- Rickard A
- Medlem ●
- Västerås
Nån tipsade om denna länk:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303365
"MacBook Pro with noise under the keyboard
If your 15-inch MacBook Pro emits a high-pitched buzzing sound, please contact AppleCare for service."
Dokumentet är skapat redan i februari i år men är tillgängligt för allmänheten först nu. Så nu är det bara för alla med pip att köa till närmsta serviceställe för att få en pipfri och härlig MBP.
Edit: Stvafle
Får man den pipfri då om man lämnar in den?
Har inte beställt min MBP ännu, men känns som att det inte finns en konkret lösning på detta. Antingen får du pip i den eller inte känns det som.
Och är fallet så att du blir drabbad, så ska man byta ut logikkortet etc, men fortfarande med pipljud i vissa fall (enligt vissa trådar i ämnet på forumet).
Varför inte börja sälja isåfall pipfria datorer istället för att kunderna skall bli missnöjda och hålla på att krångla med service?
Tänka sig alla Service Verkstäder har vetat om detta om inte så långt tillbaka som Februari men bra mycket tidigare än pöbeln... jag undrar varför de inte gjort ett utskick till alla sina MBP kunder och erbjudit rep av maskinen.
Yes äntligen!
Detta har jag väntat på sedan MBPn började komma till oss konsumenter. Min åker in på måndag om allt går som planerat.
Har en MBP som hyrdator och det är givetvis ett av de pipande exemplaren. Jag har inte orkat ta tag i problemet än och undrar om det är någon som har erfarenhet av situationen. Är det lika bra att vända sig till Apple direkt, eller bör uthyraren fungera som mellanhand?
Ta kontakt med uthyraren och be om att få byta ut datorn.
Sen kan uthyraren ta kontakt med Apple och åtgärda den felaktiga datorn.
Det är inte ditt bekymmer. Du hyr en dator som skall fungera.
Läs också hyreskontraktet en gång till. Kolla om det står något om fel i varan.
när jag ringde svenska applesupporten i fredags visste de ingenting om något serviceprogram, trots att jag hänvisade till den amerikanska sidan ovan. den killen jag pratade med påstod att uppmaningen på sidan endast innebär att apple vill ha in info om problemet men att det inte finns någon lösning på pip-problemet än?!?
tänker ringa dem i morgon igen och fortsätta tjata om detta, men om det är någon som lyckats få igenom service för pipet skulle jag uppskatta ett namn på den på apple som hanterat ärendet...
Nu vet jag inte vad mitt ord är värt men enligt servicestället jag fick min dator fixad på var nya logikkortet till för adressera ett antal fel, bland annat pipet. Jag gick nya logikkortet och ny installationsskiva och borta var allt pip!
http://www.99mac.se/powerbook-macbook-pro/100242-nytt-moderkort-inget-pip.html
enligt apple sitter redan den senaste revisionen av moderkort i min mpb 2.16 (revsion d har jag för mig att de sa) och som sagt så påstår de att det inte finns någon info alls från apple som säger att pipet försvinner av moderkortsbyte?!? var servades din?
Revision D hade jag i min FÖRE sista bytet. Det såg jag själv på ett av korten de bytte. Satt en klisterlapp (trot eller ej) där det stod REV D.
Inte för jag vet vad nya logikkortet var för revision men det var senare än D och krävde nya installationsskivor. Du ser ju själv lappen som följde med i länken i mitt förra inlägg.
Jag lämnade in min hos Macsupport här i stan. De var otroligt hjälpsamma! Vilket är mer än man kan säga om Apple...
ok, tack för det!
min mpb är så ny så jag hade 10.4.6-skivor från start, och enligt apple som sagt rev d. de sägger också att det inte finns senare moderkort än rev d?!?
jag ringer till lan-master här i stockholm istället får vi se vad de säger...
Nej, de är inget auktoriserat servicecenter. Men hittade nummer till ett sådant i Borås genom en granntråd här på forumet. Verkade inte vara något problem att få den lagad, dock hade de lite kö. Så ska leta efter någonstans där de inte har det tänkte jag, kanske LANmaster?