Eftersom inte alla verkar veta: uppladdningsbara batterier passar INTE bra till alla typer av produkter (oavsett om det är 2000-talet vi lever i eller ej, mjg). Produkter som man ej skall använda uppladdningsbart, utan vanliga alkaliska, är bl.a. brandvarnare och fjärrkontroller. Detta eftersom uppladdningsbara batterirer laddar ur relativt snabbt då man inte använder produkten. Detta fenomen är långt ifrån lika tydligt på alkaliska batterier. Apparater där man behöver mycket juice, t.ex. digitalkameror, ger dock mycket bättre prestande med Ni-Cd uppladdningsbara, än alkaliska.
Och eftersom mus och tangentbord påminner mer om fjärrkontroller än digitalkamera i elkonsumtion, väljer jag ibland alkaliska batterier. Fungerar kanon. Har även kört med vanliga AA 2500 mAh-uppladdningsbara. De laddar jag upp varannan-var tredje månad när jag har dem i musen. Mer än så behövs det inte. I långa loppet spar man miljö och pengar med uppladdningsbara. Men bortsett från det är alkaliska överlägsna i den typen av produkt. Apple har gjort helt rätt.
Läsa på innan man sågar, är väl dagens råd.