- djablo
- Medlem ●
- Stockholm
VA?! Det där är så jäkla o-microsoft så jag vet inte vart jag ska ta vägen.
Lagom artyskabbigt tecknat och Regina Spektor till det? Känns väldigt nischat.
tycker den är asskön, lite som David Lynchs tecknade flashanimationer om någon sett dom...
Zune .. den nya mp3 spelaren som ger dig huvudvärk ... istället för att boota den ....
höhöhöh .. fatta ni .. boota ... Zune (Zon gel istället för värktabletter)
hihihihihi
föresten är det Anders Jakobson och Sören Ohlsson som gjort designen då eller ???
...och just när man diggar hoppar snubben av tåget
Och att Microsoft använder Regina Spektor är helt galet. Tomas Ledin är mer Microsoft i min skruvade hjärna.
Apple behöver den här konkurrensen, iPoden har stått stilla och dragit in pengar för länge. Skulle inte förvåna mig om Apple har massvis spännande på gång, men väntar på ett bra läge att släppa det. Varför göra funktionsspäckade, dyra spelare med låg marginal när de som finns säljer bra? Men nu, när de verkar få en allvarlig konkurrent som slår på stora trumman vore det en stor seger om de snabbt och smärtfritt lyckas få fram något ännu coolare och bättre, innan Microsoft hinner släppa sitt.
Så, förhoppningsvis, får Microsoft massor av uppmärksamhet nu, sen när folk märker att inget kommer släppas förrän första kvartalet 2007 kan Apple släppa en iPod med allt häftigt som ryktats om, och leverera innan jul.
Ja men deras webbsida är alldeles klar vad de menar.
Budskapet är klockrent.
Jätten (Apple) klappar sin älskkling iPod och så kommer lillen och vill vara med och leka?
Eller ska vi alla älska kaninier för att MS hoppas att Zune ska säljas lika mycket som kaniner reproducerar sig?
Någon förklara för mig...
Ja men deras webbsida är alldeles klar vad de menar.
Budskapet är klockrent.
Jätten (Apple) klappar sin älskkling iPod och så kommer lillen och vill vara med och leka?
Eller ska vi alla älska kaninier för att MS hoppas att Zune ska säljas lika mycket som kaniner reproducerar sig?
Någon förklara för mig...
Vad jag kan se är det Steve Ballmer som klappar kaninen först. Sedan kommer nästa lilla plutt (huvudpersonen i Toy Story?), men det är svårt att se vem det är. Det som är lite speciellt är att sagan inte verkar sluta som den ska a la Steinbeck. Det vill säga att SB stryper kanin och minin.
Att Apple kommer med en telefon är väl inte oväntat. Apple brukar först vrålneka, sedan göra tvärtom och slutligen som det begärs: iPod, iPod Shuffle, iPhoneHome ...
Ok,
jag har förstått några av Bill Gates argument:
1. Trådlös överföring
2. Alla låtar som du köpt på iTunes "bjuder vi dig på" i VÅR "pod".
3. Du kan dela med dig av låtar trådlöst till dina kamrater.
Men hur i alla sina dar är argument nr 3 möjligt. Har "Bill" köpt loss ALLA låtars rättigheter?!?!? från ALLA upphovsrättsinnehavare?!?!
Det kan väl inte bara vara möjligt. (jag vet att jag kan "plocka" låtar från en iPod till en annan dator och senare till en annan iPod. Men det kan normalt INTE "svensson".
Vad menar Microsoft med detta (pyttemjuk)? De kan väl inte ha köpt "alla" rättigheter!?!?!?!
Men hur i alla sina dar är argument nr 3 möjligt. Har "Bill" köpt loss ALLA låtars rättigheter?!?!? från ALLA upphovsrättsinnehavare?!?!
Det kan väl inte bara vara möjligt. (jag vet att jag kan "plocka" låtar från en iPod till en annan dator och senare till en annan iPod. Men det kan normalt INTE "svensson".
Vad menar Microsoft med detta (pyttemjuk)? De kan väl inte ha köpt "alla" rättigheter!?!?!?!
Varför är det så klurigt att förstå, när Apple i iTunes har samma funktion? Du kan dela med dig av dina låtar över nätverket utan något prat om att Apple har köpt alla rättigheter till alla låtar.
Kanske ska vänta med att bli upprörd tills Microsoft officiellt lanserar produkten. Än så länge är det mesta runt Zune bara rykten. Det enda MS sagt är att de jobbar på produkten, inte specifikationerna.
Delningen (om det nu blir så) kan ju vara precis som att man kan dela iTunes musiken trådlöst mellan olika datorer. Man kan spela upp musiken men inte kopiera den. Här är det istället mellan olika musikspelare. Konstigare än så behöver det väl inte vara? Apple har väl inte köpt rättigheterna för att kunna göra det möjligt i iTunes?
2. Alla låtar som du köpt på iTunes "bjuder vi dig på" i VÅR "pod".
Med andra ord:
Köp inte låtarna på Zune-sajten för då går de inte i din iPod. Köp dem hos iTunes music store för då får du en extra gratis kopia av Microsoft.
Smart va?
Nog kommer man kunna byta trådlöst mellan varandra men det kommer debiteras hit och dit. Inget är gratis längre.
Sedan kommer de ta hur många sekunder innan skyddet för debiterade överföringar är knäckt?
HAHA ressonemanget med lillen funkar helt klart!
I nästa avsnitt får lillen sin egen "älskling" bara det att det är ingen söt kanin, det är en fladdermus! Den kan visserligen flyga och se i mörker men den lyser rött ur ögonen, luktar illa och fungerar inte på dagen, bara på natten!
Idén med att kunna föra över låtar trådlöst är helt suverän. Hoppas bara det blir ett vettigt (öppet eller licensierbart) protokoll som används. Bluetooth skulle fungera även om överföringshastigheten är ganska begränsad.
Åh andra sidan undrar jag vad som är så bra med trådlöst idag, det lär suga batteri som tusan.
Det har pratats länge om BT i ipoden så något liknande lär komma.
Är det inte makalöst långsamt? Bär jag för över bilder från telefonen via BT tar det en stund för varje liten bild. Det hade tagit timmar att tanka iPoden med BT.
Är det inte makalöst långsamt? Bär jag för över bilder från telefonen via BT tar det en stund för varje liten bild. Det hade tagit timmar att tanka iPoden med BT.
Kanske därför det dröjer
Men jobbar de inte på en snabbare BT?
Eller så blir det wifi där också
Kanske därför det dröjer
Men jobbar de inte på en snabbare BT?
Eller så blir det wifi där också
Apple har lagt en Patent på kanske precis just detta igår ! WIFI iPod ?
http://www.99mac.se/aktuella-rykten/101376-nya-patenter-fran-apple-27-juli-mkt-intressant.html
Jo, bluetooth är väldigt långsamt. Men för att kunna skicka över några låtar eller ett helt album till din kompis manick fungerar det fint och man slipper leta upp en kabel. Tänk inte att du ska fylla din iPod/Zune den vägen, tänk istället att du vill dela med dig av en ny skön låt till din kompis iPod/Zune/telefon/bärbara dator/whatever.. Då fungerar bluetooth perfekt.
Jo, bluetooth är väldigt långsamt. Men för att kunna skicka över några låtar eller ett helt album till din kompis manick fungerar det fint och man slipper leta upp en kabel. Tänk inte att du ska fylla din iPod/Zune den vägen, tänk istället att du vill dela med dig av en ny skön låt till din kompis iPod/Zune/telefon/bärbara dator/whatever.. Då fungerar bluetooth perfekt.
Det är väl som sagt inte tänkt att man ska kopiera låtar utan mera streama som konrad säger.
Så frågan är vad som är wow med denna produkt. Det som skulle kunna vara en poäng om man kunde skicka över låtar, videos osv trådlöst.
För musik går inte detta, pga rättigheter - du kan enbart streama musiken - alltså enbart lyssna på polarens musik när han är där. Detsamma gäller antaglligen även film.
Självklart kommer det att gå olagligt alltså inget för den vanliga konsumenten.
Sen så är det enbart rykten och ingen har sett någon produkt eller specar än.
Jag skickade info till en polare. Det såg ut såhär:
Jag
02.29 http://digital-lifestyles.info/copy_images/microsoft-zune-lg.jpg
MS har släppt en iPod-ripoff vid namn Zune
Polarn
02.38 hahaha
Says it all, doesn't it?
Konrad: Det är ju klart att ett företag med Microsofts budget varken kan anställa kompetenta drivis-skrivare eller designers?
När det gäller att konsumter vill ha fler funktioner och sånt så är det snarare en illusion än sanning, i många fall vill folk inte alls ha fler funktioner men blir påtvingade dem och börjar sen försvara sitt 'val'. Dock så är det ju lite svårt med en Sanning när det gäller sådan här forskning.
Jag vet inget om Zune mer än att hemsidan har riktigt snyggt intro, som flera påpekat väldigt nischat och o-microsoft. Om det bara är en hemsida eller ett koncept som genomsyrar hela produkten och allt runt den får vi väl se framöver. Visar sig det att den är teh shit så kommer jag ju inte vägra köpa den bara 'för att'. Ibland får man intrycket av att folk här är liiite lätt fanatiska
Det enda man kan säga är ju att press på Apple och iPod gör de måste fokusera för att bli ännu bättre. Hade de haft segern i en liten ask så blir det lätt man saktar ner tempot...
Konrad: Det är ju klart att ett företag med Microsofts budget varken kan anställa kompetenta drivis-skrivare eller designers?
Är det så dags nu då?
Det borde de ha gjort för länge sedan.
Allt som Microsoft kommer ut med ser ut som skit och fungerar illa.