Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partionera om 90 mac os x 10.4 klienter på snabbast möjliga tid

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-07-31 18:45

Jag jobbar som administratör på ett gymnasium där vi har runt 90 mac os x 10.4 klienter och ett par mac os x 10.4 servrar.
Nu är det så att alla klienter har allt utrymme på en partition och det som jag skulle vilja göra
är att dela upp varje hårddisk på varje klient att ha två partitioner istället.

Vet att det går att använda diskverktyg för detta på OS X installationsskivan genom att sätta in installationsskivan i varje klient och upprepa proceduren.
Men eftersom detta är väldigt tidsödande så hoppas jag att det finnas något bättre sätt att göra detta på.
Så för att istället starta upp med en OS X CD skiva på varje klient, så undrar jag om det går att göra detta över nätverket istället?

För att förtydliga det jag menar:
Finns det någon programvara/3:e partsprogramvara där det är möjligt att boota upp varje klient via nätverket, istället för att använda mig av installationsskivan och där få tillgång till just diskverktyg för att kunna partionera upp varje hårddisk på varje klient?
Kan också tänka mig (om det är möjligt) att använda skript som kan sköta detta helt automatiskt genom att installera skriptet från t ex Apple Remote Desktop till varje klient.

Tacksam för alla idéer!


/Administratören

Senast redigerat 2006-07-31 18:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-31 19:02

Ok, inte alls vad du vill läsa men frågan måste ställas. Varför i hela världen vill du partionera upp hårddisken?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-07-31 22:40

Jag ser inte heller vitsen med att dela upp disken i flera partitioner, men lösningen finns precis framför dig.

Du skriver att du har några tigerservrar, och iom det kan du använda dem för att göra en nätverksstartskiva med Skivverktyg. Enklast använder du Netrestore för att göra netboot-image (länken ovan).

Klienterna startar du över nätverket genom att hålla net N på tangentbordet när du knäpper på dem.

Läs även i OSXServer-handboken, och hjälpen till Netrestore.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-31 23:19

Orka hålla på och göra manuella saker. Det är ju bara att ta upp Apple Remote Desktop (vilket jag antar att du har? är ju ett helvete att administrera många datorer utan såna verktyg) och skickar ut ett UNIX-kommando till dem. Kommandot du ska använda heter diskutil, det du ska använda där är bland annat resizeVolume.

Men jag måste ju ifrågasätta varför du vill göra såhär?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-01 00:28
Ursprungligen av DrRotmos:

Orka hålla på och göra manuella saker. Det är ju bara att ta upp Apple Remote Desktop (vilket jag antar att du har? är ju ett helvete att administrera många datorer utan såna verktyg) och skickar ut ett UNIX-kommando till dem. Kommandot du ska använda heter diskutil, det du ska använda där är bland annat resizeVolume.

Men jag måste ju ifrågasätta varför du vill göra såhär?

Självklart har jag tillgång till Apple Remote Desktop eftersom det skulle vara väldigt svårt att hantera maskinerna annars. Du kan inte redogöra lite mer detaljerat hur du får detta att fungera i praktiken.
Det du säger håller jag helt klart med om. Förklaringen till varför jag vill partionera finner du ovan.

Tyvärr så vet jag inte alla kommandon som ska användas för att göra detta direkt från ARD.

Någon som har gjort detta förut och kan beskriva detta steg för steg med just alla kommandon som ska användas.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-01 00:14

Tack för era synpunkter på mitt problem.
Var klantigt av mig att inte förklara varför jag vill göra denna partionering.

Saken är den att som det ser ut i dagsläget är det endast en partition som både systemet och en Spara Lokalt katalog ligger på. Varför vill någon använda en spara lokalt katalog då?
Jo, det är så att eleverna jobbar med väldigt tunga program som t ex iMovie och för att istället arbeta med film direkt mot servern (som belastar servern enormt mycket) så är systemet enkelt förklarat uppbyggt på att använda en Katalog som eleven för tillfället kan jobba lokalt på, på själva klientmaskinen.
Efter när eleven är färdig med sitt projekt överförs denna film/projekt av eleven till sin hemkatalog på servern.

Men nu är problemet detta att eleverna inte är så värst duktiga på att spara deras arbete från den lokala hårddisken till elevens hemkatalog på servern från den klienten de har suttit vid. Utan låter filerna ligga kvar.
Detta sätter hinder för min del att kunna lägga över nya avbildningar eftersom jag måste ta bort allt som finns på den partitionen när jag gör en netboot och därför så var själva idén att skapa två partitioner. En för systemet som jag kan jobba fritt mot och en partition där eleverna kan spara ner sina arbeten som de jobbar aktuellt med.

Hoppas detta var en tillräckligt förstående farklaring till varför jag vill partionera upp varje klients hårddisk i två delar.
Självklart tar jag gärna emot idéer som skulle kunna underlätta mer för eleverna och gärna för min del om jag nu skulle tänka alldeles galet
Tanken med detta sätt är helt enkelt att elevernas arbeten/projekt inte försvinner, som de gör nu i dagsläget.

Tacksam för fortsatta tips & trix

/Administratören

  • Oregistrerad
  • 2006-08-01 14:31

Hjälpen till resizeVolume säger

Citat:

Disk Utility Tool
Usage: diskutil resizeVolume [Mount Point|Disk Identifier|Device Node] size
<part1Format part1Name part1Size> <part2Format part2Name part2Size> ...
Non-destructively resize a disk. You may increase or decrease its size.
When decreasing size, you may optionally supply a list of new partitions to create.
Ownership of the affected disk is required.
Valid partition sizes are in the format of <number><size>.
Valid sizes are B(ytes), K(ilobytes), M(egabytes), G(igabytes), T(erabytes)
Example: 10G (10 gigabytes), 4.23T (4.23 terabytes), 5M (5 megabytes)
resizeVolume is only supported on GPT media with a Journaled HFS+ filesystem.
A size of "limits" will print the range of valid values for the current filesystem.
Example: diskutil resizeVolume disk1s3 10G
JHFS+ HDX1 5G MS-DOS HDX2 5G
Valid filesystems: "Case-sensitive HFS+" "Journaled HFS+" "Case-sensitive Journaled HFS+" "HFS+" "HFS" "MS-DOS FAT32" "MS-DOS FAT16" "MS-DOS" "MS-DOS FAT12" "UFS" "Linux" "Swap"

Det du bör köra är alltså
diskUtil resizeVolume [disk] [storlek att resizea till] JHFS+ [namn på nya volymen] [storlek på nya volymen]

Du skickar kommandot genom Manage -> Send UNIX Command. Det måste antagligen köras som användaren root.

Prova på en maskin innan du kör på resten, jag har själv inte provat det här.

Inte svar på frågan, men kanske en alternativlösning - mobila konton?

//Mikael

Vi har en ungefär likadan uppsättning där alla elever kör nätbaserade konton.
Vi kör med hela iLife paketet, 3D program, Soundtrack på dessa maskiner och alla sparar mot servern.
Vi kör en 10.3 server med gigabit nätverk. uppåt 120 klienter tror jag det är.

Johan F kan berätta med eftersom han är ansvarig admin på stället.

Så åter till frågan varför behöver ni pationera?

1
Bevaka tråden