SAOB, hade det ju varit otroligt Men det är inte riktigt det jag söker tips om: I skolan har vi något Nordstedts-program (kan missta mig på tillverkare där) för översättning mellan svenska och engelska: Det är ett PC-program, beter sig väldigt Windows och känns väldigt Windows. Den gjorde sitt jobb, finessernas finess var att den kände av vad man hade i urklipps-/kopieringsminnet (ctrl+c), om jag minns rätt...

En ordbok måste ju kännas rock solid, ha tidsbesparande funktioner samtidigt som den är grymt snabb. (Och i min högst personliga åsikt får den även kännas allt utom Windows-aktig).

Vad jag söker: Gärna en total rip-off av Dictionary.app, fast med valen svenska till engelska och engelska till svenska! Synonymer vore heller inte dumt. Det hade varit värt många tiodollarssedlar för mig.

Men för att hålla sig mer till verkligheten: Vilka gör svensk-engelska lexikon till Mac? Har letat, med dåligt resultat. Finns det några program ni kan rekommendera? Och viktigast av allt: Besparar dem den tiden ett sådant program ska göra? (Som sagt, envägsspråkiga Dictionary och diverse sidor finns ju på internet, typ Skoldatanätet).

Den senare är bra för upp-till-högstadiet-studier, i mina ögon. (Därmed inte sagt att det är bra att sidan finns!) Men jag söker något mycker mer kompetent, med en mycket, mycket större ordbank, då mitt engelskabruk kräver det. Ett svensk<->engelskt Dictionary.app hade ju varit drömmen...

Tacksam för svar och tips! Synonym- och ordböcker, svensk-engelska- och engelsk-svenska lexikon för Mac - allt vore guld värt!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-26 08:13

Jag har Ordboken och ett antal ordlistor till den. Fungerar mycket bra.
http://www.dromeda.se/index.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-26 08:52

Wordfinder har massor av lexikon. Sedan är http://www.nisus.com/Thesaurus/ ett bra program för engelskt synonymer mm.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-26 19:21

Eftersom du inte verkade nöjd med Lexin kanske inte det här är nåt, men för säkerhets skull: Lexin-Dashboard widget.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-29 13:52

men finns det något program som kan använda svenska ord till synonymer, alltså så som det funkar i Microsoft Word, jag köpte precis Pages men det programmet har ingen synonym funktion

ESA: synonymer.se - webbaserat och tyvärr inte särskilt vacker. Gör sitt jobb bra däremot (även om det tar mer tid än ett högerklick och peka på "Synonymer").

Heller inte helt statisk - vet inte om det är så nu, men förut kunde man förbättra systemet i form av att svara på frågor: "Är superb och excellent synonymer?" Starkt nej, nej, osäker, ja och starkt ja fanns som svar. Bra idé av synonymer.se!

malesca: Jodå, jag ogillar dem inte - men allt för ofta är Lexins ordbank för liten när jag behöver ha ett ord översatt. Widgeten är bra (och jag har den installerad). Tack ändå för bra tips

Konrad: Tack för tipset! Tyvärr måste jag slopa dem.

Arbetsboken X provade jag på, trots att jag kände att det luktade tidigt sekelskifte om deras sajt och produkter (nu menar jag tekniskt sätt, som design och kod för hemsida, och avsaknad av Universal-program).

Och programmet var ungefär så kompetent jag trodde - väldigt stelt, tomt och så där humoristiskt men irriterande dumt, i vilken inställning man än var i... Det är en typ av program jag skulle behöva mer än allt annat. Men att köpa det är uteslutet.

Så deras ordbok känns ännu längre ifrån - ingen demoversion finns (så vitt jag kan se?) och är det är en liknande upplevelse som Arbetsboken X så vågar jag inte satsa pengar innan jag provat produkten.

Men ändå bra att du tipsade, att de inte kan följa marknadsstandard att erbjuda nerladdningsbar testversion är ju inte direkt ditt fel

... och kardan: Nisus ser intressant ut! Ser en Universal-logga och en Download Nisus Thesaurus-knapp - kör på och provar!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-16 10:18

Arbetsboken har jag inte tittat på. Däremot använder jag Ordboken, den är blixtsnabb och enkel. Jag har Telefonboken också, den synkar automatiskt med Adressboken och har fler funktioner. Rekommenderas.

1
Bevaka tråden