Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partionera om 90 mac os x 10.4 klienter på snabbast möjliga tid

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-07-31 18:45

Jag jobbar som administratör på ett gymnasium där vi har runt 90 mac os x 10.4 klienter och ett par mac os x 10.4 servrar.
Nu är det så att alla klienter har allt utrymme på en partition och det som jag skulle vilja göra
är att dela upp varje hårddisk på varje klient att ha två partitioner istället.

Vet att det går att använda diskverktyg för detta på OS X installationsskivan genom att sätta in installationsskivan i varje klient och upprepa proceduren.
Men eftersom detta är väldigt tidsödande så hoppas jag att det finnas något bättre sätt att göra detta på.
Så för att istället starta upp med en OS X CD skiva på varje klient, så undrar jag om det går att göra detta över nätverket istället?

För att förtydliga det jag menar:
Finns det någon programvara/3:e partsprogramvara där det är möjligt att boota upp varje klient via nätverket, istället för att använda mig av installationsskivan och där få tillgång till just diskverktyg för att kunna partionera upp varje hårddisk på varje klient?
Kan också tänka mig (om det är möjligt) att använda skript som kan sköta detta helt automatiskt genom att installera skriptet från t ex Apple Remote Desktop till varje klient.

Tacksam för alla idéer!


/Administratören

Senast redigerat 2006-07-31 18:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-31 19:02

Ok, inte alls vad du vill läsa men frågan måste ställas. Varför i hela världen vill du partionera upp hårddisken?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-07-31 22:40

Jag ser inte heller vitsen med att dela upp disken i flera partitioner, men lösningen finns precis framför dig.