Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reportage och studiokamera?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kommer eventuellt behöva en reportage- och studiokamera lite senare i höst/vinter för att fotografera:

- Högupplösta studiobilder för upp till A3 utfallande (något som kräver fler än 5000 pixlars bredd enligt min snabb-beräkning??)

Bilderna ska användas som produkt & miljöbilder till en eventuellt kommande katalog

- Reportagebilder på de arrangemang som vi besöker, där är det många och halvstora bilder som gäller. Lång batteritid även med blixt!

Jag har tittat på Nikon D100 och Canon EOS D60 som båda verkar uppfylla kraven. Kommentarer?

Satsa på Canon, vassare gluggar och bättre färgåtergivning. Jag har en sån och är helnöjd med den.
Om du är gjord av pengar kan du köpa Canons nya monsterkamera som kommer snart. EOS 1Ds, den första kameran som är en s k fullchippare, d v d att du slipper brännviddsförlängningen.

Men en D60 täcker in dina behov med råge, jag har plåtat bilder som tryckts i utfallande A3. Klockrent.

Bilderna är en aning mjuka direkt från kameran, men det är lätt avhjälpt i Photoshop. Oskarp mask: 150-280 %. 0,6-0,9 pixlar i 2 nivåer. Dra i procentregeln till det ser bra ut.

Jag har en Canon EOS D60. Superkamera. Jag använder den i mitt arbete som reklam- och webbproducent. Har allt man kan önska utom FireWire och Adobe RGB.

Nikon D100 eller Canon EOS D60? Har du analog kamera av endera märke så ska du givetvis fortsätta med samma märke. Annars tycker jag att du ska köra Canon. Canon har fler och bättre objektiv. Nikon har iofs en snäppet bättre blixtfunktion (3d-mätning).

Om du vill kan jag plåta lite åt dig så att du får se hur bilderna blir.

Gå in på www.dpreview.com och läs repsektive test av kamerorna. Över 60 sidors test ...

Ojdå - här fanns det resurser! Jag är inte gjord av pengar och jag tycker det här är min absoluta övre gräns kostnadsmässigt.

Jag har fem Nikon objektiv och en bra blixt sedan tidigare så jag borde ju välja en kompatibel kamera...

Kodak har kommit med en ny kamera DCS Pro 14n. Denna kamera är byggd på Nikons F80 hus och har otroliga 13,89 miljoner pixlar. Den har också full size CCD
Priset verkar också bli en hit, USD 4.000.-

http://www.kodak.com/global/en/professional/products/cameras/dcsPro14n/dcsPro14nIndex.jhtml

Glömde länken...

[ 26 September 2002, 20:35: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

Jag tittade på den - 14 megapixel är väl lite overkill iofs.

"640K ought to be enough for anybody."
Bill Gates, 1981

Det börjar bli dags att köpa nu. Hittade en D60 för 16000 på Cyberphoto. Bra pris?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 23:29

Jag kan inte så mycket om kameramarknaden, men anar att det till viss del fungerar som datormarknaden (om man talar om digitalkameror).

Martin om du behöver kameran senare i höst/vinter, finns det inte en chans att få mer för pengarna, om du köper kameran när du behöver den och inte nu?

Vänligen, Ylan

Martin behövde kameran förra hösten, det ordinarie inlägget skrevs i september 2002. Så han har gjort rätt i att vänta.... frågan är bara om det inte är ännu smartare att vänta ett tag till och köpa en D10?

/M

[ 07. mars 2003, 23:38: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

Jag behöver kameran på torsdag när vi åker till Cebit...

Var köper man begagnade digitalkameror? Finns det något bra forum?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag behöver kameran på torsdag när vi åker till Cebit...

Var köper man begagnade digitalkameror? Finns det något bra forum?

Jag har en D60 till salu. Kolla här!

Jag har frågat hur mycket du ska ha nu.

Hej Martin
Kolla efter beg. digitalkameror på Molanders,
YFO eller Photodo
http://www.molanders.se/fototorget.htm
http://www.yfo.se/pryltorget.php
http://www.photodo.se/nav/marknadindex.html

Mikael - skulle inte du sälja din D1 nu? Du ska ju ha en Kodak DCS14!

Canon D 60 med batterihandtag, 4 batterier, laddare och minneskort
256MB.
Pris 26.000:- inkl moms
(Nypris Scandinavianphoto; 34.000:-)

Vilka priser! 16.000 på Cyberphoto låter plötsligt billigt...

Ni inser väl att en "99foto" ligger väldigt nära när man ser hur dåliga sälj/köp siter det finns och forumet på fotosidan.se var inte så mycket att hänga i granen. Hmm

/edit: fotosidan.se var helt ok - jag menade någon annan sida som jag surfade förbi...

[ 08. mars 2003, 16:17: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Jovisst Martin, men dom har haft problem med mjukvaran och har inte börjat leverera ännu. Jag plåtar som du vet 100 % digitalt så jag kan inte släppa den ännu, men du har första tjing!

"99foto" garanterad succe, jag är med.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mikael Röhr:
Jovisst Martin, men dom har haft problem med mjukvaran och har inte börjat leverera ännu. Jag plåtar som du vet 100 % digitalt så jag kan inte släppa den ännu, men du har första tjing!

Vilken modell hade du? D1X?

Jo jag har en D1X och är mycket nöjd med den,men när det kommer nytt vill man ju självklart ha det senaste.

1
Bevaka tråden