Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scannade bilder för mörka

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och sliter mitt hår över att alla bilder jag scannar in blir för mörka och får helt urblekta färger. Man får justera ljus/mättnad /kontrast ordentligt innan jag får ett hyfsat acceptabelt resultat, och då är oftast färgerna ändå åt skogen. Ska tilläggas att jag är rätt rudis på att scanna bilder så det känns som att jag missat något fundamentalt. Har testat autoexponering i scannerprogrammet utan större skillnad. Använder en Minolta dimage Dual Scan II.

Att scanna bilder och få de bra kan ibland vara lite krångligt.

Vet inte vad u har för scannerprogram men ett tips är att försöka få de så bra som möjligt direkt i scanningen och bara finjustera i photoshop.

Gissar på att du har lite olika reglage i scannerprogrammet som du kan använda. Om till exemepel en bild har gulstick så försök plocka bort så mycket av det sticket direkt i scanningen.

Hoppas det kan vara till nån hjälp.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-02 11:48

Är din skärm rätt kalibrerad för det första???

Ingen regelrätt kalibrering är gjord.
Har dock ställt skärmen på 5500K, och skruvat upp ljuset och kontrasten ganska mycket.
Andra bilder som tex är tagna med digitalkamera ser helt ok ut, så jag tvivlar på att min skärm är det primära problemet.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-02 13:06

Lägg in några/någon skärmdump på skannerprogrammet så kanske det blir lite lättare att se om du gjort någon tokig inställning där.

Läs noga din bruksanvisning! Har du ingen så skaffar du en direkt. Leta upp kapitlet för typ "Kaliberering av skanner". Troligtvis ska du skanna in ett dia som följde med skannern, annars köper du ett. Kan heta IT 8 eller däråt. Följ anvisningarna exakt. Om inte detta görs vet ju inte skannern hur den ska "läsa" dina dia/neg.

Varje(?) skanner har en inställning för olika filmer(Kodak, Fuji...alla möjliga). Dessa bör synas som olika val när du får upp din preview bild. Dessa val påverkar utseendet på bilden multum! Själv använder jag en ArtixScan 4000t med Scan Wizard Pro som skannerprogram. Du ska nog få till det...

Mejla mig en inskannad bild + en från digitalkameran så ska jag kolla dem.

Robban

Titta in här:

http://www.scantips.com/

Tack för tipsen. Jag gör lite nya försök.

1
Bevaka tråden