Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDVD 2.1

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Några frågor om iDVD 2.1 som jag inte fick svar på hos Apples FAQ om iDVD:

1. När jag använder iDVD kan den skivan sedan spelas även i USA ? Eller kan man exportera/bränna för olika regioner ?

2. Blir bild och ljud sämre med iDVD än om jag hade använt DVD Studio Pro (som jag inte har/äger) ?

3. Kan man påverka kompresionsgraden och hur ställer jag bäst in för att 30 minuter ska ha absolut bästa upplösning och ljudkvallité ?

4. Är på jakt efter en bra PDF om iDVD 2.1 där all information finns... vill förbereda mig inför att min nya 2x1 GHz anländer... vem eller var hittar man en sådan ?

5. När jag redigerat färdigt i FCP3 klarar det programmet att även exportera QuickTime för NTSC även fast jag spelade in med PAL på våran PD150 ? Är denna lösning rätt väg för en iDVD-skiva som ska till USA ?

- Olle

1 - Du kan inte regions koda i idvd mao får du region 7 eller = alla regioner

2 - Du har tyvärr ingen kontroll över bitrate eller kan göra surround idvd annars är kvalitetsskillnaden vid samma bitrate inte stor, dock kan du inte göra 16:9 i idvd heller

3 - se 2

4 - ?

5 - Du kommer att få "strob" effekter eftersom programmet kommer att skapa rutor som inte finns när du exporterar i NTSC - vill du hade det bra måste det konverteras av typ sdc eller någon annan som har möjlighet att köra det riktigt - men du kan göra som du tänkt och skapa ntsc projekt med idvd

Lycka till

/johanw

Förtydligande. Om jag har förstått det rätt så har du ingen kontroll över bitraten i iDVD, utan den är låst till *högsta* kvaliteten hela tiden. Dvs, du får aldrig bättre kvalitet med variabel bitrate, endast plats med mer video.

örtydligande. Om jag har förstått det rätt så har du ingen kontroll över bitraten i iDVD, utan den är låst till *högsta* kvaliteten hela tiden. Dvs, du får aldrig bättre kvalitet med variabel bitrate, endast plats med mer video.

Du har ingen kontroll över kvaliteten i idvd - dock så kan du använda en 3:e parts mpeg2 codec till dvd studio pro - dessa kan nästan alla producera bättre kvalitet till samma bitrate - bäst blir det med 2-pass vbr - då den först analyserar filmen och kollar vad den behövar använda en högre bitrate och då komprimerar mindre då t ex vid häftiga rörelser m.m - apples mpeg2 codecar producera ganska dålig mpeg2 om man jämför med typ heuris, cleaner - dock är den grymt snabb i jämförelse

/Johanw

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-03 23:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: johanw:
5 - Du kommer att få "strob" effekter eftersom programmet kommer att skapa rutor som inte finns när du exporterar i NTSC - vill du hade det bra måste det konverteras av typ sdc eller någon annan som har möjlighet att köra det riktigt - men du kan göra som du tänkt och skapa ntsc projekt med idvd

Lycka till

/johanw

Mnja...Om man exporterar en "Final Cut movie" med NTSC settings och gör filmen "self-contained" med "recompress all frames" så blir resultatet bra eftersom den gör om filmen och inte bara lägger till 5 fps.

iDVD vet jag däremot inget om...

1
Bevaka tråden