Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows/Pinnacle

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kommer från PC-världen och har för två veckor sedan inköpt min Imac 20"
På den gamla goa tiden???!! Använde jag mig av Pinnacle studio för min filmredigering.

För att kunna fortsätta mitt filmskapande, skaffade jag mig Final Cut för MAC. Detta visade sig vara aldeles för omständigt att arbeta med. Men med den kunskapen jag har nu skulle jag vilja fortsätta med mitt gamla Pinnacle Studio. Tyvärr finns inte detta för MAC.

Nu har jag två vägar att gå.

1. Skaffa prog. för Window XP (vad det nu heter?) och installera på min Mac. Sedan installera mitt gamla Pinnacleprog. Är detta en framkomlig väg.
2. Skaffa ett prog. för MAC som har ungefär samma upplägg. Vad skulle detta i så fall heta?

• Oregistrerad
  • 2006-07-29 10:21

2. Skaffa ett prog. för MAC som har ungefär samma upplägg. Vad skulle detta i så fall heta?

iMovie HD?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-30 14:27

Kör du en Intel-Mac så kan du köra Windows XP, annars blir det nog segt som sirap.

Andra program för redigeringen är väl främst iMovie eller Final Cut Express. Dock är det senare väldigt snarlikt Final Cut Pro. iMovie är extremt rakt på sak så där lär du "hitta hem", det inkluderas med din iMac liktså iDVD för DVD-skapande.

Mitt förslag: Jobba i iMovie. Är du en van klippare så kommer du att bli klar med dina filmer på nolltid (jag hade själv mest erfarenhet av Pinnacle Purple innan jag gjorde min första film i iMovie, det tog 15 minuter).

När du sedan har en eftermiddag att slå ihjäl så tar du upp någon av dina iMovie-filmer i Final Cut och jobbar vidare för att lära dig det programmet. Kan även rekommendera att du skaffar någon bok som lär dig de olika funktionerna så att du kan experimentera på egen hand efteråt.

För även om iMovie är oerhört lättjobbat och kan betydligt mer än många tror, så vore det dumt att inte lära sig FCP om du nu skaffat det. Grunden är ju trots allt den samma som i Pinnacles program, men handgreppen skiljer sig en aning.

Jag har tittat på Imovie. Första anblicken gjorde att jag skippade det. Men jag får kanske tänka om. Jah kör en Imac 20".
Jag har sådär 20 tim (Canon XL1) från Venedig, som skall klippas ner till en 15-20 min film. Arbetar mycket med L-övergångar och instick. För att göra det ännu mer kompliceat, så är det filmat med två videokamoror samtidigt. Placerade på olika ställen.
Men jag tror på ideen att börja i Imovie för att ta bort allt som är dåligt.
Fler synpunkter tar jag emot.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-05 11:42

Så pass mycket material skulle jag absolut föredra att göra i Final Cut Pro, men iMovie är avsevärt mycket lättare att komma in i. FCP erbjuder dock bl.a. multicam redigering och du kommer kunna organisera ditt media enormt mycket bättre.

Jag har förstått att det är FCP som gäller. Det blir mycket att lära, innan man kan komma igång. Jag har alla manualer till FCP. Men de är krångliga. Fastnar ofta på helt fel och ovidkommande saker. Man vet inte vad som är viktigt att känna till för stunden.
Vilken lärobok "TRAINING" skulle ni rekomendera.
Just för tillfället brottas jag med att få tillbaka "TIMELINE". Får den tillbaka endast när jag skapar ett nytt proj.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-06 08:28
Ursprungligen av nilserikp:

Just för tillfället brottas jag med att få tillbaka "TIMELINE". Får den tillbaka endast när jag skapar ett nytt proj.

Har för mig att du kan välja "Arrange" el liknande i en meny ganska långt till höger för att få tillbaka den.

Jo.. FCP är ju ett PRO program, och inget som du lär dig på en kvart.. Ungefär som att jämnföra med Picassa och Photoshop. Typ.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-06 14:36

I din browser har du något som kallas sekvenser. Dessa är de som dyker upp i "timeline" fönstret. I FCP kan du till motsats mot ex. iMovie ha flera sekvenser per projekt.

1
Bevaka tråden