Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta RAM själv var tufft....puh!

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-26 14:50

ja, de höjer de rackarna Stygga pojken säljer i alla fall Samsung-minnen. De är mkt tunnare än twinmos= lättare att montera.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-02 21:32

Uppgraderade precis min dator och snacka om att den blev snabb! Nu fungerar ju Warcraft 3 och allt annat som det ska och man kan ha fler saker igång samtidigt än bara iTunes och Firefox

Däremot hade jag något konstigt vitt på mina appleminnen (de som kom med datorn), det såg ut som någon syra hade reagerat på minnet och lämnat efter nåt vitt salt. Minnena fungerade ju men det såg inte så trevligt ut.

  • Medlem
  • 2006-08-13 23:30

shandar: jag är just hemkommen efter att ha stoppat 2 GB i en ny vit MacBook. (nog fick man trycka i dom djupt, men så svårt var det inte - metallbiten framför var pilligare) De hynix-minnen som satt i hade precis samma vita beläggning på sig som du beskriver. Jag tyckte det såg mycket märkligt ut - som om kretskortet reagerat på vätska eller nåt... (min egna PowerBook G4 17 DL hade ett helt "rent" hynix-minne i sig)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-13 23:38

Apple verkar gilla hynixminnen

  • Oregistrerad
  • 2006-08-22 15:49

Tryckte i 1GB Kingston idag. Det svåraste med att byta minnet var att få tag på en PH00-mejsel, men efter 3 vändor till Clas Ohlson fick jag tag i rätt...till slut.
Att få minnet på plats var hur lätt som helst, använde pek- och långfingret så som det illusteraras i MacBookens handbok. Inga tummar eller handdukar inblandade.
Kanske är det att just Kingstonminnet är smalt och därför gick på plats så smidigt, men jag tycker att dra ut strömsladden på en IDE-disk är bra mycket tuffare än byta minne på en MB!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-22 18:06

Ska tydligen vara twinmosminnena som ska vara svåra och få på plats.
Men jag hade inga som helst problem med och få in dom rätt iaf.

Det var betydligt svårare och meka upp mac mini g4an, fick använda
mycket våld till det(Hade inte rätt verktyg)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-22 19:59

Bara ett tips, när jag bytade minne i min dator var jag tvungen att köpa extra skruvmejslar vilket kostade 150 kr extra. Lagom kul tills jag kommer ihåg att vi har öppet köp i 30 dagar här i Sverige, så istället för 150 kr blev det ett lån från Teknikmagasinet

vafan köpte du för kvalitetsmejsel? eller köpte du hel sats.

jag brukar förespråka att man ska köpa bra verktyg, men ska man bara använda den en gång o til en så lätt sag kan man ju köpa nå billigare

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-22 21:43

Visste inte exakt vilken skruvmejsel jag skulle ha så jag köpte Teknikmagasinets mobiltelefon-skruvsmejselset. Deras minsta stjärna fungerade perfekt men jag fick 10 andra skruvmejslar över som jag inte behövde...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-23 02:43

Mejsel som behövs är en Philips 00, brukar kallas PH00 av de flesta tillverkare. Finns en del set på Clas Ohlson som har den, men jag hittade tyvärr inte mejseln i 1-pack tyvärr, så det blev ett set för 149 kr för min del också. Men dom brukar va väldigt sjysta med öppet köp på CO ju..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-23 12:54

Jag köpte ett set mejslar på Classe (typ 19kr?) och använde 1gb minnen från macoteket. Lade en handduk mellan macbooken och väggen och lade det på skrivbordet. Krävdes inte alls någon övermängd av våld tycker jag? Det var väldigt smidigt.

Sen att jag lyckades placera min hd uppochner först och inte inse det förrän det var svårt att stänga är en annan historia men den beror nog mer på att jag slarvade lite

classe här i stan hade då en passande skruvmejsel som inte såldes i sett. men vad spelar det för roll igentligen

Bevaka tråden