Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemtelefonalternativ

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-07-31 14:26

Hej

Jag och min flickvän har just flyttat ihop och ska skaffa oss en hemtelefon. Detta för att andra ska kunna nå oss billigt och min flickvän ska kunna ringa sina något längre samtal till sina vänner.

I lägenheten kommer det att finnas BB-bolaget 100 mbit/s och en airport express.

Alternativen vi har funnit är Ip-telefoni med tex Tele2 eller skype. Jag är mer sugen på skype.

Finns det något bra sätt att kunna ha igång skype utan att datorn är igång och finns det möjlighet att ha trådlös telefon kopplad till skype.

Vi är båda studenter så några fantasisummor kan vi inte lägga ner i detta projekt. Vi vill helst bara komma ifrån telias 125kr/mån

Tacksam för svar

Sebastian

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-31 15:18

Även bredbandsbolaget erbjuder IP-telefoni.

Kolla om de har paketerbjudande med telefoni, bredband och kabel-TV.

comhem har "köp 3 betala för 2"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-31 15:58

Om du har en Mac behöver du inte stänga av datorn, det är bara att köra på skype (tycker jag)

Ta ett eget nummer bara (08), eller var du vill för den delen

/Tangen

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-31 15:58

det finns flera alternativ för IP-telefoni t.ex. Rix Telecom som har för 75 kr/mån och Digisip som har ett "kontantkorts"-abbonnemang utan månadsavgift. För denna typ av IP-telfoni som kallas SIP (till skillnad från Skypes egna teknik) kan man använda en speciell dosa som man kopplar sin vanliga telefon till. Kostar från ca. 500 kr och uppåt.

http://rixtelecom.se/
http://www.digisip.se/

ComHem är värdelöst om du redan har stadsnät. Skaffa en IP-dosa från Rix Telecom. Funkar superbra.

Ursprungligen av Stefan Swales:

ComHem är värdelöst om du redan har stadsnät. Skaffa en IP-dosa från Rix Telecom. Funkar superbra.

Jag ändrar mig. Har på senaste tiden haft massor med problem med både telefoni och internet hos Rix. Ska testa Tele2 i stället.

Ja, du kan ha en tradlos telefon med Skype om du har en USB adapter. Jag postade ett inlaegg om en som jag har hittat som faktiskt funkar med Mac.
Utvaerderar fortfarande ...Har inte funderat ut funktionen helt.
http://www.99mac.se/kringutrustning/101281-hittat-usb-adapter-skype-yealink-b2k.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-01 10:48

Vi kör Tele2:s bredbanstelefoni. Det fungerar praktiskt taget helt felfritt och med den samtalsmängd vi har är det absolut det mest lönsamma för oss.

De tar 9 öre för samtal till fast telefon och 99 öre till mobil, dygnet runt. Ingen fast månadskostnad men dock en minimiavgift på 69 kr, men den överstiger i alla fall vi.

För dem som ringer mycket finns "Kompis" som kostar 69 kr/månad. Då ringer man utan miniutavgift till fasta telefoner och Tele2-mobiler.

Inträdesavgiften är nu 168 kr, men verkar variera. I den ingår en dosa som man kopplar sina gamla telefoner till.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-08-02 15:09

Jag har Bredbandsbolagets 100Mbit uppkoppling hemma och kör med IP-Telefoni till det. HSB har fixat ett bra avtal med BBB så att vi betalar totalt 150kr/mån för 100Mbit internet och Ip-Telefonin sammanlagt Funkar klockrent också.

edit: stavfel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-18 14:35
Ursprungligen av kainen:

Jag har Bredbandsbolagets 100Mbit uppkoppling hemma och kör med IP-Telefoni till det. HSB har fixat ett bra avtal med BBB så att vi betalar totalt 150kr/mån för 100Mbit internet och Ip-Telefonin sammanlagt Funkar klockrent också.

Samma här!

Sedan ringde vi BBB kundtjänst och de berättade att om vi ville kunde vi får ett telefonnummer till (som går till den andra tele-utgången på IP-tele-modem-lådan) gratis!

Bra att koppla faxen till...

Kombinationen strömavbrott och behov av att ringa nödsamtal verkar inget vidare när det gäller ip-telefoni...

Jag hade IP-telefoni med Bredbandsbolagets ADSL förr. Jag skulle kunna skriva en hel A4 om det men kortar ner det till: "Det suger...fett!"

Varje litet avbrott som sker gör att man måste starta om modemen. Sånt märker man när man ska surfa men inte med telefonen som är bara är tyst = ingen ringer.
Strömavbrott, inte så vanligt i Stockholm men det gör att man står utan telefon.
Nä, då kan man hellre vara utan och bara ha mobil, köra skype eller ha en klassisk vanlig analog telefon.

Mina erfarenheter....

PS.
Den där A4'an skulle ha handlat om den usla servicen och att folk som ringde fick meddelandet att "det finns ingen abonnent på detta nummer", då och då. (plus en massa arga ord om imbecillerna som svarade i supporten)
DS.

Senast redigerat 2006-11-11 21:20
Ursprungligen av Svante S:

Jag hade IP-telefoni med Bredbandsbolagets ADSL förr. Jag skulle kunna skriva en hel A4 om det men kortar ner det till: "Det suger...fett!"

Varje litet avbrott som sker gör att man måste starta om modemen. Sånt märker man när man ska surfa men inte med telefonen som är bara är tyst = ingen ringer.
Strömavbrott, inte så vanligt i Stockholm men det gör att man står utan telefon.
Nä, då kan man hellre vara utan och bara ha mobil, köra skype eller ha en klassisk vanlig analog telefon.

Mina erfarenheter....

PS.
Den där A4'an skulle ha handlat om den usla servicen och att folk som ringde fick meddelandet att "det finns ingen abonnent på detta nummer", då och då. (plus en massa arga ord om imbecillerna som svarade i supporten)
DS.

Jo, jag börjar också ångra att jag gick över till ip-telefoni. Jag porterade mitt nummer dessutom. Men jag var så trött på Telias ocker. Nu vet ja ginte vad jag ska göra.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Jo, jag börjar också ångra att jag gick över till ip-telefoni. Jag porterade mitt nummer dessutom. Men jag var så trött på Telias ocker. Nu vet ja ginte vad jag ska göra.

Nja, nu har jag, efter tips från en kunnig vän, varit inne och fipplat med instllningarna i router och ip-dosa och det funkar riktigt bra. Jag ställde in routern på Plug'nplay och dosan likaså. Sen resettade jag dosan (lyfte luren och slog *0**1396# och lät den starta om), sen lät jag den hämta nya inställningar från Rix (*9**3021#).

Jag kan ju rekommendera deras forum i stället för att ringa till deras usla support.

Ursprungligen av johan_tanying:

Kombinationen strömavbrott och behov av att ringa nödsamtal verkar inget vidare när det gäller ip-telefoni...

Helt korrekt. Vilket hushåll har inte åtminstone en mobiltelefon?

• Medlem
  • 2006-11-18 14:44

Har RIX telecom sen några år tillbaka. Med rätt inställningar i routern funkar det kanon och det är första gången man skaffat nåt som verkligen är billigt.....även i längden. Rekommenderas!

1
Bevaka tråden