Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivverktyg: Inga Giltiga Paket

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-06 11:52

Sedan tre dagar tillbaka har jag upplevt helvetet på jorden med min Mac. Det började med märkliga pip-ljud (förmodligen från hårddisken). Program jag körde kraschade upprepade gånger,och det gällde i stort alla program. När datorn skulle vakna och hade skärmspararen så fick jag inte upp den igen utan fick starta om hela datorn. Igår beslöt jag att Zappa RAM. Både före och efter det fick datorn kernel panic även när jag körde DiskWarrior. Jag beslöt att ominstallera systemet. Datorn fastnade vid det första paketet som installeras, Baspaket någonting. Jag fick avbryta när installationen bara stod a tuggade. Nu har jag kontrollerat disken med Skivverktyg och med DW och inget fel. När jag ska kontrollera skivbehörighet får jag upp enligt rubriken "Skivverktyg: Inga Giltiga Paket". När jag kör installationsskivan markerar den inte att något finns där och alternativet "Spara och arkivera" och "Spara inställningar" kommer inte heller upp. Vad kan jag göra?? Som tur är har jag flera hårddiskar men jag har saker på den dåliga disken jag inte vill förlora. Datorn tycks mixa två hårddiskar eftersom den vill ha det till att 'Seagate300GB' är ok men i själva verket är 'MacOS X 10.4(Tiger)'. Det kan jag se i mailboxen 'in'.

HJÄLP!!

Och ett stort tack på förhand för eventuell hjälp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 12:36

Hej, har bara tid för några små förklaringar. Zappa PRAM är ingen universal-lösning. Löser ganska få problem, samma som att reparera skivbehörigheter.

"Skivverktyg: Inga Giltiga Paket" får man om man tagit bort filer som ligger i /Bibliotek/Receipts/ Men i ditt fall har det nog att göra med att din systeminstallatiopn misslyckades.

Kort förslag. Får du upp hårddisken överhuvudtaget? Om du får upp någon annan hårddisk så skulle jag installera ett litet system på den andra friska hårddisken. Starta från den, kopiera över sakerna från den sjuka disken. Formatera den sjuka disken och kolla att den är frisk. Är den det så skulle jag installera ett nytt system och sedan kopiera tillbaka.

Som sagt, kort skrivet men kanske kan hjälpa lite. Dela gärna upp din text lite nästa gång, sjukt jobbigt att läsa allt i "klump".

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-06 13:00
Ursprungligen av acke:

Hej, har bara tid för några små förklaringar. Zappa PRAM är ingen universal-lösning. Löser ganska få problem, samma som att reparera skivbehörigheter.

"Skivverktyg: Inga Giltiga Paket" får man om man tagit bort filer som ligger i /Bibliotek/Receipts/ Men i ditt fall har det nog att göra med att din systeminstallatiopn misslyckades.

Kort förslag. Får du upp hårddisken överhuvudtaget? Om du får upp någon annan hårddisk så skulle jag installera ett litet system på den andra friska hårddisken. Starta från den, kopiera över sakerna från den sjuka disken. Formatera den sjuka disken och kolla att den är frisk. Är den det så skulle jag installera ett nytt system och sedan kopiera tillbaka.

Som sagt, kort skrivet men kanske kan hjälpa lite. Dela gärna upp din text lite nästa gång, sjukt jobbigt att läsa allt i "klump".

Jag ber om ursäkt. Jag kunde konstatera detsamma efter att ha tryckt på sänd. Ja, kort sagt så avbröt jag installationen. 'Återstående tid' hoppade från minuter till timmar. Hårddisken syns på skrivbordet men inte som startskiva. Det viktigaste är att fixa mailen. Smått lustigt i dessa dagar att man ska behöva skriva ut mailen på papper för att vara helt säker på att de inte ska försvinna.

Japp, systeminstallationen misslyckades.

• Medlem
  • 2006-07-30 21:25

Vill skaka liv i denna diskussion igen, eftersom jag råkat ut för samma sak, fått besked om "inga giltiga paket". Det finns mycket riktigt inga pkg-filer i någon av Receipts-mapparna, jag har blivit av med dem på något sätt. Men, datorn fungerar utan problem, alla program likaså. Naturligtvis vill jag dock återställa alla filer, men hur gör jag det på bästa sätt? Tacksam för lite vägledning. Har OSX 10.4.7 /Eva

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-30 23:27
Ursprungligen av ewza:

Vill skaka liv i denna diskussion igen, eftersom jag råkat ut för samma sak, fått besked om "inga giltiga paket". Det finns mycket riktigt inga pkg-filer i någon av Receipts-mapparna, jag har blivit av med dem på något sätt. Men, datorn fungerar utan problem, alla program likaså. Naturligtvis vill jag dock återställa alla filer, men hur gör jag det på bästa sätt? Tacksam för lite vägledning. Har OSX 10.4.7 /Eva

Låter som du tagit bort dem. Filer försvinner ju inte bara. Ett sätt är att installera om Mac OS X 10.4. Viktigt är att välja alternativet där du arkiverar din användare innan du börjar. Ett annat mindre cleant sätt är väl att kopiera över dem från en annan användare.

• Medlem
  • 2006-07-30 23:55

Jo visst har jag själv råkat ta bort dem, det förstår jag ju, uttryckte mig lite svävande
Vad jag undrar är bara hur jag reparerar misstaget enklast. Jag tar backup på rubb och stubb nu, och installerar sedan om systemet. Alla systemuppdateringar från Apple, räcker det med att hämta och installera den senaste? Måste jag installera om alla program? Något mer att tänka på?

Noterade också att jag har 3 olika biblioteksmappar: en i Användare, en i Systemet och en "utanför", stämmer det?

• Oregistrerad
  • 2006-08-09 10:55

Hejsan
Jag sitter i precis samma båt och började fundera på vad som var smidigast att göra.

Hur mycket måste man egentligen installera om ifall man väljer att bara installera ett nytt osx 10.4.7 och importera användare (i mitt fall endast 1st)

Anledningen till att jag vill lösa problemet är att jag plötsligt börjat få en och annan crash vilket max brukar hända mig 1-2/år men det kanske beror på något helt annat. Jag kommer dock tydligt ihåg att jag kastade en massa gamla pkg filer som jag inte trodde behövdes

/Micke

• Medlem
  • 2006-08-10 10:16

Jag har fortfarande inte fått något svar på problemet och eftersom macen än så länge rullar på som vanligt har jag inte grunnat mer på det. Jag kom aldrig så långt som att installera om, och det kanske inte heller behövs. Jag återkommer om jag hittar mer info.
/Eva

1
Bevaka tråden