- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
- 2006-07-20 12:01
Min något kryptiska rubrik var ett försök att sammanfatta följande frågeställning:
Jag har i ena änden ComHems analoga basutbud och i den andra en 32 tums bredskärms-tv av traditionell typ (dvs CRT-rör). Analogt in och analogt ut så att säga. Dessa förutsättningar kommer jag inte att ändra på eftersom digital-tv kostar betydligt mer än det är värt för att få samma utbud som jag har gratis* idag och eftersom jag inte tänker köpa en platt tv då min tv är riktigt bra (Philips kritikerrosade 9616).
Det jag letar efter är något att placera i mitten mellan dessa förutsättningar för att enkelt spela in tv till hårddisk.
Antingen gör jag det enkelt för mig och köper en hårdiskbaserad video med DVD-R (till exempel Pioneer DVR-630H-S för ungefär 6500 kr). Då får jag en färdig enhet som är enkel att använda för att spela in och spela upp tv-program på en stor hårddisk. Jag har använt en lillebror till nyss nämnda Pioneer och det fungerar klockrent för detta ändamål. För övriga media center-ändamål så är denna lösning däremot inget att hurra över.
Alternativt köper jag en Mac mini + EyeTV 2 + hårdvara (t.ex. EyeTV EZ eller EyeTV 250 eller nån av Miglia-produkterna). Antagligen behöver jag köpa en extern hårddisk också. Detta är en lösning som ger helt andra media center-möjligheter eftersom vi snackar om en fullständig dator. Jag lever redan i iLife-världen med iTunes och iPhoto, så integrationen med detta genom Front Row är mycket attraktivt. Kostnadsmässigt blir det dock klart dyrare.
Jag har hört varma rekommendationer av Mac mini-lösningen från de som testat och jag har läst positiva artiklar på nätet som denna.
Jag har även vadat igenom alla möjliga trådar här på 99mac om EyeTV-lösningar. Dock verkar denna lösning fungera bäst om man tar digitalt in och framförallt digitalt ut, dvs till en LCD-tv eller plasma-tv. Läser man på El Gatos hemsida så handlar det hela tiden om att visa tv på macen och inte att ta ut bilden på en vanlig tv, vilket jag är ute efter.
Enligt ett inlägg i en annan tråd går det t.ex. inte att få ut en korrekt signal för en analog bredskärms-tv från Mac mini (via s-video), så det är förstås en allvarlig begränsning.
För att göra det bästa av min tv ska jag mata den med RGB via scart och detta går inte att få från en Mac mini (Pioneer-modellen nämnd ovan klarar däremot av detta).
Utifrån vad jag läst på har jag kommit fram till att även om Mac mini-lösningen har massor av fördelar så passar den inte för mina förutsättningar utan det är vettigare att köpa en hårddiskvideo. Eller har jag fel?
* = ComHems analoga basutbud är egentligen inte gratis utan kostar kring 29 kr/mån men det är en del av månadsavgiften för vår bostadsrätt, så det är en kostnad jag får betala hursomhelst.